29 maart 2024, 00:25:43

schrikt snel en bang van nieuw klimtouw

Gestart door max, 15 februari 2003, 02:42:02

« vorige - volgende »

max

hallo ik ben ron mijn valk schrikt erg snel hoe kan ik  hem dit af leren moet ik hem iets ruwer aan pakken dus minder
voorzichtig en ik heb vandaag een nieuw klim touw voor hem gekocht valentijns kado ;) maar hij is er bang van  :'(went hij hier aan het is wel best groot maar het is rond dus een uitstekende schommel vind ik  :-/

Hanna

Best Max

Ik denk dat jouw valkje van nature uit een beetje wantrouwig is en ik denk dus niet dat het goed zou zijn om hem ruwer aan te pakken.  Heb je je valkje al lang?  Of is er onlangs iets verandert in je huis?  (Meubels verplaatst, nieuw interieur,...)  Je moet gewoon geduld hebben met hem en langzaamaan z'n vertrouwen proberen te winnen.
Wat dat touw betreft: hij zal er wel aan wennen hoor.  Ik had vroeger een grasparkiet en telkens ik hem nieuwe zitstokken gaf (verse van een fruitboom) hing hij de hele dag aan de tralies voor hij er op durfde te zitten.
Nu heb ik een valkparkiet en als er iets nieuws in z'n kooi hangt, duurt het nauwelijks twee minuten of hij is het al aan het inspecteren.  Ik denk dus dat het een beetje aan het karakter van je valkje ligt.  Heb er wat geduld mee, het komt wel goed.

max

hij zal nu zo ongeveereen jaar oud zijn iets minder mischien
ik heb hem van af midden zomervakantie hij is redelijk tam
heeft hem in het begin wel zijn vleugels gekost omdat hij steeds weg vloog en ik er panisch van werd om tien keer hem van zijn kooi te komen halen dit heeft vruchten af gewerpt aleen kan ik hem niet uit de kooi halen kan wel koppie krouwen maar even blijven oefenen ik hoop zeker dat hij went aan zijn touw want hij sloopt alles waar hij bij kan ik heb fruitstokken (appelboom) knaag staaf ik geef hem gierst
nu en dan peer apel komkommer sla maar hij blijft slopen
dus hopelijk kan hij dan hier eindelijk zijn agressie op kwijt :D

Mirjam-Moniek

Bange vogeltjes wat "ruwer" aanpakken kan helpen om ze wat minder bang te krijgen, maar je moet natuurlijk niet echt ruw gaan doen. Dingen waar een vogel bang voor is, maar niet meer doen, is een goede manier om een vogel bang te houden. Ook is het zo dat vogeltjes dan al gauw voor veel dingen bang worden, omdat ze dan niet leren met hun angstgevoelens om te gaan.
Confronteer je vogel regelmatig met dingen waar hij bang voor is op een rustige manier en je vogel zal er langzaamaan aan wennen. Geef niet te snel op. Een speeltje waar een valkje eerst bang voor is, kan later zijn favoriete speeltje worden.

max

het touw is al beschadicht  :P dus hij zal er wel aan wennen de eerste dag toen ik ging slapen en hem in zijn kooi deed
klom hij als een wezeloze door de kooi maar dat gaat nu prima :D

Mandy

Je moet inderdaad niet te flauw zijn met je valkparkiet en geen enkel huisdier, anders kunnen ze helemaal nergens tegen. ::)
Een valk schrikt meestal even van iets nieuws en zeker als het groot is en boven zich af speelt. Ze schrikken instinctief van alles wat er boven zich gebeurt. In de natuur moeten ze bedacht zijn op roofdieren vanuit de lucht. Ik zie dat ook hier bij mijn voliére, als er een groep kraaien of duiven overheen vliegen, dan schrikken ze allemaal en gaan als een gek in de rondte vliegen... :o
Maar als ik een nieuw speeltje plaats is het eerst altijd ff schrikken en snel daarna overwint de nieuwsgierigheid het en komen ze al snel de boel inspecteren.
Binnen een half uur zitten ze al op een nieuw speeltje, dus het zal bij jouw ook wel lukken, veel succes en plezier met je valk! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl