29 maart 2024, 01:35:04

Valkje erbij? Dan in quarantaine

Gestart door Theetje, 25 september 2004, 18:25:24

« vorige - volgende »

Theetje

25 september 2004, 18:25:24 Last Edit: 10 april 2006, 13:36:07 by Rianne
Hoi allemaal,

Omdat een aantal mensen te kampen hebben gehad met ziekten zet ik toch maar het volgende advies hier neer.

Indien je een valkje aanschaft is het aan te raden om het diertje een aantal weken in quarantaine te zetten. Ook al lijkt dat zo zielig voor het valkje. Het gebeurd regelmatig dat eigenaren van een nieuw valkje besluiten om deze direct bij het valkje te zetten dat al in huis aanwezig is. Dit is echter sterk af te raden. Ook als je een vogel koopt bij een vertrouwd iemand.

Een vogel kan allerlei ziekten en bacterieen meedragen die niet zichtbaar zijn. Dat het valkje er kwiek en gezond uitziet hoeft niet altijd te betekenen dat ie dat is. Daarbij kan een vogel resistent zijn voor een virus. Je merkt dan aan de vogel niets, maar hij kan wel drager zijn van bepaalde virussen. Deze virussen kan hij uiteraard wel overdragen op andere vogels die niet resistent zijn en dus ziek zullen worden.
Let er ook op dat als je een vogel in quarantaine houd dat je na het knuffelen met deze vogel je handen goed wast voor dat je aan de andere vogels komt. Je wilt natuurlijk niet dat je het virus alsnog op deze manier overbrengt naar je andere valkjes.

Natuurlijk kan ik niemand verplichten tot het in quarantaine plaatsen van een vogel, maar bedenk je zelf wat de risico's zijn als je een schijnbaar gezond valkje dat toch ziek is bij je andere valkjes zet. We hebben nu allemaal gezien dat dit heel veel ellende kan opleveren. Er zijn bijvoorbeeld virussen en bacterieen waaraan een vogel in het ergste geval kan overlijden, zoals een aantal mensen helaas hebben moeten meemaken. Tevens kan papegaaienziekte gevaarlijk zijn voor mensen. Nogmaals, een valkje kan heel gezond lijken en toch plots ziek blijken te zijn. Natuurlijk doet iedereen zijn uiterste best om een gezond valkje te kweken en te verkopen, maar je hebt het niet altijd in de hand. Het blijft levende have.

Ik hoop met dit stukje weer wat duidelijkheid te hebben gegeven.

Reacties zijn natuurlijk altijd welkom.

Groetjes

Theetje


Inger m

26 september 2004, 18:19:35 #1 Last Edit: 26 september 2004, 18:21:04 by Cinnamon_valk
Hoi Theetje,
Is een goed stukje over quarantaine! Het is idd heel belangrijk en wordt helaas vaak (te) laks mee omgesprongen naar mijn mening.

Overigens is het niet mogelijk op jouw bericht te reageren, omdat het gesloten is.

Je schrijft over resistentie tegen virussen, klopt dit in medische termen? Of betreft het 'gezonde dragers' die overigens zelf ook ziek kunnen worden (bv. in stress situaties)? Wat dat betreft is de ppz een goed voorbeeld, waarbij vogels jarenlang drager kunnen zijn van deze bacterie. Virusoverdracht gaat vaak van vogel op vogel.
Ppz kan via ontlasting en via de lucht (veerstof).

Mss aanvullingen:
-quarantaine vaak een stress situatie is voor de vogel, waardoor ziekten evt sneller opgemerkt worden
-duur quarantaine (min. 4 weken, beter 6-8 weken)
-welke wijze gescheiden, als laatste voeren en verzorgen
-ontlasting en bloedonderzoek (bij papegaaien bv. ppz, PDFD, polyoma)
-huisvesting: niet in kleine kooien, maar goede huisvesting gedurende quarantaine

gr Inger

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Theetje

CitaatHoi Theetje,
Is een goed stukje over quarantaine! Het is idd heel belangrijk en wordt helaas vaak (te) laks mee omgesprongen naar mijn mening.

Overigens is het niet mogelijk op jouw bericht te reageren, omdat het gesloten is.

Je schrijft over resistentie tegen virussen, klopt dit in medische termen? Of betreft het 'gezonde dragers' die overigens zelf ook ziek kunnen worden (bv. in stress situaties)? Wat dat betreft is de ppz een goed voorbeeld, waarbij vogels jarenlang drager kunnen zijn van deze bacterie. Virusoverdracht gaat vaak van vogel op vogel.
Ppz kan via ontlasting en via de lucht (veerstof).

Mss aanvullingen:
-quarantaine vaak een stress situatie is voor de vogel, waardoor ziekten evt sneller opgemerkt worden
-duur quarantaine (min. 4 weken, beter 6-8 weken)
-welke wijze gescheiden, als laatste voeren en verzorgen
-ontlasting en bloedonderzoek (bij papegaaien bv. ppz, PDFD, polyoma)
-huisvesting: niet in kleine kooien, maar goede huisvesting gedurende quarantaine

gr Inger

gr Inger

Hoi Inger,

Dank je voor je reactie.

Toen ik net valkjes had heb ik ook nooit quarantaine toegepast. Ik denk dat dat voor de meeste van ons geldt.
Nu zou ik echter nooit meer een valkje direct bij de rest zetten. Ik heb gezien dat daar enorm veel verdriet van kan komen.

Ik bedoel inderdaad dat een vogel een virus bij zich kan dragen en er zelf niet ziek van is, tenzij er stress of iets dergelijks bijkomt. Een vogel kan bij mijn weten tijdenlang gezond overkomen terwijl ie wel ziek is, of in iedergeval iets mee draagt.

Omdat mijn topic inderdaad op slot is gezet (in overleg met Peter) zag ik nu ook pas deze reactie.
Ik zal dit stukje bij het andere stukje samenvoegen. Dan is het weer een geheel.

Groetjes

Theetje