17 mei 2025, 20:44:08

Veel vocht in krop

Gestart door R.Hermans, 1 augustus 2004, 20:21:03

« vorige - volgende »

R.Hermans

Bij nestcontrole zag ik dat een jong valkje 5 dagen oud ,heel veel vocht in de krop had.
Kan dit misschien te maken hebben met het warme weer???
Heb dit nog nooit eerder gezien.
Wie weet raad!!

Stijn dc

hoi

ben je zeker dat het vocht is, en geen lucht? Vocht lijkt me niet zo goed, het moet toch wel voedsel zijn wat in de krop zit hoor.

SDC:D

Riny

Het was echt vocht hoor!!
Maar het moet wel met het warme weer te maken hebben.
Ze zijn allemaal goed gezond er is er geen overleden
Als ik het valkje vast had en ik kantelde hem een beetje kon ik duidelijk zien dat het vloeibaar was. 8)

luci

18 september 2004, 11:43:32 #3 Last Edit: 18 september 2004, 11:44:32 by luci
Citaathoi

ben je zeker dat het vocht is, en geen lucht? Vocht lijkt me niet zo goed, het moet toch wel voedsel zijn wat in de krop zit hoor.

SDC:D

Wat als het nou wel lucht is.Wij hebben het 2x gezien bij onze valken het leek net een hele grote blaas vlak onder de snavel.De valken zijn gewoon blijven leven maar het heeft wel een week geduurd voor het weer weg was.Ik dacht eigenlijk dat ze door een mug of iets dergelijks waren gestoken,

Paul

Hoi Luci,

Vaak als de ouders voeren gaat dat met behoorlijk op en neer bewegen van de kopjes van de jongen.
Er kan dan altijd wat lucht meekomen de krop in maar dat is normaal niet zo erg en het verdwijnt vanzelf.
Als je de jongen met de hand pap voert kan er ook soms lucht meekomen.
Soms kan je dit er voorzichtig uit proberen te masseren maar als het niet te veel is verdwijnt het normaal vanzelf.
Het kan ook een enkele keer wel zijn dat een jong iets mankeerd waardoor er lucht in de krop blijft zitten wat er dan niet meer uit gaat.
Een dierenarts kan dat dan vaak wel verwijderen door een klein gaatje in de krop te prikken en de lucht eruit te laten heb ik wel eens gehoord.
Maar dat zou ik zelf niet zo snel durven doen in elk geval.

Groetjes, Paul