28 maart 2024, 13:10:41

UITSLAG BINNEN !!! YEEEEES !!!!

Gestart door Tara, 25 juni 2004, 00:52:31

« vorige - volgende »

Tara

25 juni 2004, 00:52:31 Last Edit: 3 september 2004, 21:10:41 by tara_dewulf
Hoi,

ik ga nu ff iets vertellen nu ik ff niet meer huil :(.

Vanmorgen toen ik naar de jongen ging, lag jong 1 dood ... Hij's onderzocht door m'n DA. Ik heb het jong na 1 u. gebracht, ze belde me nu een uurtje terug ... De ouders zijn drager van het virus polyoma, het is dus idd polyoma ... Eerst zei ze dat het kan dat ze na een half jaar die ziekte niet meer hebben, maar het kan ook juist omgekeerd, dat ze drager blijven ... Er is helemaal niets aan te doen, er bestaat geen kuur, het wordt doorgegeven aan de jongen, ik lees hier op een site:

Most commonly, chicks appear normal for 10-15 days

Wat idd klopt ... Die site is: http://www.cockatiels.org/articles/Diseases/polyoma.html

Ik heb alle jongen nu apart, het is de enige kans mss ... Ze zitten onder een lamp ... Ze zien er nu goed uit, maar ze kunnen evengoed over enkele dagen toch doodliggen, want zo gebeurt het ook, eerst kerngezond en dan plots ... Ik heb de nestblokken weggedaan, ik kan mijn valken niet wegdoen, dat kan ik gwn niet ... Ik hou ze ... En ik stop gwn met kweken, ik zit hier al de hele avond te huilen, ik vind het zo erg, en vooral omdat je er niets aan kan doen ... Ben kapot ...

Raikiri

Hallow,

Wat erg zeg :o :o :o :( :( :( :( :( :( Ik hoop voor je dat het goed gaat met de jongen en dat de valkjes na een tijd niet meer drager zijn.

sterkte!

Groetjes Q-N

Cheers, Quynh & Raikiri~

Joyce28

Ik heb er nog nooit van gehoord (ben een leek) en mijn Engels is niet zo best dat ik die site begrijpend kan lezen
Wat doet die virus?

Meid,ik wens je heel veel sterkte,dit zal ongetwijfeld de nachtmerrie van elke kweker zijn :'(

Joyce28


Tara

Hoi Joyce,

Polyomavirus heeft met de lever te maken, die is namelijk erg groot dan ... Zucht, ik kan het niet zo goed uitleggen, ben alles vergeten gwn ... Ik doe m'n best ...

M'n valken hebben via via dat virus vorig jaar binnen gekregen, dankzij mijn moeder, maar laat dat nu maar achterwege ... Toen er enkele volwassenen (de zwaksten) stierven, heb ik autopties laten doen. Het was zeker dat het een leverziekte was, alleen niet of het polyoma was of niet ... De ene DA (mijn DA) zei dat de kans er is dat ze met een half jaar niets meer weten, maar dat de kans er ook is dat ze drager zijn en blijven ...

Nuja, het is nu zeker een half jaar geleden en nu stierven er vele jongen, sommigen kwamen aan 3 weken en plots dood ... Sommigen maar een dag of 2, en plots dood ... Ik had er genoeg van gekregen, en vandaag een jong laten onderzoeken, mijn DA belde me rond 7 u. 30 terug op en je hoorde echt dat ze medelijden met me had, ik moest me inhouden met huilen ... Mijn ma vroeg gelijk wat er was nadag ik neerlegde ... Ze vindt het keierg voor me ... Er is niks aan te doen, er is geen middel, niets, gewoonweg niets ... Heb de nestkasten weggehaald, de jongen apart, is mss hun enige kans nog, en anders, ze waren toch gedoemd ... Ik zal ze missen, de jongen, ze betekenen echt veel voor me, en ik weet, dat sommigen hier, mij wel begrijpen, anderen misschien niet ...

Thx voor jullie antwoorden ...

Groetjes, Tara

Joyce28

pfff jeetje,weet niet wat ik moet zeggen,wat erg,wat erg :-[ :-[

sorry dat ik doorvraag hoor,maar je zegt dat je je valkjes houd en stopt met kweken
gaan alleen jonkies eraan dood?

Tara

Hoi,

eerst je vorige vraag, of dat hetzelfde is als BFD ...

Deze zin vond ik: Polyomavirus infection in young parrots was initially seen in parakeets (budgerigars) and called budgerigar fledgling disease (BFD).

Ik weet niet precies te vertalen, maar het zou wel kunnen ...
Ben het niet zeker ... Ben geen expert ...

Ja, de ouders zijn gwn dragers, verder zijn ze immuun ofzo denk ik ... Als dat het goeie woord is tenminste... Zij zien er kerngezond uit, het zijn alleen de zwakkere vogels die sterven, en aangezien de jongen zich niet super kunnen verzetten ...

Groetjes, Tara

Joyce28

nee idd :-/
ja ik ben er ook niet goed in in die vertaling,maar BFD weet ik wel wat dat is,de grijsroodstaart van mijn schoonouders is daardoor maar 8 maand geworden :-/

nogmaals veel sterkte

giovanni

25 juni 2004, 02:15:28 #8 Last Edit: 25 juni 2004, 15:04:37 by giovanni
 :o
Ow Tara toch, moest juist jij weer overkomen :(
Veel sterkte en hopelijk komt het nog wel goed met je jongen. Als je valkjes maar gezond zijn.

En als je wil mag je altijd ff komen kijken ed naar mijn jongen als ik men eerste nestje heb :) (volgend jaar pas, Vanilla is nog geen jaar oud)

Héél véél sterkte

grtjs, giovanni

Marianne

Hoi Tara,

Wat een vreselijk nieuws.
Echt heel erg vervelend dat je dat moet overkomen.

1 gelukje.... je weet nu waarom je jongen steeds dood gaan.... het ligt niet aan jou maar aan de oudervalkjes.

Jammer voor je dat je nu niet meer kan kweken maar een heel verstandig besluit.

Veel sterkte, kop op meid!!!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi Tara,

Wat erg dat het toch die ziekte is :-(
Wat ik niet snap is dat de dierenarts zo snel kan zien welk virus het is normaal duurt dat onderzoek een week dacht ik.
Hier is nog een Nederlands stukje wat iets over de ziekte verteld.
http://dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Polyoma/polyoma.html
Het klopt inderdaad wel dat de jongen zo vroeg dood gaan met die ziekte :-(
Je kan altijd nog een second epinion bij een andere vogelarts laten doen dan ben je helemaal zeker :-(
In elk geval heel veel sterkte.
De valkjes kunnen wel gewoon oud worden die je al hebt omdat ze alleen drager zijn maar ze geven het wel door aan alle vogels die je erbij zet:-(
Heel veel sterkte dit is gewoon vreselijk.

Groetjes, Paul


Tara

Hoi,

je ziet dat meteen aan de lever, dus volgens mij duurt dat geen week ... Ik ga nu de jongen voeren, niet allemaal, sommigen hebben nog eten in de krop, maar 2 niet meer. Het gaat tot nu toe goed, maar hoe ik ook probeer, het zal toch zinloos zijn ....

Die Nederlandse site had ik ook gelezen, begrijp het niet hoor, de ene keer wordt gezegd dat ze met zoveel weken het normaal uit hun bloed hebben en weer normaal zijn en de andere zeggen ze dan dat ze voor altijd drager kunnen zijn ...

Groetjes, Tara...

Annouschka

Hey meid,

dit is gewoon te erg voor woorden, waarom moet jou dit overkomen?  Jij die je dieren zo graag ziet en er zo goed voor zorgt.
Ik vind het verschrikkelijk voor je, heb er geen woorden voor.
Veel sterkte meid en laat je hoofd niet hangen.

Groetjes
Annouschka

Inger m

25 juni 2004, 12:30:17 #13 Last Edit: 25 juni 2004, 12:55:54 by Cinnamon_valk
Hoi Tara,
Wat erg dat het toch Polyoma betreft. Ik was er idd al bang voor dat er iets mis was met de oudervogels. Het is vgl het artikel idd zo dat ze na circa 24 weken het virus niet meer in hun bloed hebben, maar das natuurlijk geen regel. Om het zeker te weten zou je je oudervogels nogeens kunnen laten testen en nogmaals over een half jaar (bv). Als ik jou was zou ik nogeens contact opnemen met een goede vogeldierenarts om om advies te vragen in deze situatie.

Polyoma virus is niet hetzelfde als PBFD (snavel en veerrot ziekte=circovirus). BFD bij grasparkieten wordt vgl mij ook budgerigar fledging disease (of zoiets genoemd) en is een milde vorm van polyoma (NL kruipersziekte).

Hou er rekening mee dat de jongen die je nu hebt ook al besmet kunnen zijn met polyoma, als ze toch overleven kunnen ze of levenslang drager blijven (zie artikel) of alsnog besmet raken door de andere vogels. Het klinkt mss hard maar is mss wel handig om over te denken...

Ik wens je veel sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

het gaat nog steeds goed met de 5 jongen, al droomde ik wel dat er al een dood was :(. Maar ok ... IK heb een vraag ... De meesten hebben al een voeding binnen, nu een valkje die over een uur een voeding mag. Maar er zit een ander valkje, die nog wat te veel voedsel in zijn krop heeft (kropje zit nog bol) en die heeft al weer honger. Kan ik niet iets anders aan hem voeren want het is echt zielig, hij kruipt helemaal naar boven als ik met mijn handen in de buurt ben, al ziet hij (nog) niets ... Het voeren ging goed, vooral bij de kleinste (2 dagen amper :(). Hij had honger, en at super goed. Ik heb het eten gemengd met druivensuiker.

Wat ik ook nog las in het Engels denk ik was dat de jongen trager groeien met dit virus, wat idd ook wel klopt... Als ik zo keek op de site hier bij 'Ringen' en ik zag die valk van 9 dagen besefte ik al dat het totaal niet klopt ... Als er overlevenden zullen zijn, hou ik ze apart, ik zal ze wss niet kunnen wegdoen, als ze besmet zijn, besmetten ze andere, gezonde valkjes, en ik wil niet degene zijn die het virus groter maakt :(.

Thx allemaal voor de reacties.

Groetjes, Tara..