19 april 2024, 03:22:30

huisvesting

Gestart door fons, 16 september 2004, 22:30:58

« vorige - volgende »

fons

hallo binnenkort krijg ik mijn eerste valkje ik ben dus nieuw en mijn kooi staat al lang klaar. nu heb ik een ander vraagje ik wil voor tegen de zomer een buiten vogeliere nu was mijn vraag welke bodem is het beste ik ben namelijk tegen beton                               ps foto van mijn eerste valkjevolgt als ik hem heb   groetjes fons

Paul

16 september 2004, 23:22:49 #1 Last Edit: 22 september 2004, 08:49:51 by Paul
Hoi Fons,

Binnen gebruik ik zelf altijd Corbo korrels maar veel gebruiken beukensnippers.
Buiten gaan corbo korrels schimmelen dus die alleen binnen gebruiken.
Schelpenzand binnen is af te raden in verband met stuiven en ze kunnen zandkorrels in de oogjes krijgen wat kan gaan ontsteken.
Je kan buiten beukensnippers op de bodem leggen en sommige gebruiken zand op de bodem.
Ook worden er kiezelstenen gebruikt die kan je dan schoonspuiten en hoef je niet te vervangen.
Zorg wel voor een goeie afvoer van water als je je volliere bouwd dan kan de rommel afgevoerd worden als je dan de kiezelstenen schoonspuit.
Misschien dat er meer mensen nog andere tips hebben voor je.

Groetjes, Paul


fons

thx nu weet ik toch iet meer ik vind het hier echt geweldig ben zelff al aan het chatten

suus

Hallo Fons,
Wij hebben inderdaad ook een riolering aangebracht en grote kiezels erop gegooid. Dit is echt helemaal fantastisch, je kunt zo de voliere schoonspuiten. Ik doe het zelf om de dag of 2 x per week. Beukesnippers kunnen ook erg gaan stinken, en moet je dus vaak verversen. Volgens mij gaan die snippers en in de herfst bij nat weer stinken en ook in de zomer bij heel heet weer.

Het aanbrengen van riolering is wel veel werk (zeker als je al zegt beton te hebben liggen) maar het heeft echt heel veel voordelen. Wat je ook nog zou kunnen doen is de vloer egaliseren, dat hebben wij ook gedaan. En als je naast je beton een putje maakt, kun je het daar naar laten aflopen bijvoorbeeld.

Succes
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Peter

Hoi,

Net als Suus hebben wij een bodem van beton met daarover grind en meerdere afvoerputten erin. Dus je kunt het goed en vaak schoonmaken. Een bij komend voordeel is dat het weinig werk is om schoon te maken en je vogels er altijd schoon bij zitten!

Groetjes,
Peter

Ivy

Hoi!

Ik gebruik nu schelpenzand, maar ik wil overstappen op beukensnippers. Ik heb in de winkel gezien dat ze in verschillende maten komen, moet ik nou liever kleinere of kleinere nemen?

Many bedankts,
Ivy




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Ivy

Ik was zeker dat ik kleinere of grotere heb opgeschreven :D




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Paul

Hoi Ivy,

Je hebt soms zelfs drie soorten namelijk fijn middel en grof.
Ik geloof dat de meeste de middel hebben maar je kan even proberen welke het beste bevalt.
Het kan geen kwaad als je de verkeerde zou nemen in elk geval.

Groetjes, Paul

suus

CitaatHoi Ivy,

Je hebt soms zelfs drie soorten namelijk fijn middel en grof.
Ik geloof dat de meeste de middel hebben maar je kan even proberen welke het beste bevalt.
Het kan geen kwaad als je de verkeerde zou nemen in elk geval.

Groetjes, Paul

Er is in dit geval geen verkeerde! Het hangt af inderdaad wat je zelf het fijnst vind of als het jou niet uitmaakt, welke je valk het fijnst vindt!

Wel een aparte naam zeg, Ivy dat hoor je niet zo vaak. (had vroeger ook een vriendinnetje die Ivy heette, nou ja vriendinnetje, ze was ongeveer 2x zolang als ik, (maar dat ben je snel):D :D :D :D :D)
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

tommie

ik heb mijn eerste valkje van vandaag en heb maar onmidelijk een kooi van 1m50 hoog en 50cm breed en 50cm lang gekocht ga morgen kijken om nog een valkje bij denk ik

fons

da vorig bericht is dus van mij mijne valk is helemaal geel met rode wangen welke naam heeft die kleur voor de vogels was mijn vraag en welke kleur kan ik er het beste bijzetten om mooie jonge valkjes te hebben?

Paul

Hoi Fons,

Zo aan je beschrijving te zien heb je nu een lutino.
Weet je al of het een man of een popje is?
Je kan er in elk geval beter geen andere lutino mee kruissen en het ligt eraan of het een man of een popje is wat je ertegenaan kan zetten voor andere kleur.
Je kan alles met elkaar kruisen alleen noot twee valkjes met rode ogen een nestje laten krijgen.

Groetjes, Paul

fons

mijn nieuwe valk is er de kleur kan ik nie echt beschrijven het is ne gele met zwarte vleken op de vleugels en buik is echt een pracht valk vind ik persoonlijk

       groetjes den fons

Annouschka

Hoi,

ik wil even wat zeggen over het gebruik van beukesnippers.  Ik ben dit ten zeerste afgeraden geweest door m'n DA!!

Ik gebruikte ook altijd beukesnippers maar ben sinds kort terug schelpenzand gaan gebruiken.
Hier de reden waarom:
volgens m'n DA kan er schimmelgroei zijn op beukesnippers, voor ons bijna niet zichtbaar met het blote oog maar toch aanwezig.  Ook al staat er op de verpakking gedroogde snippers, let ermee op, ik gebruikte er altijd van Cordi, die zijn speciaal gedroogd maar de kans is nog steeds groot dat ze een schimmelinfectie oplopen met alle gevolgen vandien.
Ook heb ik het probleem dat ze steeds water morsen en als die snippers een dag of 2 niet vervangen werden, dan gaan die ook schimmelen.
Zand brengt natuurlijk veel stof mee en er is idd kans dat ze een ontstoken oogje krijgen maar liever dat dan een schimmelinfectie hoor.
Ik gebruik bruin schelpenzand, volgens de handelaar is dit beter dan witzand.

Wat ik vandaag wel zag, dat Yabba een soort van 'zanddouche' nam?! :-/  Ze rolde haar kopje door het zand en schepte het op en gooide het boven haar hoofd.
Ik weet niet of er nog mensen zijn wiens valkje dit doen???  

groetjes
Annouschka

Annouschka

Hoi Fons,

lijkt je valkje op mijn Yabba?  Onder mijn handtekening.
Dan heb je een bonte valk.  Vind ik ook een zeer mooie mutatie ;)