16 april 2024, 14:18:24

My first sony...euh valkje

Gestart door Alex_Schipper, 21 september 2004, 15:26:08

« vorige - volgende »

Alex_Schipper

Goedendag allemaal,

Sinds 2 weken zijn mijn huisgenoot en ik de trotse eigenaar van een wildkleur valkje.
Na een heleboel te hebben gelezen ben ik via een vogelvereniging bij een kweker terecht gekomen en heb ik daar een pop aangeschaft van 9 weken oud.
Ze is niet geringd dus ik moet maar op de kweker vertrouwen dat ze echt zo oud is. (leek me wel een liefhebber dus ik denk dat het wel goed zit)

Nu had ik toch nog een vraagje wat het tam maken betreft.
Het beestje is uiteraard helemaal verzot op trosgierst en is ook bereid om heel dichtbij mijn hand te komen om dat te eten. (op de hand zitten is nog wat eng)
Het enige probleem is dat de trosgierst eerst 1 keer 'aangevallen' wordt voordat ze ervan begint te eten.
Ze valt dan echt uit naar dat ding en gelijk daarna begint ze te eten alsof er niets aan de hand is.
Dit komt op mij een beetje raar over en ik hoop dat iemand mij kan vertellen of dit normaal is?
Wnat ik wil niets forceren

Ik hoop haar echter wel zo snel mogenlijk tam te hebben.
Ook voor mezelf natuurlijk, maar meer zodat ze uit de kooi kan om te vliegen. (allhoewel ze wel de 2 buitenste veren mist helaas. De kweker vertelde me dat hij normaal niet kortwiekt, maar dit had hij gedaan voor andere mensen die dit per se wilde en uiteindelijk de vogel toch niet namen  :(

Iedereen alvast bedankt!

Groetjes van Alex en Guggenheimer. (die naam is een lang verhaal hehe)

sabrina

Hi,

Gefeliciteerd met je valk. Leuk hoor. Wel een aparte naam (vernoemd naar het beroemde museum?)

En ja, sommigen vallen eerst even de trosgierst aan. Je weet als valk immers maar nooit of het jou eerst zal bijten  ;) En als het ´veilig´is eten ze er als gekken van, want ze vinden het heerlijk.

Je valk heeft even de tijd nodig om aan jou en je huisgenoot te wennen. Dat ´ie gekortwiekt is kan nu wel even een voordeel zijn want hij zal de eerste periode wat rustiger zijn. De veren groeien gewoon weer aan en daarna zal je valk lekker kunnen vliegen (wat wel zo fijn is voor en vogel).
Maar probeer ´m op je hand te laten zitten in de kooi. En wees niet bang als ´ie ook eerst even naar jou uitvalt. Die van mij doet dat ook, maar hij heeft me nog nooit echt gebeten, het is meer blazen en de snavel open doen.

Succes met Guggenheim!

sabrina

Alex_Schipper

hoi Sabrina,

bedankt voor je reaktie.
Zoals jij het nu even zegt klinkt het eigenlijk heel logisch.
Ik ben er nu weer wat geruster op dat er nix mis met het beestje is.
Tja ik heb er wel een hoop over gelezen, maar natuurlijk nog 0 ervaring.

Dat op mijn hand laten zitten durfde ik eigenlijk ook nog niet te proberen.
Was bang dat ik hem eerder bang zou maken als tam.
Maar misschien moet ik dat zo stiekum maar eens proberen.

En die naam komt niet van het museum hoor, is een personage uit een boekenreeks.
Vond het zelf ook wel een aparte naam en net ff orgineler als kuifje of zoiets

Groetjes Alex

Paul

Hoi Alex,

Leuk dat je ook een valkje hebt gekozen het zijn echt hele fijne vogels om te houden.
Op de ring kan je trouwens alleen het jaar zien waarin je valkje geboren is dus over of hij 9 weken of een half jaar is zegt dat niks.
Als ie nu al uit je hand eet is dat een goed teken en zal hij zeker wel goed tam gaan worden met wat geduld en veel aandacht.
Dat happen is zeker normaal, ik heb hier drie popjes voor je die mag aaien happen ze een keer richting je vinger en dan gaat hun kopje plat zodat je ze kan aaien :-)
De mannen doen dat happen hier niet zoals ik het de popjes heb zien doen.
Probeer eerst met een gestrekte vinger onder zijn buikje of je je valkje kan laten opstappen en desnods met trosgierst erbij zodat ie daar aan kan eten als ie op je vinger zit.
Succes met tam maken maar dat gaat je zeker lukken als ik dit al zo hoor :-)
Sommige doen er al een week of langer over voor ze trosgierst uit je hand eten dus het is al best snel dat ie dat doet.

Groetjes, Paul

Alex_Schipper

22 september 2004, 14:40:19 #4 Last Edit: 22 september 2004, 16:27:26 by Alex_Schipper
Hoi Paul,

Volgens mij ga ik ook een heleboel plezier hebben aan dit beestje en eigenlijk heb ik dat nu al.
Ik hoop echt dat ie tam gaat worden ondanks dat ik overdag aan het werk ben.
Maar tot op heden lukt het me nogsteeds prima om 's morgens 45 minuten eerder op te staan zodat ik hem alvast wat aandacht kan geven.

Gisteren geprobeerd om hem op mijn hand te lokken, maar dat zat er nog even niet in.
Op 1 of andere manier staan alle stokken precies verkeerd in de kooi, zodat ik er eigenlijk nooit echt lekker bij kan.
Dit moet met de volgende schoonmaak beurt maar even veranderen of zou dat nu nog even een te grote verandering zijn?
Hij is nu in ieder geval wel zover dat ie van de achterkant van de kooi naar voren sprint om uit mijn hand te komen eten  :)

Groetjes Alex

ps ik heb later een foto toegevoegd. helaas nog in de kooi, maar wie weet....

Paul

Hoi Alex,

Ik denk als je alleen de stokken veranderd dat dat niet echt een probleem is hoor en dat ie er heel snel weer aan went.
Het blijft gewoon een kweste van geduld om een valkje tam te krijgen en zeker als ze jong zijn lukt het bijna altijd hoor alleen kan je het met een dag niet verwachten.

Groetjes, Paul

Alex_Schipper

Kijk dat is mooi om te horen.
Ben denk ik af en toe toch nog te voorzichtig met het beestje.
Maarja liever dat dan een hoopje stress met vleugels op een tak  :D

Wederom bedankt!