9 mei 2025, 00:40:29

nina kiest mij

Gestart door anneke wiggemans, 2 oktober 2004, 14:30:55

« vorige - volgende »

anneke wiggemans

hier weer een vraag van ons voor  de deskundigen van het forum. we hebben voor saskia, onze dochter van 13 een volwassen tamme valkparkiet gekocht bij een neef van ons. na de dood van haar twee baby valkjes waren we heel blij met deze gezonde vogel. maar nu zij hier een maand is, en we haar elke avond uit de kooi laten is er toch een probleem. ze viegt namelijk steeds bij saskia weg en komt dan bij mij zitten. we denken dat ik iets heb dat de vorige eigenaar ook had en vandaar de voorkeur, maar het is wel heel zielig voor saskia. zijn er nog tips om hier iets aan te kunnen doen? daarnaast een andere vraag. we willen er nog een vogel bij voor nina. we hebben van de neef van ons begrepen dat we dan een andere volwassen handtamme vogel moeten kopen maar lopen we dan ook niet weer het risico dat hij zich gaat hechten aan de volwassenen hier in huis?
groetjes anneke

Paul

2 oktober 2004, 15:24:16 #1 Last Edit: 2 oktober 2004, 15:27:12 by Paul
Hoi Anneke,

Zeker volwassen tamme vogels hebben soms een voorkeur voor bepaalde mensen.
Ik heb zelf 10 jaar lang een valkje gehad waar ik alles mee kon doen.
Tot mijn vriendin kwam daar is hij nu helemaal naartoe getrokken en ik kan hem alleen soms nog aaien als ie daar zin in heeft maar hij zit altijd bij mijn vriendin en valt me zelfs aan als ik te dicht bij mijn vriendin kom.
Een ander tam valkje wat ik op oudere leeftijd gekregen heb trekt juist helemaal naar mij toe en die valt mijn vriendin juist weer aan soms.
Beide zijn mannetjes dus het heeft niet te maken met de sexe van het valkje in dit geval.
Je kan er vaak weinig aan doen het enige is Nina alleen bij Saskia te laten en niemand anders in de zelfde ruimte dan heb je kans dat ie daar na een tijdje meer naartoe trekt.
Alleen als het valkje jou weer ziet zal ie dan meteen naar je toe komen.
Soms kan het ook aan een bepaald parfum liggen wat ze wel of juist niet lekker vinden daar zou je wat me kunnen expirimenteren of het daarmee te maken heeft dat jullie beide andere luchtjes op hebben misschien.
Ook bepaalde kleuren kleding vinden ze soms niet fijn en gaan dan liever bij iemand anders zitten.
Als tweede vogel hoef je echt geen oudere te nemen.
Hoe oud is de volwassen valk want als ze heel erg lang alleen gezeten hebben willen ze soms geen andere valk in hun buurt.
Je kan altijd proberen hem een keer mee te nemen naar iemand met ook valkjes en kijken hoe hij daarop reageert.
Vaak kan je gewoon een jong net zelfstandig valkje er bij zetten dat gaat juist het beste en vaak beter nog dan al een volwassen tamme vogel.
Houd de vogels dan eerst naast elkaar in apparte kooien en laat ze buiten de kooi aan elkaar wennen.
Als je ze meteen bij elkaar zet kan het wel eens flink vechten worden.
Als ze gewend zijn kunnen ze wel gewoon bij elkaar.

Groetjes, Paul

anneke wiggemans

hoi Paul

nina is twee jaar

anneke

Paul

Hoi Anneke,

Dat is nog niet zo oud dus ik denk dat die zeker goed gaat als je er een ander jong tam valkje bij zet.
Maar ook een wat ouder tam valkje zal ook goed kunnen gaan maar dat is per vogel verschillend.
Soms klikt het gewoon en dan heb je ook valkjes die heel lief naar elkaar zijn :-)
Ik heb toen een popje van 11 jaar aan een man van 6 jaar gekoppeld en die zijn niet bij elkaar weg te krijgen :-)
En het popje had daarvoor keuze uit meerdere mannen maar dat klikte niet en die nieuwe erbij was in 5 minuten bekeken en ze zaten meteen naast elkaar :-)

Groetjes, Paul

anneke wiggemans

oke, dat is leuk, kunnen we op zoek naar een ander valkje.  Is het beter een jong valkje te nemen omdat die beter aan saskia kan wennen?
nog 1 vraagje. gister hebben we op advies van onze neef, saskia een beetje stroop laten voeren aan nina nu heeft ze wat op haar veertjes gekregen. moeten we haar nu wassen? zo ja, hoe?
 anneke

Paul

2 oktober 2004, 18:12:22 #5 Last Edit: 2 oktober 2004, 18:15:43 by Paul
Hoi Anneke,

Ik denk dat een jong valkje het leukste is en soms kan je ze al tam kopen die zijn vanuit het nest aan handen gewend en dat is dan het makkelijkste die hoef je alleen maar aandacht te geven.
Als Saskia dan de meeste aandacht geeft dan zal dat bijna altijd goed gaan.
Stroop kan je ze beter niet geven dat lijkt me niet zo goed voor ze daar zitten verkeerde suikers in.
Je kan wel een beetje druivesuiker geven dat is wel beter dan kan je wat in water oplossen maar vaak is dat alleen nodig als ze ziek zijn.
Als je hem wil belonen is een stukje trosgierst geven veel lekkerder voor ze.
Of een stukje brood dat eten ze ook graag uit je hand.
En wil je ze echt verwennen kan je bij de xenos of albert heijn pijnboompitjes halen en die kan je ze uit de hand voeren.
Alleen daar niet te veel van geven maar een paar per dag want die zijn veels te vet om er veel te geven.
Je kan de veertjes met een doekje met wat lauwwarm water schoonvegen dan krijg je de stroop wel van de veren denk ik.
als het hard is kan je het een beetje vochtig maken en in aten trekkken dan kan je het vaak wel makkelijker weghalen.

Groetjes, Paul