16 april 2024, 12:22:51

zeker mannetje of toch misschien popje

Gestart door betty, 25 september 2004, 23:32:40

« vorige - volgende »

betty

Hallo,

Ik heb twee valkparkietjes Charlie en Pluto. Zijn nu bijna 11 wkn oud en van Charlie dacht ik aan het gedrag af te kunnen lezen dat het een mannetje is. Hij maakt veel imponeergedragingen met vleugels slaan en mijn rose markeerstift vind ie helemaal geweldig!

Maar..... nu begin ik te twijfelen of het wel zo duidelijk is want Pluto zat vanavond op m'n schouder en begin ook wild met z'n staartveren en kontje te zwiepen (dat gedrag had ik als paringsgedrag gezien).

Mijn vraag is of Pluto nu ook waarschijnlijk een mannetje is door dit gedrag (maakt ook elke keer geluidjes maar doet niets na ofzo) of maakt een popje deze bewegingen ook wel. Ik kan me niet herinneren dat mijn vorige valkje (popje) dit ook deed?

Gr shalina

Tara

Hoi Shalina,

volgens mij heb je twee mannetjes, een popje maakt andere bewegingen, gaat niet met de staart gaan wippen, die heeft liever dat je aan haar rugje wrijft en dan gaat ze haar vleugels open houden en ook geluidjes maken maar niet hetzelfde als een mannetje.

Het hoeft niet zo te zijn dat elk mannetje dingen nadoet hoor, ik heb hier ook enkele mannen die nooit of toch bijna nooit iets mannelijks (op paren na dan :D) doet, maar het wel duidelijk mannen zijn.

Groetjes, Tara