10 mei 2025, 08:43:24

wat mag een valkje van 6 weken eten?

Gestart door joziena, 3 oktober 2004, 15:18:56

« vorige - volgende »

joziena

hallo,
mijn valkje van 6 weken gaat al zelfstandig eten hij eet nu zaadjes,trosgierst en eivoer nat gemaakt ,hij krijgt nu nog 2 voedingen pap van mij kan ik nu overgaan naar 1 voeding per dag? wat kan ik het beste doen,moet er heel de dag eivoer staan en waneer kan ik stopppen met de pap?en wat mag ik allemaal geven
?

Paul

Hoi Joziena,

Als je echt ziet dat ie de zaadjes pelt dan kan je proberen over te gaan naar 1 voeding.
Je kan ook elke dag een stukje appel aanbieden dat zal hij misschien niet meteen eten maar op een gegeven moment eet ie dat wel.
In het begin kan je ook een stukje appel raspen de sliertjes eten ze vaak veel sneller.
Ook kan je af en toe een blaadje sla proberen of een stukje wortel of paprika.
Met eivoer uitkijken want bij mij at er toen een alleen eivoer en wilde geen zaadjes eten dus toen heb ik dat minder aangeboden en toen at ie wel zaadjes.

Groetjes, Paul

joziena

hallo paul bedankt voor je berichtje,ik heb inderdaad ook het idee dat het valkje alleen dat eivoer eet,dit is dat valkje wat door die kip is aangevallen.is best al zelfstandig.de oudste van de drie is lekker lui die laat zich wel voeren eet af en toe wel zaadjes en eivoer maar laat zich het liefste voeren echt een dondersteen.de jongste is echt nog een dotje best heel rustig.
groetjes joziena

Paul

Hoi Joziena,

Wat goed dat dat valkje zo is opgeknapt wat door die kip was aangevallen dat is dus heel erg goed gegaan :-)
Maar ik had dat net zo met dat eivoer dat is zacht en eet makkelijk en dan vertikken ze het van de zaadjes te eten.
Probeer eens geen eivoer neer te zetten en alleen op bepaalde tijden het bakje eivoer alleen maar geven.
Bij mij werkte dan toen prima anders had die nu nog eivoer gegeten na een jaar :-)

Groetjes, Paul

joziena

hoi paul,

wanneer kan je stoppen met pap te geven kun je me dat vertellen
groetjes joziena

Carla_en_Yoshi

Hallo Joziena.

Breezer mijn tweede valkje heeft ook handopfok gehad.Toen ik mijn valkje kreeg was hij 5 weken en kreeg toen 3 keer pap.,na een paar dagen heb ik hem op 2 voedingen gezet.
hij at toen al trostgierst en ik merkte aan het voeren dat 3 voedingen teveel was.1 van de 3 voedingen at hij heel slecht.Met 6,5 week ben ik overgegaan naar 1 keer pap.Hij pelde al zaadjes en soms :o zonnepitten.Ook merkte ik dat weer aan het voeren dat het tijd werd voor hem op 1 voeding te zetten.Deze gaf ik smorgens,zodat hij de rest van de dag zelf moest eten.Ik heb toen nog zoon 1,5 week 1 voeding gegeven en met 8 weken was Breezer zelfstandig.Wel werd ik nog gek van het gekrijs,steeds als hij me zag.
Ik ben door de kweker wel heel goed voorgelicht.Een vol en een leeg kropje heeft hij me laten zien en voelen.Ik kreeg een voedingsschema mee.Maar je merkt het aan je valkje als er een voeding minder kan.
Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt.Ben benieuwd hoe het gaat.
Groetjes van Carla.

Paul

4 oktober 2004, 03:21:06 #6 Last Edit: 4 oktober 2004, 03:21:36 by Paul
Hoi Joziena,

Carla heeft de het al heel goed uitgelegd :-)
Sommige valkjes eten pas zelf met 8 a 9 weken maar het kan ook sneller het ligt echt aan de valkjes als ze al zelf zaadjes eten kan je er langzaam mee stoppen.
In elk geval als je stopt met de pap even het gewicht goed in de gaten houden dan weet je snel genoeg of het goed gaat.
Let er ook even op dat ze drinken want behalve eten is dat misschien nog wel belangrijker.

Groetjes, Paul

joziena

hallo carla
bedankt voor je berichtje.
ik heb deze valkjes van eigen kweek de ouders zitten buiten.
ik heb de eerste eruit gehaald met 4 weken om tam te maken de andere zijn eruit gehaald omdat er ook een kip bij de vogels loopt die 1 valkje had aangevallen en die dus gehecht moest worden aan zijn halsje anders waren die bij de ouders gebleven.het valkje met de hechtingen is de middelste en die eet nu 2 voedingen en eet zelfstandig eivoer, trosgierst en  zaadjes er staat ook water bij .
de jongste heeft 3 voedingen en gaat nu van een lepeltje wat eivoer eten.ook eet ze al wat trosgierst en zaadjes.
de oudste is echt een dondersteen die is nu 7 weken en vind het wel leuk om gevoerd te worden,maar eet ook de rest het eivoer de trosgierst en de zaadjes ik let ook altijd goed op de krop en voel ook altijd voor de zekerheid dat die goed leeg is anders wacht ik met eten geven.bij die met de hechtingen is de krop wat veranderd die krijgt een bult in zijn nekje ik denk dat dat met de hechtingen te maken heeft maar volgens de dieren arts kan dat geen kwaad het is in iedergeval geen lucht want je ziet echt de voeding zitten. rond etenstijd kunnen deze ook flink te keer gaan. je hebt er veel werk aan en het is een boel geklieder maar heel leuk om te doen en te zien hoe dit groeit.

Paul

Hoi Joziena,

Ik weet er alles van met dat geklieder  :D
Ik heb nu een valkje wat ik vanaf 2,5 week met de hand voer nu in die had bloedarmoede en botontkalking en sterk ondervoed en uitgedroogd.
Hij was ijskoud en levenloos toen ik hem als laatste nog net levende jong bij de ouders weghaalde de andere 4 hebben het niet gehaald :-(
Nu is ie drie weken ondertussen en een heel stuk opgeknapt.
Na een voerbeurd zie je in zijn nekje inderdaad soms wat lucht zitten in de zakken maar dat is er ook snel weer uit.
Zo klein als ie is kan ie al 12 ml eten maar meestal voer ik overdag kleine hoeveelheden en voor de nacht iets meer.
Tot nu toe is ie ongeveer 18 gram aangekomen in 4 dagen dus dat is niet slecht vind ik.

Groetjes, Paul

joziena

hallo paul

fijn dat het lukt met dat valkje, ik ben zelf ook zo hoor ik leg me er niet snel bij neer als er met een dier wat aan de hand is ,ik probeer het ook altijd om ze er boven op te krijgen. sterkte er mee
groetjes joziena

Riny

Als je merkt dat je valkje liever pap eet dan zaadjes kun je een onderzetter met papje en daarover heen wat trosgierst op de bdem van de kooi zetten.
Als ze dan nog niet weten wat ze er mee moeten kun je (als je ze met een lepeltje voert) hun eigen lepeltje op de onderzetter leggen meestal beginnen ze dan te eten.
Groetjes riny

joziena

hoy riny,

mijn valkjes eten nu volop eivoer en zaadjes en trosgierst ik hoef ze niet meer met het spuitje te voeden, scheelt weer een hoop werk
groetjes joziena