1 mei 2025, 20:02:27

hulp bij tam maken nodig

Gestart door garie, 20 september 2004, 00:10:27

« vorige - volgende »

garie

hoi

ik probeer mijn vogel tam te krijgen,
ik probeer met voer de vogel op mijn hand te krijgen
maar al ik dat doe dan gaat ze naar haar voerbak en gaat daar zitten eten,moet ik dan eerst de voerbak weghalen
weet iemand ook nog andere mogelijkheden?? :-/

GRTZ.GARIE

Yvonne_R

Hoi Garie,
Als ik je berichtjes zo lees heb je je vogel nog niet zo heel lang. Gewoonlijk moeten ze eerst aan hun nieuwe omgeving wennen en kan het dus wel even duren voor ze tam wordt.
Het ligt ook een beetje aan de leeftijd, hoe jonger ze zijn hoe sneller je ze vaak tam kunt maken. Bij een oudere valkparkiet zul je een beetje meer geduld moeten hebben. Wat je kunt proberen is om op gelijke hoogte bij haar kooi te gaan staan en dan je vinger gestrekt voor je valkje te houden. Het kan zijn dat je even wat geduld moet hebben en wat vaker moet oefenen maar dan zal ze vanzelf met haar pootjes op je vinger gaan zitten. Op die manier kan je haar uit de kooi halen en zo rustig laten wennen aan je hand. Als ze het toelaat kun je dan eens met een vinger achter in haar nekje kriebelen (vinden ze vaak erg lekker) en zo ga je langzaamaan wat verder. Als je je hand om de vogel heen doet schrikken ze vaak, dit vinden ze meestal niet zo prettig.
Het allerbelangrijkste is dat je geduld moet hebben, als ze je 1 keer vertrouwt gaat het steeds beter. Hoe heet je valkje eigenlijk? Succes ermee en kijk eens goed op dit forum, je vind er erg veel handige info.
Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

garie

mijn valkje heet bessie
ik heb het al een paar keer geprobeerd om mijn vinger voor het valkje gehouden en nou vliegt ze niet meer weg

GRTZ.GARIE

Yvonne_R

Hoi Garie,
Leuke naam hoor!
Dat lijkt me al een hele goede start, dat ze niet meer wegvliegt. Ik las ergens anders dat ze 2 maanden oud is, klopt dat? In dat geval moet het zeker nog wel lukken om haar tam te krijgen. Veel succes ermee!
Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

garie

ja het klopte dat ze 2 maanden was
maar nu doe ik mijn hand in de kooi en ze gaat bijten
ik weet dat valkparkieten bijten maar was eerst heel bang
is dit dan toch een teken dat ze tammer wordt(dat ze zich durft te verdedigen)
ofzo iets???

GRTZ.GARIE

Yvonne_R

Je hebt haar nog niet zo lang en je kunt een valkparkiet niet maar zo van de ene op de andere dag tam krijgen. Het duurt gewoon even voor ze je volledig vertrouwen. Dat ze bijt kan komen doordat ze nog af en toe schrikt als je je hand in haar kooi doet, dit is een natuurlijke reactie hoor. Probeer haar als ze niet bij je wil komen ook niet te dwingen. Ik heb zelf ook een tam valkje in huis en dit duurde ook nog even voordat hij aan mij gewend was, ondanks dat hij in de dierenwinkel met de hand grootgebracht was en los in de winkel zat. Wat ik eerder al zei is dat je het beste eerst alleen 1 vinger voor haar pootjes kunt houden. Je moet vooral niet proberen met je hand een beweging te maken alsof je haar wilt oppakken, vaak vinden ze dit niet zo prettig. Het allerbelangrijkste is gewoon veel geduld te hebben en dan zul je zien dat je vanzelf een band met haar op gaat bouwen. Je valkje is nog niet zo oud, dus dat gaat vast nog wel lukken hoor. Geef de moed niet op.
Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

garie

ik liet haar mij bijten maar ze bijt  maar klemt mijn vinger niet over mijn vinger dus het doet geen pijn

daarom durf ik nou ook meer wat tam maken bedtreft ;D

gtrz.garie

Coot

24 september 2004, 12:20:48 #7 Last Edit: 24 september 2004, 12:23:34 by Coot
Hoi Garie,

Ik ben zelf ook een beginnende liefhebber van valkjes. En ik kan je maar 1 tip geven:

Heel veel tijd in steken en veel geduld hebben :-/.

Bij mij heeft het zich na enkele weken toch al geloond :). Ik laat hem nu al elke avond los en hij begint nu ook voorzichtig mijn arm en hand te verkennen als ik op de bank zit. Ik heb 'm zelfs al heel even mogen aaien in zijn nekkie ;D.
En dat bijten doet ie bij mij ook. Het wordt steeds minder en doet ook geen pijn, want hij pikt alleen maar en bijt niet door.

Dus blijven doorzetten en dan wordt het alleen nog maar veel leukerder.

Veel succes.

Groetjes,

Marco

Yvonne_R

Hoi Garie,
Hoe gaat het nu met Bessie (zo was het toch?)?Begint ze al wat meer gewend aan je te raken?Je moet er inderdaad veel geduld in steken, maar dan krijg je er ook wat voor terug hoor.Verder is het nog wel belangrijk om haar direct te laten merken wat wel en niet mag.Nogmaals veel succes, maar met alle hulp en info hier op het forum moet dat vast wel lukken!
Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!