12 mei 2025, 19:11:05

Eitjes

Gestart door Angelique van Esch, 29 september 2004, 14:13:58

« vorige - volgende »

Angelique van Esch

Beste valk-liefhebbers,

Ik heb een vraag over mijn valkparkiet (pop) PAULIE. Ze is nu ongeveer 2,5 jaar oud en in juni van dit jaar heeft ze haar eerste eitjes gelegd (4 stuks, om de dag eentje). Ze zit alleen in de kooi en zoals ik heb kunnen lezen op deze website is het normaal dat een pop eens in de zoveel tijd een eitje legt. Ook klopt het gedrag wat ze dan heeft: agressief naar ons toe, op de grond zitten, eitje beschermen, enz.

Drie maanden later kwamen er weer drie eitjes en de maand daarna weer 3 en nu weer een maand later heeft ze er weer 4 gelegd. Het begint erop te lijken dat ze nu elke maand 3 of 4 eitjes legt. Nu vraag ik me af of dit wel normaal is, het zijn er zoveel en zo vaak en ze heeft er zichtbaar last van. De dag dat ze een eitje moet leggen kun je al zien dat het eraan zit te komen, ze gaat piepen, kont omhoog, heel zielig. En als ze dan een eitje heeft gelegd blijft ze er een dag opzitten en dan laat ze het links liggen en is weer de oude.

Ik heb al verschillende dingen gehoord: of de eitjes er meteen uithalen of late liggen. Wat is nu het beste? Na een dag kijkt ze er toch niet meer naar om.

Dus mijn vraag is eigenlijk:
1. Is het normaal dat Paulie zo vaak en zo veel eitjes legt?
2. Laten liggen of weghalen? Als het antwoord laten liggen is, hoe lang dan?
3. Kan ik iets extra's voor haar doen als ze eitjes moet leggen? Ander voer ofzo?

Ik hoop dat iemand de antwoorden heeft!
Alvast bedankt!

Groetjes,
Angelique van Esch uit Den Bosch

Inger m

29 september 2004, 15:26:31 #1 Last Edit: 29 september 2004, 15:27:21 by Cinnamon_valk
Hoi,
Het wordt idd vaker gezien bij valken dat individueel gehouden poppen eitjes gaan leggen. Aan het gedrag zelf kun je weinig meer doen dat het proberen te beperken.

Gedrag proberen te beperken:
-Geef haar een tijdje gewoon alleen pellets/ zaden en geen extra's (of zeer beperkt). (Veel en groen voedsel bevordert nl het broedgedrag). Niet sproeien.
-Aai haar niet over de rug (paargedrag) en beperk ander contact dat kan lijken op partnergedrag
-laat haar niet wegkruipen in donkere holtes, geen 'donkere/ beschutte' plaatsen in de kooi

Indien ze eieren legt:
- Eieren laten liggen, indien ze zelf gaat broeden (normaal 18 dagen of wat langer). Als ze op gegeven moment niet meer broedt of er gewoon niks mee doet kun je alle eieren weghalen
-Zorg als ze eieren legt voor voldoende kalk in de vorm van sepia/ grit (om haar lichaamsreserves niet uit te putten). Ze moet dan ook eivoer hebben.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Angelique,

Aan het stukje hierboven van Inger kan ik weinig verbeteren :-)
Ik wilde alleen een paar dingen nog toevoegen.
Ik had vroeger een popje als ik die op haar rugje aaien ging ze piepen en dan kwam er een paar dagen later een ei.
Dat schreef Inger dus ook dat moet je dan zeker even niet doen.
Wat ook kan helpen is de dagen korter maken voor je valkje dus eerder het licht uit in de buurt van de kooi.
Ze gaan vaak pas broeden bij het tweede of derde ei dus als je ze weghaalt blijft ze leggen.
Ook is de bodem niet ideaal als broedplaats je zou een simpel broedhok kunnen maken als je handig bent dan broeden ze vaak wel beter dan op de bodem.
Hier is een beschrijving over hoe je het kan maken en je kan het dan voor het deurtje hangen met het gat naar binnen.
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=Huisvesting;action=display;num=1079111783

Groetjes, Paul

Angelique van Esch

Bedankt Inger en Paul voor jullie reacties en advies!
Ik ga het uitproberen en hopen dat het lukt!

Veel lief,s
Angelique xxxxx

Inger m

Hoi,
Als je niet wilt kweken (en dat kan ook niet met 1 vogel). Hou dan het hele broedblok weg. Dit stimuleert alleen het broedgedrag verder en dat is niet gewenst.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Als het popje zonder broedhok al eitjes legt maakt het toch niet uit als je daarna voor het broeden op die eitjes een broedhok neerhangt?
Je stimuleert  dan al niks meer omdat ze toch al aan het leggen is en in een broedhok zal ze zich altijd lekkerder voelen als ze op de eitjes moet zitten.
Ik ben zeker met je eens dat als ze niet legt om dan ook geen broedhok neer te hangen.
Als ik hier geen broedhok geef aan een koppel leggen ze ook geen eitjes dus dat is dan wel makkelijk te regelen als je geen eitjes wilt.

Groetjes, Paul