12 mei 2025, 19:48:30

valkje aangevallen door kip

Gestart door joziena, 24 september 2004, 18:44:46

« vorige - volgende »

joziena

ons valkje van 5 weken was gisteren voor het eerst uitgevlogen.onze valkjes en parkieten zitten samen met een kip in een buiten hok. het gaat altijd goed samen, ze eten ook samen op de grond. een van de gras parkieten zit zelfs op de rug van de kip en rijdt zo mee.
gisteren was dus dat valkje op de grond terecht gekomen en door de kip gepikt. zijn hele halsje lag open en heeft allemaal kleine wondjes op zijn ruggetje en kopje. naar de dierenarts gegaan en die heeft het allemaal weer gehecht.antibiotica zalf meegekregen om het in te smeren.
echt zielig als je hem vast houd om te voeden voel je hem gewoon rillen,voelt ook warm aan en heeft weinig zin om te eten ,maar ik probeer er toch wat in te krijgen .ik geef hem nu om de 2 uur voeding zodat hij toch wat binnen krijgt.
en zo komt zijn kropje ook niet zo vol te zitten anders krijgt hij misschien spanning op de hechtingen.ik voer hem 's nachts ook een keertje zodat hij geen voeding te kort komt.en zorg voor een kruikje. ik hoop dat het goed komt je hebt toch te doen met zo'n kleintje
groetjes joziena

Tara

Hoi Joziena,

owh... Wat jammer zeg :(. Heel vervelend als die kip nu opeens zo doet :(.

Hoeveel voer je hem? Want om de twee uur voor een valkje van 5 weken vind ik wel heel erg veel als ik eerlijk ben... De krop moet echter wel steeds leeg zijn he? Maar ik begrijp dat je de krop niet te vol doet, maar toch moet je opletten. Een valkje van vijf weken mag amper 3 voedingen hebben (zonder groeiachterstand dan) per dag.

Ik hoop dat hij het haalt, maar denk het wel hoor, die kleine wondjes zijn waarschijnlijk de wondjes van de veren die zijn uitgetrokken (zwarte puntjes en gaatjes).

Dat kan pijn gedaan hebben en waarschijnlijk ook daardoor een beetje de reden dat hij in stress is en dus rilt.

Komt wel goed.

Groetjes, Tara

joziena

hallo tara,

mijn valkje is weer wat gaan eten doet nu zelf zijn snaveltje open,ziet er echt zielig uit met al dat opgedroogde bloed en die hechtingen,ik geef nu 4 voedingen per dag de hoeveelheid gewoon tot die aangeeft niets meer te willen,ik had binnen al een valkje van nu bijna 6 weken en die krijgt 4 voedingen per dag ,heb het er gistern met de dierenarts over gehad om af te bouwen naar 3 omdat die al wat trosgierst en zaadjes eet.maar zij zei dat het voor de zekerheid ook 4 voedingen mocht blijven dan weet je zeker dat die genoeg heeft.ik hoop dat het gauw beter gaat met die kleine die gewond is. ik heb er nu 3 te voeden want er was er nog 1 ik het hok en die heb ik er ook maar uit gehaald voor de zekerheid.ga nu voor de kip een goed tehuis zoeken zodat die weg kan want dit wil ik volgend jaar niet meer mee maken.
groetjes joziena

Tara

Hoi Joziena,

ik vind het een goed idee de kip weg te zoeken, maar zoek toch een goed thuis voor haar he want sommigen zouden haar pluimen :(.

In ieder geval succes met de handopfok, zal wel lukken!

Groetjes, Tara

joziena

hallo tara
ja ik zoek echt wel een goed tehuis voor mijn kip en ik heb tot volgend jaar de tijd dus dat zal wel lukken,ben zeer gehect aan mijn dieren dus zorg daar wel voor.
heb nu eerst 3 valkjes te verzorgen dus mijn handen vol, maar ik doe het graag.
groetjes joziena

suus

Hallo Joziena,
Jeetje zeg die kip! Inderdaad is apart houden (indien mogelijk) of wegdoen de beste optie!

Ik ben het echter wel met Tara eens dat een valk van 5 weken op 3 voedingen zit. En je valkje van 6 weken moet je echt ook af gaan bouwen hoor. Wanneer je maar blijft voeren, hoeft het jonge valkje ook niet te gaan eten van zaad en /of trosgierst. Want immers hij krijgt genoeg van jou te eten. Misschien nu de jonge van 5 weken ook binnen is een goed plan om het samen op te laten lopen. In de natuur is het geen uitzondering dat een valk van 6 weken al zelfstandig is.
Met de handopfok is het meestal wat langer dat ze gevoerd worden. maar met een week of 8 a 9 zijn ze zeker zelfstandig hoor.
En hoe oud is je derde jonge valkje?

Succes,
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

joziena

hallo suus

ik denk dat het jongste valkje mischien 1 week scheelt met de oudste want we hadden er 4 er is er 1 in de tussentijd overleden die lag 2 wekengeleden dood in het nest hok
dus de jongst is denk ik 5 weken en de oudste 6 weken en die derde zit er natuurlijk tussen in.
heb ze nu de 2 laatste die ik gisteren naar binnen gehaald heb apart gezet want dat jongste valkje ging aan de andere zitten pikken en ik ben bang dat die dan die hechtingen eruit haalt en dat beestje heeft al genoeg pijn.
groetjes joziena

Paul

Hoi Joziena,

Dat was wel even schrikken zeg dat je kleintje door die kip zo is toegetakeld :-(
Die zwarte plekjes is verder geen ramp de veren groeien vanzelf wel weer terug alleen die grote wond is niet fijn.
Maar als ie zelf al wat eet komt het wel weer goed met hem :-)
Het is jammer het leek zo goed te gaan met de kip samen maar als dit soort dingen gebeuren is het inderdaad beter om een goed huisje voor hem te zoeken voor het een keer helemaal fout gaat.

Groetjes, Paul

Peter

25 september 2004, 06:11:47 #8 Last Edit: 25 september 2004, 06:12:19 by admin
Hoi,

Ik weet dat meerder mensen kippen en valkjes samen houden en dat gaat al jaren lang goed, ik zal ze dit verhaal ook zeker vertellen. Had de kip ook een aantal eieren waarop ze aan broeden was ofzo? Ik ben zelf vaak ook benieuwd naar een mogelijke oorzaak.

Je kunt ook kapjes krijgen voor de valkparkiet mocht de valk zelf ook aan de hechtingen gaat eten.

Een voorbeeld van een kapje:

Groetjes,
Peter

joziena

hoi peter.

ik denk dat het komt, omdat het iets vreemds was voor de kip en dat hij daarom aan het valkje is gaan pikken en ze kunnen natuurlijk niet veel hebben die kleintjes.en een kip kan behoorlijk hard pikken. maar het gaat gelukkig al wat beter.hij eet al weer wat meer,is best al weer wat levendiger.zit alleen nu wel even apart in een kooitje omdat het jongste valkje aan hem ging zitten plukkun en ik bang was dat de hechtingen eruit gaan. maar ze kunnen elkaar alledrie wel zien.
groetjes joziena

tommy

hoi
Ik heb zelf ook een kip in mijn voliere gehad, maar dan wel bij mijn tropen en kanarie's.
Dat ging een driekwart jaar goed. Ik kreeg josefien toen ze nog maar een eendagskuiken was.
En ik had toen net uitgevlogen kanarie's. Josefien dacht dat ze een kanarie was en zat samen met de jonge op stok naar papa kanarie te roepen.
Toen ze broeds werd kreeg ze een ei en toen dacht ze dat papa wel heel geschikt nest materiaal zou zijn.
Ze heeft toen flink huis gehouden in me voliere. Mijn bestand is toen redelijk gehalveerd in een dag.

Hier mee wil ik dus mensen waarschuwen dat kippen leuk zijn, maar ook vlees eters.
Dus bezind eer ge begind.

grt Annemieke

joziena

hallo ik wilde nog even laten weten dat het goed gaat met het valkje,hij groeit en eet weer goed is echt heel aanhankelijk ziet er alleen nog niet uit maar dat komt ook wel weer goed.
groetjes joziena

Paul

Hoi Joziena,

Fijn om te horen dat het goed gaat met de zieke :-)
De veertjes rond de wond zullen wel snel terugkomen dan ziet hij er meteen een stuk beter uit weer maar dat is van het minste belang het belabgrijkste is dat ie verder weer beter is en aan het opknappen is :-)
Succes met de zieke.

Groetjes, Paul