29 maart 2024, 01:25:06

'Spastisch' pootje

Gestart door Gyuri, 27 september 2004, 15:59:31

« vorige - volgende »

Gyuri

Hallo allemaal!

Bij deze wil ik graag even informeren of iemand ervaring heeft met een valkje dat zijn pootje af en toe 'spastisch' beweegt.

Hij doet het absoluut niet continue, vaak 's avonds. Verder gebruikt hij zijn pootje gewoon om op te staan e.d..
Naast het bewegen van het pootje zit ie ook met zijn snavel zijn pootje 'af te tasten' (volgens mij knaagt ie er niet echt aan ofzo).

Om een indruk te geven van hoe het ongeveer in zijn werk gaat heb ik even een paar opnamen gemaakt. De eerste opname toont hoe ie aan zijn pootje zit en op het laatst wat ik bedoel met spastisch (opname werd daar wel net afgekapt, maar het geeft een idee). Tweede opname toont hoe ie beetje zit te drentelen met zijn pootje (niet zo spastisch, maar wellicht verbandhoudende ermee).

http://www.specifix.nl/1.mpg
http://www.specifix.nl/2.mpg
[Eventueel zijn betere kwaliteit opnamen of foto's te maken]

Hij heeft het al even maar aangezien we over een paar dagen een paar weken weggaan, willen we toch even weten wat het kan zijn.

Alvast bedankt voor jullie reactie!!

Gyuri

Ik zal in de tussentijd nog even proberen een betere opname van het 'spastische' bewegen van het pootje te maken... (aangezien dit nu niet heel duidelijk te zien is)

Lique

Hoi Hans,

Erg goed, dat je er een filmpje bij gedaan hebt, zo kunnen we makkelijk zien, wat er aan de hand is, zonder eerst tig vragen te stellen.

Hij lijkt zijn teentjes niet te bewegen, doet hij dit vaker niet?
Is het sinds een val gekomen, of is het spontaan zo  gekomen.
het kan een kneuzing zijn.

Probeert hij ook te schudden met het pootje? Want dat is op zich redelijk normaal. Sommige valkjes hebben ook een periode dat ze last van het pootje hebben, dat ze ermee gaan schudden. Als een valk een ring omheeft, kan je dit erg goed horen, dan tikt het telkens op de stok.

groetjes lique

Valerie

Dat hij met zijn snavel aan zijn pootje zit, lijkt mij vrij normaal. Doet die van mij ook als hij zich wast. ;)



Paul

Hoi Hans,

Ik heb hier ook wel eens valkjes die aan hun pootje pikken maar dat is vaak een vorm van zerzorging dat kan vaak normaal zijn.
Maar zoals Lique al zei lijkt ie zijn pootje heel voorzichtig neer te zetten en hij lijkt er niet duidelijk op te steunen.
Misschien heeft hij het een beetje gekneusd en heeft hij er daarom wat problemen mee.
Vaak als het dat is komt het vanzelf weer in orde.
Doet ie dat sinds kort ineens of is het al een langere preriode dat ie dat doet?
Als het sinds kort is zal het toch een verwonding zijn waar hij last van heeft.

Groetjes, Paul