4 mei 2025, 06:03:49

dode jongen

Gestart door harrie jansen, 20 september 2004, 03:40:08

« vorige - volgende »

harrie jansen

Ik had een nest met 5 jongen.  :( Had... ongeveer anderhalve week geleden is de jongste gestorven en vandaag de oudste. In de tussentijd zijn ze dus allemaal overleden. In volgorde van leeftijd elke keer de jongste. Er was aan de jongen niets te zien. 's Middags had ik ze nog in mijn hand een uur of twee later waren ze soms al dood andere vond ik de volgende dag Hoe kan dit?

Paul

Hoi Harrie,

Het kan komen doordat de ouders ziek zijn bijvoorbeeld.
Een van de ouders kan bijvoorbeeld drager zijn van een ziekte en het zelf niet hebben.
Als de jongen normaal goed gevoerd zijn zou het zoiets kunnen zijn.
Je zou met een jong voor autopsie naar een dierenarts kunnen gaan die kunnen dan de doodsoorzaak bepalen.
Er kan altijd wel een jong doodgaan maar een heel nest is niet normaal.
Heb je de vogels buiten of binnen zitten?

Groetjes, Paul

harrie jansen

Hoi,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb de vogels buiten zitten. Ze zitten in een voliere met andere koppels. Met de jongen daarvan gaat het wel goed. Nu vroeg iemand aan mij of de ouders misschien verwant zijn. Volgens mij is dit niet zo, maar kunnen daardoor alle jongen zo snel sterven? Wat is jullie idee hierover?

Paul

Hoi harrie,

Ook al zouden de ouders verwant zijn sterven de jongen volgens mij niet op die manier.
Vaak hebben ze dan wel afwijkingen aan pootjes bijvoorbeeld maar groeien de jongen wel gewoon op.
Werden de jongen wel gewoon goed gevoerd door de ouders ?

Groetjes, Paul

harrie jansen

De jongen die ik gevonden heb, hadden allemaal een volle krop. Behalve de laatste.

Harrie