24 april 2024, 10:35:25

huisvesting

Gestart door fons, 16 september 2004, 22:30:58

« vorige - volgende »

Ivy

Hoi Annouschka.

Nu ben ik helemaal in de war.
Ik ging op de internetsite van de dierenkliniek in Amsterdam kijken waar ze ook heel veel over vogels weten en daar stond het volgende:
"Als bodembedekking is papier of beukenhoutsnippers prima. Geen zand of zaagsel gebruiken i.v.m. risico op stof en schimmelinfecties.
De bodembedekking moet dagelijks worden ververst of door middel van een rooster van de vogel gescheiden zijn. Dan moet het rooster dagelijks worden gereinigd."
 
Er is op de kliniek echt een hele goede vogelarts aanwezig. Het blijft moeilijk als je de beste wil voor je schatjes. Jammer dat ze zelf niet kunnen zeggen wat ze liever willen...
Groetjes,
Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie


fons




  dit zijn mijn valkjes


suus

Hoi Fons,
Mooie valkjes heb je hoor! Een lutino en een bonte,
Veel plezier met ze!
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

fons



dit zijn mijn 2 schatjes samen

Paul

Hoi Fons,

Het zijn wel twee knapperds op de foto :-)
Ze zien er goed uit met de veren ook zo te zien.
Zoals Suus al zei is de linkse een Lutino en de rechtse een bonte valkparkiet.
Je kan bij beide mutaties heel moeilijk zien wat een man of een popje is helaas.
Bij de lutino zou dat als hij 1,5 jaar is soms wel te zien zijn maar bij bonte is dat nooit te zien alleen aan het gedrag te merken.

Groetjes, Paul

fons



 DIT IS DE VALK VAN MIJN PETEKINDJE KAAT IS TOCH  OOK EEN PRACHT VALK HE

Paul

Hoi Fons,

Dat is inderdaad ook een schatje :-)
Heeft ze stipjes op de rug ik heb namelijk het idee dat het een cinnamon geparelde is maar ik kan me vergissen de kleuren komen soms via een foto heel anders over als in het echt maar wildkleur is normaal veel grijzer.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

ja, ik heb het ook van mijn DA, die in de faculteit dierengeneeskunde werkt te Merelbeke ( is een universitaire kliniek, de beste in Belgiƫ) en vernam het ook van de verkoper in de winkel waar ik altijd ga (Filip Meul in Wachtebeke) die kweekt al jaren met alle soorten vogels en gebruikt uitsluitend bruin zand.

Hier hebben ze er geen last van, van dat zand.  Maar ik heb zelf gezien dat beukesnippers schimmelen, bij ons spelen ze altijd met water uit hun drinkbakje en ik heb het eens zelf gezien toen ik de snippers ververste dat er beschimmelde exemplaren bijzaten.  Ik ververs de bodembedekking om de 2 dagen.
Een rooster gebruik ik niet omdat dit de staart kan beschadigen en ze graag in het zand spelen.

Ik vind zelf snippers veel handiger dan zand want ook rond de kooi is het nu een zandbak ;D
Maar blijf voorlopig toch zand gebruiken, krantepapier kan ook maar gewoon ervoor zorgen dat ze er niet van eten, zodat ze geen van inkt binnenkrijgen.

groetjes
Annouschka

fons

hoe weet ik dan of ik een kopel heb ik weet wel da mijn bonte veel meer lawaai maakt  en fierder is

Paul

Hoi Fons,

Dan kan je bonte misschien wel een man zijn maar dat is nog niet zeker.
Je merkt het wel goed aan het gedrag de mannetjes maken echt fluitgeluidjes en gaan met de vleugels wat van het lijfje af heen en weer dribbelen op de stok.
Ook roffelen de mannetjes vaak tegen de tralies of op zitstokken net als een specht en dat doen popjes nooit.
Als het goed klikt heb je kans dat ze na een tijdje gaan paren dan heb je bijna zeker een koppeltje maar heel soms paren ook 2 mannen  of 2 popjes met elkaar.
Ik zou gewoon even hun gedrag afwachten.
Dat gaan ze pas doen als ze lekker gewend zijn en nu heb je ze pas dus hebben ze altijd een ander gedrag.

Groetjes, Paul

fons

sorry dat ik nog eens stoor ma waanner kan ik er een nestblokje in hangen en wat voor vulling moet ik daar in doen ik wil da ik niks fout doe en da mijn valkjes hen goed voelen  

        den fons

Paul

Hoi Fons,

Een popje moet minimaal een jaar zijn en beter is 1,5 jaar voor ze mogen broeden.
Je kan dan een broedhok neerhangen met de minimale maten 25x25 en 35cm hoog of 25x35 en 25 cm hoog.
Het invlieggat moet ongeveer 7 cm zijn.
Je kan er wat zaagsel of hennepvezel in leggen maar vaak schuiven ze dat ook weer aan de kant maar ik leg er altijd wat in.

Groetjes, Paul

fons

dan zal ik nog zo een 8 maanden moeten wachten denk ik  >:(