13 mei 2025, 23:50:37

tam maken??

Gestart door Tamara85, 3 november 2004, 01:22:44

« vorige - volgende »

Tamara85

Ik wil graag een parkiet aanschaffen en deze binnen in een kooi houden. Ik wil deze vogel graag tam maken, nu hoor ik twee verschillende dingen. De een zegt als je een parkiet handtam wilt maken moet je hem met de hand grootbrengen vanaf een week of 5, alleen dan kan deze tam worden, maar ik lees ook o.a. op deze site dat je een vogel die je gekocht hebt ook tam kan maken. Wie heeft een advies en weet meer?

Groetjes Tamara

Tara

Hoi Tamara,

handopfok is dus niet noodzakelijk !! Je kan even goed een jong valkje aanschaffen die net zelfstandig eet en die wordt evengoed tam. Als je handopfok doet loopt het heel vaak mis door te weinig ervarenheid van de eigenaar! Aangekochte valkjes kunnen dus ook tam worden! Is erge onzin dat een handopfok valk alleen tam wordt, vaak worden die dan verwaarloosd door gebrek aan tijd voor het valkje en zal die ook helemaal niet meer tam worden.

Als je een valk aankoopt (jong valkje liefst als je 'm tam wil, ong. 8 weken bv.) dan moet je hem/haar veel aandacht geven, da's het allerbelangrijkste. Zorg ook dat hij/zij van een vertrouwde kweker komt, liefst geringd zodat je zeker weet dat je niet wordt bedrogen.

Jonge valkjes kan je ook al heel vaak bij je nemen en knuffelen, want vaak worden ze dan ook een stuk tammer.

Ben benieuwd of je 'r eentje zal aanschaffen, er zijn veel kwekers hier op de site. Alleen zullen sommigen pas vanaf volgend seizoen weer jongen hebben. Op dit forum houden de meesten zich ook veel bezig met de jongen, zodat die best tam zijn bij verkoop.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Tamara,

Zoals Tara al zegt is een handgevoerd valkje echt niet nodig als je een tamme wilt hebben.
Ik denk dat ongeveer 50% van de handgevoerde valkjes dood gaat door het verkeerd voeren en van de ouders krijgen ze stoffen mee die ze nodig hebben en die je ze zelf niet kan geven.
Op het forum lees je helaas regelmatig dan handgevoerde valkjes het niet halen en vaak is dat door onervarenheid.
Ze kunnen behoorlijk zeuren en gillen en je bent dan gauw geneigd om ze te voeren omdat ze daar om vragen maar dat is dus juist de meest gemaakte fout je moet nooit naar dat zielige gillen luisteren maar wachten tot de krop leeg is.
Als je ze dan toch voert gaan ze dood aan kropverzuring.
Ook kunnen ze stikken in de pap als het tijdens het voeren in de luchtpijp schiet :-(
Ik heb pas zelf een valkje wat niet goed door de ouders gevoerd werd met de hand grootgebracht en die heb ik zelf een keer med beademing weer moeten bijbrengen dus het gaat heel snel fout ook al heb je ervaring in het voeren.
Ik voer alleen in noodgevallen zelf een valkje met de hand de ouders doen dat veel beter.
Zelf laat ik de jongen vanaf dat ze een week zijn elke dag een tijdje aan mijn handen wennen en dan zijn ze al behoorlijk aan mensenhanden gewend als ze uitvliegen.
Zogauw een valkje hier zelf eet gaat het pas weg en ze zijn dan ongeveer 6 weken.
Je moet er zelf altijd nog veel aandacht aan geven maar meestal als ze al zo gewend zijn komen ze met een dag al op je vinger zitten en worden ook supertam.

Groetjes, Paul

Tamara85

Bedankt voor jullie reacties! Ik wil Alleen geen valkparkiet maar een catharina parkiet aanschaffen.. Maar omdat ik geen forums kan vinden over deze parkieten ben ik er maar een op deze site gestart, want hier zijn zoals k heb gezien erg veel mensen die wat van vogels en vooral valkparkieten weten. Ik hoop dat ik een goede keker die een beetje in mijn buurt woont kan vinden.
Groetjes tamara

Paul

Hoi Tamara,

Het princype is een beetje hetzelfde of je nou een valkje of een ander soort parkiet aanschaft.
Ik heb zelf een rosella alleen hebben die een heel ander karakter en die krijg je toch niet zo tam als een valkje helaas :-(
Ik heb hem vanaf 4 weken met de hand gevoerd en hij is toch bang voor handen terwijl hij toch moet weten dat handen in de buurt voer betekend.
Op dit forum zijn er ook mensen met catharina parkieten dus je kan altijd een vraag stellen hoor.

Groetjes, Paul

Geertje Claessen

hoi,

Ik ben er zelf over aan het denken om een valkparkietje aan te schaffen, maar ik weet niet of ik er 1 of 2 moet nemen. Ik lees wel dat ze veel tammer worden als je er een alleen neemt, maar dat vind ik zo zielig...
Kan je niet 2 jongen nemen en die dan heel veel aandacht geven en veel apart mee spelen? Of is het beter er eerst één te nemen en die tam te maken en er dan weer een jonge bij te nemen?
Ow, en nog een vraagje: in verband met mijn andere huisdieren (oa fretten, dus dat wordt opletten  :-/ ) zou de kooi op onze slaap/studeerkamer komen te staan, maar mijn vriend is bang dat we dan geen oog meer dicht doen door het lawaai van de valkjes.... Dus mijn vraag is: maken ze 's nachts veel lawaai of valt dat wel mee??  

Ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven op deze vragen!
Alvast bedankt.

Geertje

Paul

Hoi Geertje,

Als je twee jongen neemt zal je die ook best tam kunnen krijgen met de nodige aandacht hoor en het is voor de valkjes wel leuker als ze meteen een maatje hebben.
Zolang het donker is zullen ze echt geen geluid maken ik zit nu met 22 valkparkieten achter me en het is doodse stilte om deze tijd.
Zogauw het licht word buiten kunnen ze wel wat geluiden gaan maken maar dat is per vogel heel verschillend hoeveel ze fluiten.
Met twee zullen ze meestal minder geluid maken als dat je er eentje hebt omdat ze elkaar hebben en dan hoeven ze niet te gillen naar jou.
Hier fluiten ze ook wel in de ochtend maar ik word er nooit wakker van maar ik slaap ook wel lekker vast moet ik wel zeggen :-)

Groetjes, Paul