10 mei 2025, 08:54:53

Ei verandert ontlasting???

Gestart door Didi, 8 juni 2004, 00:03:18

« vorige - volgende »

Didi

Hallo,

Ik ben er sinds gister achter gekomen dat mijn valkje een vrouwtje is :), ze heeft namelijk een ei gelegd!!!
Alleen nu is haar onlasting wat slapper. Net lag er een plasje van 1.5 cm en het leek wel of daar iets geels in zat. Is dit normaal of is ze ziek??? (er is geen mannetje aanwezig)

Groetjes Diane

Paul

Hoi DIane,

Als je valkje broed sparen ze de ontlasting altijd op en laten een hele plak tegelijk vallen.
Je denkt dan echt dat je een adelaar hebt zitten in plaats van een valkparkiet zoveel laten ze dan vallen  :D
Ook kan het vloeibaarder zijn of de kleur heel anders.
Bij mijn laatste nestje was de kleur soms ook heel raar maar er was verder niks geks te merken aan de ouders met de rare ontlasting.
Dus het kan zeker heel normaal zijn omdat ze het opsparen word het ook veel vloeibaarder omdat ze het anders niet meer kwijt kunnen in een keer.
Als het broeden afgelopen is word de ontlasting weer normaal.

Groetjes, Paul

Didi

Aha, ik denk al, wat is die kooi vol en zij lijkt ook helemaal niet op een valk :D :D :D Nee, gelukkig geen adelaar!!!

Ze heeft nu weer een tweede ei gelegd en haa ontlasting lijkt weer normaal. Zorgen om nix :)

Groetjes Diane

Paul

Hoi Diane,

Dat kan heel erg veranderen de ene keer is het weer normaal en een andere keer weer vloeibaarder als ze broeden.
Maar je kan het beter voor niks in de gaten houden als dat je nooit kijkt en er is wel wat fout.
De eitjes komen helaas niet uit maar laat haar gewoon een paar weekjes erop zitten dat is het beste.

Groetjes, Paul

Tooske

27 september 2004, 06:26:13 #4 Last Edit: 27 september 2004, 06:27:34 by Tooske
Ik was net aan het zoeken op het forum, tot ik het berichtje van Diana las : over de ontlasting en het eitje

Ik heb dus ook een valkparkiet van ruim een jaar en die had dus hetzelfde.
Ze ( ik weet nu dus ook dat ze een ze is :D heeft vanmorgen een eitje gelegt.
Mijn vraag is inmiddels beantwoord, en ik wilde even reageren   :)
Helemaal top deze site  :)

Paul

Hoi Tooske,

Wat leuk dat je zelf al een antwoord op je vraag hebt gevonden :-)
Daar is het forum ook eigenlijk voor dat je kan nazoeken op bepaalde vragen.
Haal het eitje niet weg ze zal er waarschijnlijk nog meer leggen.
En laat haar dan als ze dat gaat doen 3 weken broeden en dan kan je de eitjes weghalen.
Als je ze meteen weghaald heb je kans dat ze blijft doorleggen en dan uitgeput raakt.
Zorg ook voor sepia en een kalkblok en vogelgrit ze hebben als ze eieren leggen dat extra nodig dus als het nog niet in de kooi hangt er snel inhangen.

Groetjes, Paul

Tooske

Ik las later dit :

De eitjes komen helaas niet uit maar laat haar gewoon een paar weekjes erop zitten dat is het beste.

Mijn valkje Coco had het eitje in de kast gelegt, en was helaas stuk gegaan  :(
We hebben het dus weggegooit.
Ik begrijp dus dat je het eitje beter kan bewaren mits het heel is natuurlijk.
Wat ik ook nog wilde vragen.
Wij hebben maar 1 valkje, moet je dat eitje dan bewaren??
Ik ben best een leek wat dat betreft, en ben blij dat ik op deze site veel info van vinden.
Ik hoop ook dat iemand me kan helpen??
groetjes Tooske

Tooske

Hoi Paul  :)
bedankt voor je reactie, en de tip natuurlijk!
Maar ( ja komt ze weer met d'r vragen ) wat is sepia??

Paul

Hoi Tooske,

Er was pas ook al een vraag over ik heb daar wat foto's neergezet.
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=food;action=display;num=1095601481
Het is een wit ovaalvormig ding met een harde schaal met een soort kalk erin.
Elke dierenwinkel verkoopt ze en ze zijn er vaak gek op zeker tijdens de broedperiode omdat er stoffen in zitten die ze nodig hebben.

Groetjes, Paul

Tooske

27 september 2004, 07:04:56 #9 Last Edit: 27 september 2004, 07:05:45 by Tooske
Dan ga ik morgen ff naar de dieren zaak.
Ik neem aan dat ik het daar kan kopen??
Maare hoe weet ik waneer dit over is zeg maar??
Die broedsheid??
Ze was de laatse 2 weken best druk ( fluiten enzo), en ze zit ook heel veel op de rug van Rex onze herdershond.
Die zoekt ze regelmatig op en wil dan bij hem zitten.
De hond vind alles prima :D , die kijkt af en toe een keer raar op zo van ah ben je d'r weer  :).
Ik merkte wel dat ze vandaag nadat ze dat ei had gelegt een stuk rustiger was.
Het was trouwens de 1e keer dat ze een eitje heeft gelegt!
Ze is trouwens eigenlijk altijd uit de kooi, behalve als we weggaan, dan vertrouw ik het toch niet om haar los te laten samen met de hond.
Ze gaat alleen in de kooi om te eten.

Paul

Hoi Tooske,

De diernwinkel heeft zeker Sepia ik neem zelf altijd hele grote maar ze hebben die van sluis in elk geval bijna allemaal liggen.
Ook als ze niet broeden moet er eigenlijk altijd een in de kooi hangen.
Meestal leggen ze tussen de 4 en de 6 eitjes en als ze gaan broeden is dat vaak vanaf het tweede of derde eitje.
Na het broeden is de broedsheid ook wel over meestal en zijn ze weer in hun gewone doen.
Er komen nu toch geen eitjes uit omdat ze niet bevrucht zijn maar het is dus wel het beste om de cyclus af te maken en ze gewoon te laten broeden.

Groetjes, Paul

Tooske