HELP ONS! Schreuwen tot 10 min. achter elkaar

Gestart door Magdalena, 14 september 2004, 17:25:05

« vorige - volgende »

Magdalena

Hoi allemaal,
ik heb gezien dat jullie ook het probleem kennen van een schreuwende valkparkiet totdat je er stappel van wordt.
Wij hebben het probleem al jaren met onze Kuif. Kuif had ooit een gezel(lin) Bonnie, die is echter dood gegaan begin dit jaar.
Ik heb geen idee of Kuif een mannetje of vrouwtje is. Ik heb de vogel zo'n 5 a 6 jaar geleden gekocht (was toen al vrij volwassen) op de markt. Kuif is niet tam en nogal op zich zelf. Het is niet echt een sociaale vogel, van begin af aan al niet geweest. Hij plukte Bonnie kaal op de nek tot alle veertjes er uit waren en pestte mijn grasparkietje totdat de kleine haar snaveldop onder het bloed had. Kuif blaast als je in de buurt komt. Desondanks heb ik de parkiet wel lief.
Het probleem is echter dat hij ongeacht hoe laat het is en of het nou zomer of winter is achter elkaar kan fluiten en dan wel zo hard dat je de tv niet meer kunt horen en je oren zeer doen. Hij kan het zo'n 15 minuten volhouden, dan stopt íe ff en dan gaat het weer. Boos zijn helpt niet, doek over de kooi helpt niet. En om de vogel ergens anders te zetten vind ik niet gezellig. En om Kuif in de tuin in een voiere te stoppen zou uiterst gemeen zijn tegen de buren. Want als ik de kooi buiten hang en de deur dicht doe dan hoor je Kuif nog steeds binnen!!!! zelfs mijn buurvrouw heeft er al een opmerking over gemaakt...
Ik heb er aan gedacht om er weer een vogel bij te zetten maar stel dat ik er dan twee van zulke schreeuwerds krijg! En om deze weg te doen... ja, wie wil nou zo een herriemaker?
Mijn vriend wordt er echt gek van en als het zo doorgaat dan denk ik dat Kuif het dan niet lang meer doet...
Mensen, wie weet wat wij nou moeten doen? Ik wil nog wel van Kuif genieten maar op deze manier wordt het wel erg moeilijk... En ik gun die vogel wat rust en plezier ook maar.... ons geduld wordt aardig ver op de proef gesteld.
Magdalena

Ria

Hallo,

Heel lastig een schreeuwende valkparkiet. Uit je verhaal begrijp ik dat Kuifje een valkparkiet is en Bonnie een grasparkiet. Misschien is dat de oorzaak van het plukken. Het kan nu zo zijn dat Kuifje toch zijn maatje mist en daarom roept. Welke kleuren heeft Kuifje ? Misschien dat het hem helpt als je er een valkparkiet bij zet. Ik wens je veel sterkte want ik weet dat schreeuwen niet bepaald leuk is en behoorlijk op je zenuwen kan gaan werken.

Groetjes,
Ria

luukluuk

Hoi Mischien een tip
ik denk dat kuif een man is alleen mannetjes kunnen zo erg schreeuwen ,je kan mischien een pop er bij nemen voor kuif die zijn vaak veel stiller ,
ik ken dat schreeuwen wel ze willen dan vaak aandacht ,die van ons het mannetje doet dit altijd als er visite is en dan kan je elkaar haast niet meer verstaan meestal helpt het dan als ik hem er bij haal en er uit haal ,maar die van ons is wel tam ,dus daar heb je niets aan ,dus alleen mischien een pop er bij ?
gr Margot

Paul

Citaatik denk dat kuif een man is alleen mannetjes kunnen zo erg schreeuwen ,je kan mischien een pop er bij nemen voor kuif die zijn vaak veel stiller

Ik ging toen twee valkjes halen en die hoorde ik een straat verder al gillen.
Ik kon het adres dus makkelijk vinden  :D
Achteraf waren het dus twee popjes en sinds die hier bij andere valkjes zitten heb ik ze nooit meer zo horen gillen.
Ik denk zeker dat een ander valkje erbij kan helpen in dit geval.
Ik heb hier ook twee koppels waarvan de een de ander plukt.
Bij het ene koppel is het een man die plukt en bij het andere koppel een popje.
Maar dat kan soms gewoon zelf broeds gedrag zijn en er hoeft niks kwaads in te zitten want degen die dat hier doen bij hun partner zijn echt dol op elkaar en onafschijdelijk.
Dat een valkje een grasparkiet pikt kan komen doordat het twee heel verschillende vogelsoorten zijn.
Heel vaak gaat het wel goed samen ik heb hier een grasparkiet bij een aantal valkjes in de kamervolliere en dat gaat prima.
Wat voor kleur heeft je valkje dan kunnen we misschien zeggen of het een man of een popje is.
Twee mannen gaat ook vaak goed samen maar een man en een popje samen is wel leuker dan kan je misschien ooit een nestje gaan proberen.

Groetjes, Paul

Edith Althuijzen

Hallo,

Onze Paco (een vrouwtje) heeft ook af en toe de neiging om tot gillend gedrag over te gaan. Leuk als je thuiskomt, als begroeting, maar minder leuk voor de buren als de tuindeuren openstaan en je bent even niet in zicht. Een gegil van jewelste wordt door mij dan ook niet beloond door lieve woordjes en een heleboel aandacht maar...... even een kwartiertje of zo "afkoelen" in de gang. Daarna: het sociaalste valkje van de hele buurt!

Groetjes,
Edith

Kelly Stark

Hallo,

Ik heb ook een krijser, Treesje, een mannetje. Zat 9 jaar lang alleen in het washok bij mijn vader tot ik alleen ging wonen en hem meenam. Nu is hij 10 jaar en sinds januari heeft hij er een maatje bij omdat wij het niet meer konden uithouden. Wij wonen op een appartement en eigenlijk mogen wij geen dieren houden. Een katje of zo wel, als het niets kapot maakt maar zolang de buren niet klagen... Dat wordt natuurlijk moeilijk met een krijsende valkparkiet.

We wilden niet echt wachten op een mutatie waarbij je zeker weet dat het een popje is. Dus hebben we op goed geluk Luca erbij gekocht. Een tamme, nou ja je raadt het al, ook een man blijkt na 6 maanden. Maar ja, het krijsen hield er niet mee op. Integendeel, ons Luca heeft het lekker geleerd van Treesje en doet dus fanatiek mee.

Als ze er vaak uit kunnen is het niet zo erg, dan krijsen ze alleen als ik uit de kamer ga. Treesje zit er niet vaak uit, die krijst dan soms als Luca te veel bij mij zit. Maar ja, wij werken allebei fulltime en hebben ook nog twee fretjes die ik niet tegelijk met de valkjes kan loslaten... Dus is het echt soms verschrikkelijk voor mijn zenuwen.

Mijn vriend zou hen graag naar een volière doen. Maar dat wil ik niet. Ik ben Treesje gaan 'redden' bij mijn vader, ik wist dat hij een krijser was. Alleen hoopte ik dat hij met aandacht wel te doen zou zijn, hij was ook verwaarloosd. Maar ik heb nu de verantwoordelijkheid genomen over mijn twee dieren en ik draag die tot aan het einde van hun leven.

Soms denk ik er anders over hoor. We zijn net twee weken op reis geweest en dan gingen ze naar mijn schoonouders. Mijn schoonmoeder wilde ze al houden, en ik geef toe: de verleiding was groot. Maar mijn liefde voor hen wint het van het knakken van mijn zenuwen  :)

Ik zou zeggen: denk er goed over na. Hier worden ze ook met een tijdje in de gang zetten gestraft, maar nu zitten ze er wel met twee en zit Treesje niet meer alleen in de hoek  :-/

Groetjes en succes met je beslissing.  ;)
Kelly
Kelly

suus

Hallo Magdalena,

Ik denk dat een ieder al het antwoord gegeven heeft, ik heb echter nog een hele kleine toevoeging.

Wanneer je kooi niet dermate groot is (bv kamervoliere) is het enige nog wat je kunt doen: Koop bij de Kwantum of zo gordijnstof welke lichtdicht is. (dit is een speciaal gewoon witte stof welke verduisterd, en men achter de overgordijnen heen maakt) en maak daar een hoes van.

Wij hebben een korte periode hetzelfde als jij gehad, ik had echter wel jonge valkjes, maar toen ik die (nietuitziende)zelfgemaakte hoes erover deed, werden ze ala minuut stil. Deze hoes heb ik uiteindelijk niet eens zo veaak hoeven te gebruiken, want als het me na een kwartier van echt gillen weer te veel werd legde ik de doek in het zicht en stil waren ze.

Het het heel simpel genaaid (en nog wel mijn eerste zelfgenaaidestuk ooit) de naden aan de buitenkant en gewoon recht toe recht aan!
Succes!
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

k_van_wilgenburg

Hallo
Ik heb hier precies hetzelfde probleem.
Ik heb ook 2 valkjes.
Er is er eigenlijk maar 1 die bij ons krijst.
En de laatste tijd vraag ik me zelf wel eens af of hij gelukkig is, soms vind ik hem echtwel een beetje zielig.
Mijn vriend kan minder goed tegen het lawaai dan ik.
Maar ik blijf volhouden en zoeken naar een reden waarom hij het doet.
Soms dan is hij een tijdje wat rustiger.
Alleen vandaag is het weer raak.
Maar ik geef wel heel veel om hun allebei.
Ik wil ze gewwon niet missen dat zou mij veel verdriet doen.
Groetjes karin marco en de valkjes.

Inger m

Hoi,
Wanneer en op welke wijze schreeuwt de valkparkiet. Het is vrij normaal als ze s'morgens en eind van de dag redelijk wat lawaai produceren, dat is natuurlijk gedrag.

Een mannelijke valkparkiet wil nog weleens tijden achter elkaar 'zingen', is vrij saai, maar redelijk melodieus. Dit is eveneens normaal gedrag.

Of het krijsen wat jij beschrijft afwijkend is weet ik niet, maar vogels zijn nogal vocaal.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

suus

Ja klopt hoor Inger, maar er was een duidelijk verschil tussen het zingen en het krijsen. Als de mannetjes bij ons zingen, mag, altijd en zolang ze willen. Maar het krijsen was gewoon echt niet mooi/leuk meer hoor!

En s'ochtendsvroeg, krijsen dat is nog weer wat anders vind ik. Ook dat mag en kan hier. Maar het overdag krijsen, werd je gewoon echt doof van.

Mensen die ook niet tegen dat "zingen" van de mannen kunnen, denk ik dat ze eerst hadden moeten verdiepen en dan een vogel aanschaffen. Maar wel alle begrip voor het overdag krijsen, hoe dat dan ook mag ontstaan.
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

luukluuk

bij ons kan koppie ook soms heel hard schreeuwen dan zeggen we gewoon stttt eee ophouden ,maar hij kan ook heel mooi fluiten enz en praten ,en dat mag zeker wel hoor ,maar dat hele hoge pfffff ,dat is minder he
gr Margot

Paul

Hoi,

Als het hier licht word gaan er 21 tegelijk zitten kakelen.
Maar dat is roepen naar elkaar en zeker niet schreeuwen dat doen ze eigenlijk nooit tot zelden.
Als ik bij een koppel  een van de partners meeneem buiten het zicht van de ander gaan ze hard gillen dat is normaal gedrag.
Verder zijn ze het grootste deel van de dag gewoon stil dus het stoort ons totaal niet dat ze wat geluid maken.

Groetjes, Paul

luukluuk

ìs toch juist gezellig ,anders is het zo stil nou ja stil mijn zoon van 3 kan er ook wat van haha
maar heel soms als je juist bv het nieuws zit te kijken en ze gaan tekeer dan bedoel ik het eigelijk ,
gr Margot

Inger m

Hoi Paul en Suus,
Uit dergelijke vragen is gewoon moeilijk op te maken welk geluid door de vragensteller wordt bedoeld en in welke situatie, zodoende is er dus evenzo moeilijk antwoord op te geven. Voor jezelf is uiteraard bekend wat normaal is en wat niet...ik kan een veel uitgebreider antwoord geven op dergelijke vragen, maar dat kan zo niet zonder voldoende achtergrond info.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Kelly Stark

Hoi Inger,

Ik heb net op eenmailinglijstje ook een mail geplaatst want wij zitten hier weer met onze handen in het haar. We houden van hen hoor, daar niet van. Maar het wordt soms echt te veel, we willen niet in de psychiatrie belanden.

Zingen doen ze hier veel, ook met hoge tonen, maar zolang er melodie inzit, is dat allemaal niet erg. Maar hier krijsen ze op die manier de Paul omschrijft als hij één partner uit het zicht van de andere haalt. Ze beginnen wanneer ik thuis kom of wanneer we de doek er 's morgens afhalen. Zelfs als ik voor tv zit bijna in het donker om 23u 's avonds. Dat is niet meer normaal.

Groetjes Kelly
Kelly