9 mei 2025, 00:18:28

rui

Gestart door boezempje, 2 september 2004, 14:08:45

« vorige - volgende »

boezempje

hai

het is duidelijk dat stormy niet door zijn rui komt niet makkelijk altans.er liggen elke dag co veel veertjes in de kooi.
kan ik iets doen?ze krijgen vitmanine groenten enz.dus daar kan het niet aan liggen,

gr esther

Inger m

Hoi,
Ik begrijp het niet helemaal. Gedurende de rui worden de veren vervangen en is het normaal dat de vogel ook veel veren verliest. Er mogen geen echt kale plekken ontstaan en het mag ook geen maanden duren, meestal week of 6. Als vogels binnenzitten kan de ruiperiode verstoord zijn en ruien ze gedurende het hele jaar steeds in meer of mindere mate.

Wat wel goed is om de vogel regelmatig te sproeien/ douchen. Dit is goed voor de veren/ huid en stimuleert de vogel de veren te verzorgen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

suus

Hoi Es,
Wanneer de rui veel langer duurt dan de periode wat Inger al benoemd, dan zou ik toch eens kijken of je niet naar de da zou gaan. Maar dan moet het niet 6 weken en 2 dagen zijn natuurlijk maar veel langer. Dan zou het kunnen dat er wat met je valk aan de hand is waardoor hij zijn energie daar aan kwijt is en niet door de rui komt.
Hebben wij ook gehad. Onze valken hadden toen een bacteriele infectie. Zij zaten bijna 3 maand in de rui eer ik naar de da ging.
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

Hoi Esther,

Momenteel zitten je valkjes ook aan de antibiotica dat kan ook een rol spelen dat ze nu wat moeilijker de rui door komen.
Ik zou het gewoon even afwachten nog tot de medicijnen niet meer gegeven worden of het daarna beter gaat.
Soms kan het wel eens 8 weken duren ook met de rui dat verschilt gewoon per valkje maar het moet natuurlijk geen 3 maanden duren dan is er echt wat mis.
Er zijn wel middeltjes om de rui te bevorderen maar dat is vaak niks anders dan vitamines dus als ze normaal goed voer en hun extra dingetjes krijgen is dat eigenlijk niet nodig.

Groetjes, Paul