5 mei 2025, 18:12:52

anti-stoffen

Gestart door Tara, 16 februari 2003, 16:53:32

« vorige - volgende »

Tara

Hallo, ik zit dwars met een vraagje, ik heb zojuist op enkele sites gelezen dat als je een baby valkparkiet aanschaft dat hij de eerste dagen anti-stoffen moet, wat wordt daar dan mee bedoeld??
Alvast bedankt, groetjes, Tara&Co

Mandy

Hallo Tara  :)

Ik weet dat een jong valkje de eerste dagen van de ouders behalve voer ook kropmelk krijgt met daarin hele belangrijke antistoffen. Daarom is het ook zo moeilijk om een babyvalkje, dat dus nog te jong is, met de hand groot te brengen. Die mist dus die belangrijke stoffen en zal het vaak niet overleven...  :(
Zou iemand dus toch zo'n erg jong valkje zelf groot willen brengen dan bestaan daar vlgs mij antistofvervangers voor wat je door de pap kan mengen (ipv wat de ouders normaal geven terwijl dat natuurlijk toch beter is...).
Beter is dus om een jong valkje de eerste weken door de ouders groot te laten brengen en bij een leeftijd van een week of 3-4 (voor het uitvliegen) verder groot te brengen.
Maar nog beter, vind ik, is het valkje zowieso door de ouders groot te laten brengen en na het uitvliegen (en als hij/zij ook zelfstandig kan eten) pas in huis halen en tam maken, gaat dan ook nog prima! ;D
Hopelijk is je vraag beantwoordt.  ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Tara

Ja ze is beantwoord :D Bedankt Mandy :) Maar nu maak ik me toch wat zorgen als een van mijn vogels jongen zal hebben, het zal voor allemaal hun eerste keer zijn en als ze niet weten wat gedaan ojee ik mag er niet aan denken :o

Mandy

16 februari 2003, 17:26:00 #3 Last Edit: 16 februari 2003, 17:27:00 by Mandy
Ja, het zou inderdaad kunnen dat ze bij het eerste jong dat uitkomt niet zo goed weten wat te doen. Maar vaak bij het 2e jong dat uitkomt gaat het instinct toch beter werken en beginnen ze wel met voeren. Als het nog zo jong is en geen eten krijgt kan je daar echt niets aan doen, ik heb ook vaak aan moeten horen; dat is de natuur en je moet de natuur z'n gang laten gaan... :-/
In het begin denk je echt alleen maar aan leuke jonge valkjes, maar zulke en andere problemen kan je inderdaad tegen komen...helaas.  
Zou je na een week of 2 de jongen groot moeten brengen omdat ze bv geplukt worden (heb ik meegemaakt) dan kan dat wel, maar kost veel tijd en energie.
Ik had 2 jongen waar er toch 1 van overleden is (de jongste) en ws inderdaad door tekort antistoffen want hij werd ziekjes en snotterig en ondanks antibiotica overleefde hij het niet... :(
Nou hopelijk gebeurt dat allemaal niet en ga je mooie nestjes krijgen. ;)

Tara

Dus als de ouders de jongen plukken zou ik ze verder groot moeten brengen na zo'n 2 weken?

Mandy

Nou Tara, ik heb dat moeten doen omdat alle andere opties niet hielpen. :-/
Ik heb vaseline op de kopjes gesmeerd, bitterspray erop, blok open laten (ventilatie), pikblokje erin voor pikkende ouder, enz. Nu heb ik ook de voeding veranderd, want het blijkt ook wel 's een aminozuurtekort te zijn. Ook een erfelijke stoornis kan hier soms de oorzaak van zijn
Als de man of pop pikt kan je ook die ouder apart zetten en de ander de jongen alleen groot laten brengen. Ik had die ruimte niet en toen het bij het  2e nestje het weer door de man gebeurde en die man weg ging, heeft de pop er succesvol alleen voor gezorgd.
Dus met de hand groot brengen is eigenlijk je laatste optie.  ;)