26 april 2024, 01:59:55

Valkparkieten erbij?

Gestart door bernerlover, 28 september 2004, 20:05:19

« vorige - volgende »

bernerlover

Hoi allemaal.

Ik ben Daniëlle en heb me net lid gemaakt van het forum.

Ik heb nog geen valkparkieten maar ben wel van plan om er twee aan te schaffen. Maar dat is nu een vraag.

Ik heb buiten een voliere van (lxbxh) 2x1x2 meter. Daarin vliegen 14 grasparkieten rond en er lopen ook nog 2 chinese dwergkwartels. Graag wil ik twee valkparkieten erbij hebben. Maar kan dit wel?
Ik weet dat het in het kweekseizoen moeilijk gaat maar daar heb ik al een oplossing voor gevonden, ik heb namelijk nog een hok waarin nu nog 3 jonge grasparkieten zitten maar er uit zijn tegen de tijd dat het kweekseizoen begint.
Ik weet wel welke kleuren ik wil: 1 lutino en 1 albino.
Maar kan je het geslacht ook bepalen door te voelen?

suus

Hallo Danielle,

Alleerst welkom op het forum. Leuk ook dat je lid bent geworden ipv als gast hier rond te snuffelen.

Ik denk dat het inderdaad problemen op gaat leveren. Zoveel grasjes met 2 valkparkieten. Maar ik heb ook wel gelezen van leden hier op het forum dat het soms wel gaat, grasjes en valken samen. Misschien dat het ook afhangt van het aantal, de grootte vna de voliere en het karakter van de vogels.

Verder denk ik - ik weet niet hoe groot die kooi is waar je ze in wilt stoppen- dat het best zielig is dat ze toch een relatief langere periode in een kooi moeten en dan weer de voliere in mogen. Ze zijn gewend aan het vliegen en dan kan dat opeens niet meer. Of het technisch kan, kan denk ik iemand anders beter op antwoorden.

Verder vraag je of het geslacht te voelen is van valkjes. Bij hele jonge (voor het halve jaar) kun je het niet zien. Soms kun je het berekenen dan komen er een andere mutatie mannen dan poppen uit. Maar vaak is het geslacht nog onbekend. Dan na een half jaar is de jeugdrui. Bij meerdere mutaties veranderd er wat aan de kleur van de veren als het een man is. Zo wordt een wildkleur man een valk met een hele gele kop en blijft de pop zoals zij is voor de jeugdrui. En bij geparelde valken zie je de parels verdwijnen (maar meestal niet helemaal).  En dan kun je het nog aan het gedrag zien. Een man gaat zich macho gedragen een pop blijft wat stiller dan de man. Een man gaat fluiten en eventueel praten een pop veeel minder.
Bij oudere valken kun je aan de bekken voelen maar hier moet je wel ervaring mee hebben en de pop moet al eieren gehad hebben. Pas dan is het te voelen. Dus du moment dat het te voelen is, kun je het al aan het gedrag zien of aan de veren zien.

 Ik hoop dat dit een beetje je vragen beantwoord.
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

29 september 2004, 06:43:47 #2 Last Edit: 29 september 2004, 06:47:08 by Paul
Hoi Daniëlle,

Je hebt er al 14 grasparkieten in zitten dat is al behoorlijk wat en dan nog 2 valkjes erbij zou wel erg vol worden lijkt me.
Als je ermee wilt gaan kweken zou ik geen albino en lutino nemen dat is niet goed om die te koppelen.
Albino's en Lutino's noemen ze ook wel Ino's en die moet je nooit met elkaar kruisen dan zullen de jongen zwakker zijn dan dat je een wildkleur of witmasker kruist met een Ino.
Wil je jonge albino valkjes kweken dan moet je bijvoorbeeld een albino pop nemen en een witmasker man split voor lutino dan kan je ook albino jongen krijgen.
Door te voelen kan je het geslacht niet bepalen bij valkjes maar door bepaalde mutaties te kruisen weet je soms al meteen welk geslacht ze hebben zoals Suus al zei.
Als je bijvoorbeeld een lutino man en een wildkleur popje jongen laat krijgen zijn alle lutino jongen 100% popjes en zo heb je dat bij meerdere mutaties.

Groetjes, Paul

molenaar

Hoi Daniëlle,
Welkom op het forum, ooit begon ik ook met twee valkparkieten, met ingang van vandaag zijn het er 25 :) ;D.
We zijn naar de vogelbeurs in Boskoop geweest, daar gingen we voer en beukensnippers halen voor onze volière.
Voor we naar binnen gingen, zei ik nog tegen mijn man:"we kopen geen valkparkiet."
Maar er zat er één bij die we allebei al heel lang willen hebben, ik weet niet of je al een beetje op de hoogte bent van de kleurmutaties, maar wij hebben nu een bonte witkop gekocht.
Verder heb ik cinnamon bont, cinnamon gepareld, wildkleur gepareld, witkop gepareld, witkop, bont, lutino en wildkleur.
Het grootste gedeelte zit buiten, twee koppels met hun jongen zitten in de schuur en 5 handtamme valken zitten er in de huiskamer.
Ook ik begon met een gemengde volière, en heb gemerkt dat zeker in het broed seizoen, de grasparkieten niet  echt aardig waren tegenover de valken, eventuele jonkies van valken lopen toch gevaar, of je moet ze uit elkaar houden.
Hoe leuk het ook lijkt, weet wat je bij elkaar zet.
De valkparkiet is voor veel andere soorten vogels te lief en tolerant.
Ik wil je veel succes wensen met je keuze, en hoop dat je snel een paar mooie gezonde vogels vindt.
groetjes banter

marianca.

Hallo danielle,

Ik zou het niet doen.Zelf heb ik 27 valken verdeeld in 5 kamervoilieres en 6 grasparkieten,waarvan 2 engelse,apart in een kamervoiliere.Mijn vogels mogen dagelijks voor langere tijd eruit en hebben een ruimte van plm 4 bij 7 meter ter beschikking.Daar heb ik speelatributen en klimladders opgehangen.(dus een behoorlijke ruimte).Maar,de gasjes zijn echte pestkoppen >:(.Ze bevliegen de valken en jagen ze op.Je merkt duidelijk dat de valkjes hier bang voor zijn.Als de valken en de andere vogels hun dagelijkse uitje hebben gehad mogen de grasjes..ze mogen niet meer samen omdat ze niet al te lief zijn.

Dit is mijn ervaring Danielle...moet wel zeggen dat er tussen de grasje 2 lieverds zitten en wel de Engelse..bartje en stefke.De kleintje zijn duvelkes :D :D.

groetjes
marianca