15 mei 2025, 14:25:57

Niet vliegen

Gestart door Coot, 20 september 2004, 18:37:05

« vorige - volgende »

Coot

Allereerst wil ik iedereen bedanken die heeft gereageerd op mijn  andere onderwerpen.

Mijn valkje begint dus toch al redeelijk snel tam te worden :). Ik had dat in het begin niet zo verwacht.

Ik ben nu zelfs zover dat ik de laatste dagen al twee keer het deurtje heb opengezet. De eerste keer kwam ie alleen in de deuropening zitten en keek wat rond zich heen. Ik heb hem toen wel gewoon trosgierst kunnen voeren. Toen ik de tweede keer het deurtje open zette, gebeurde het zelfde.
Ik hem hem toen gewoon een hele tijd laten zitten. Op een gegeven moment begon hij langs de buitenkant van de kooi te klimmen en zo. Ook heeft hij langs de kooi gelopen en is even vanaf het tafeltje waar de kooi op staat op de bank gesprongen. Na enige tijd is hij uit zichzelf weer teruggegaan in de kooi.

Ik had verwacht dat ie direct zou gaan rondvliegen als ik het deurtje open laat staan.

Is het normaal dat ie alleen maar in de buurt van de kooi blijft rondlopen? Kan het zijn dat hij nog niet weet dat ie kan vliegen, of zo? Of zal ie eerst de kat uit de boom kijken en na verloop van tijd vanzelf gaan rondvliegen? Samenvattend: Is dit gedrag dus normaal.

Groetjes,

Marco

Paul

Hoi Marco,

Dit is heel normaal gedrag lijkt me hoor.
Je valkje vind de kooi de meest veilige plek omdat ie die gewend is en zal er daarom steeds naar terug gaan.
Maar hij is de boel al behoorlijk aan het verkennen.
Het is juist fijn dat ie niet meteen als een gek in paniek rond gaat vliegen nu verkent hij de kamer lopend en als ie alles gewend is zal hij wel eens een keer proberen te vliegen.
Dus maak je daar geen zorgen om dat ie nog niet meteen gaat vliegen, dat zal ie echt wel gaan doen als ie dat wil.

Groetjes, Paul

Coot

Gisteravond heb ik dus weer het deurtje opengezet. Ook nu heeft hij eerst in de buurt van de kooi rondgelopen. Toen hij bijna van de bank gleed moest hij dus wel gaan vliegen. Het probleem is nu dat hij zich overal keihard tegen aan vliegt. Tegen de gordijnen, plafond, muren en noem maar op. Is dit normaal bij de eerste keer vliegen? Gaat ie wel voorzichtiger worden, nadat ie wat geoefend heeft? Ik hoop het wel, want dit kan niet gezond zijn.

Groetjes,

Marco

Paul

Hoi Marco,

Ze moeten eerst de ruimte leren kennen en dan kunnen ze heel goed vliegen hoor.
Zorg in elk geval dat het niet te donker is als ze vliegen in het begin dus een lamp aan doen zodat de kamer goed verlicht is.
Pas alleen op met ramen en spiegels ze denken dat ze dan door kunnen vliegen en ze kunnen zich dan doodvliegen.
Tegen een muur doen ze dat niet zo snel ze kunnen zich wel wat verwonden maar als je ze niet laat vliegen leren ze het nooit.
Na een paar keer vliegen doen ze het echt steeds beter en vliegen dan zonder iets te raken.

Groetjes, Paul

Coot

Thanks,

Klopt inderdaad. Gisteren heeft ie ook weer rondgevlogen. Hij vloog zich nu niet meer recht tegen de muren aan. Alleen bij het maken van bochten heeft ie de muur nog af en toe een beetje geraakt  :D. Het gaat dus de goede kant op.

Door wat trosgierst op de kooi te leggen, komt ie op een gegeven moment vanzelf weer terug naar de kooi en kan ik er dus zo voor zorgen dat ie weer in zijn kooi gaat zitten.

Begint steeds leuker te worden :D. Alleen is het nu goed opletten waar ie zijn grote behoefte overal laat rondslingeren ;).

Groetjes,

Marco

Paul

Hoi marco,

Altijd een rol toilet papier bij de hand doet wonderen :-)
Als je het meteen wegveegt kan je het simpel opruimen maar als je het hard laat worden krjg je het veel lastiger weg en moet je het eerst inweken of wegschuren met een schuursponsje.
En met 1 valkje valt het reuze mee, ik heb er 21 dat geeft ff wat meer poestwerk :D

Groetjes, Paul