5 mei 2025, 01:17:27

Taco gek geworden?

Gestart door Paul, 13 september 2004, 12:25:41

« vorige - volgende »

Paul

Hallo,

Taco is de valkparkiet die ik als eerste had en die heeft 10 jaar alleen gezeten.
Daardoor was ie altijd volledig op mij gericht en ik kon best veel met hem doen.
Tot ik mijn vriendin leerde kennen toen is ie daar helemaal verliefd op geworden.
Ik mocht nog wel de kamer in maar als ik te dicht bij mijn vriendin kwam viel ie me meestal aan.
Alleen als ie gekrauwd wil worden komt ie soms naar me toe en dan mag ik hem op zijn kopje aaien.
Sinds 3 jaar ongeveer is Taco niet meer alleen maar heb er er meerdere andere valkjes bij.
Maar Taco wil alleen bij mijn vriendin zitten en niks met de nadere valkjes te maken hebben die jaagt ie weg als ze te dichtbij komen.
Nou vliegt Taco altijd los behalve als we weg zijn.
Mijn vriendin is een paar daagjes weg geweest en gisteren viel me op dat Taco voor de volliere zat naar de andere valkjes te fluiten en dat heeft ie in 3 jaar nog nooit gedaan.
Ook viel ie me aan toen ik bij hem kwam en mijn hand bloeide best wel hij had echt flink gebeten.
Normaal als ik alleen met hem ben kan ik best wel wat met hem doen maar nu dus niet.
Hij slaapt nu zelfs voor de volliere op een stokje en daar ging ie normaal niet eens zitten laat staan slapen.
Ik zag hem ook al een paar keer tegen een ander mannetje praten en fluiten.
Ik kijk net achterom en hij zit heen en weer te dreutelen net of ie de volliere in wil.
Waarom zou hij ineens dat afwijkende gedrag vertonen?
Het is juist wel fijn dat ie de andere valkjes als vriendjes gaat zien maar waarom ineens na 3 jaar van het ene op het andere moment?
Ik zal vandaag eens kijken wat ie doet als we er andere valkjes uit laten.

Groetjes, Paul

Inger m

13 september 2004, 12:34:44 #1 Last Edit: 13 september 2004, 12:35:48 by Cinnamon_valk
Hoi Paul,
Das idd een lange tijd dat hij alleen gezeten heeft en door alleen contact met mensen is hij zich daarop gaan richten. Ws heeft hij jouw vriendin als zijn partner gekozen (=afwijkend gedrag tov natuurlijk gedrag). Vermoedelijk heeft hij jou daarom ook zo gebeten, soort verdediging van haar.  Is jouw vriendin vaker weg? Hoe reageerde hij dan?

Het wordt bij papegaaien onderzocht wat voor invloed veranderingen in sociale omgeving (=afwezigheid van je vriendin) hebben op het gedrag van de vogel.

Waarom hij ineens zo van gedrag verandert is moeilijk te zeggen, mss ziet hij de andere valkparkieten nu wel staan?
Hij heeft ze natuurlijk wel al 3 jaar om zich heen, waarbij hij er schijnbaar onverschillig op heeft gereageerd. Ws mist hij ook je vriendin en zoekt wat anders, of dit bewust of toevallig soortgenoten zijn, weet ik niet, hangt er ook vanaf hoe hij reageerde als je vriendin andere keren weg was.

Het is afwachten hoe hij reageert als je vriendin weer terugkomt. Het is iig heel interessant gedrag om goed in de gaten te houden.

Het is iig wel positief dat hij weer naar soortgenoten omkijkt.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

marianca.

Hallo Paul,

Ik denk ook dat Taco je vriendin als zijn vrouwke zag/ziet.Wel erg vertederend he :).Nu dat je vriendin een paar dagen weg is mist hij haar natuurlijk en gaat volgens mij op zoek naar een nieuw popje.In je kamervoiliere zal wel een popje zitten die Taco heel erg leuk vind en ik zou zeggen waag het erop en laat hem erbij...als er iets naars gebeurt kan je toch ingrijpen.Lijkt me voor Taco wel leuk als hij onder zijn soortgenootjes is..heeft je vriendin ook weer ff rust ;D.Maar,ik denk wel zo gauw ze terug is taco er weer als een speer erop af gaat..

groetjes
marianca

Kolkkie

Hoi Inger,

Ik ben meerdere malen bij Paul op bezoek geweest en ik werd gewoon door Taco aangevallen als ik in de buurt van zijn vriendin kwam.

Laatst was zijn vriendin een keer weg en toen kwam Taco spontaan bij mij zitten.
Mss dat hij alleen interesse heeft in menselijk vrouwelijk schoon :D :D.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

14 september 2004, 04:40:26 #4 Last Edit: 14 september 2004, 04:41:35 by Paul
Hoi,

Normaal als mijn vriendin weg is komt Taco bij mij zitten en kan ik hem aanhalen maar deze keer was dat dus niet zo dus wel vreemd.
Hij is nu weer in zijn normale doen en het eerste wat ie deed toen mijn vriendin er weer was dat was wipwappen op haar hoofd  :D
Voor de rest heeft ie nog wel de hele nacht bij de volliere gezeten maar dat was vandaag weer over.
Het zou wel leuk zijn als ie een popje zou willen versieren want we willen best wel een nestje van hem.
Maar wat ik dus gewoon vreemd vond dat ie deze keer niet bij mij kwam voor zijn dagelijkse kroelbeurt.
Zo in de volliere zetten durf ik niet dat word echt oorlog met een paar andere mannen.

Groetjes, Paul

marianca.

Hallo Paul,

Vliegt taco wel eens los met de andere valken of durf je dat ook niet.Misschien dat je dan kan zien op welke schone dame hij zijn oogjes heeft laten vallen :)Het klopt natuurlijk wat je zegt dat het voor hem leuker is als hij ook een popje heeft en dan misschien een nestje van je,denk ik tenminste,liefste valkje...zou super zijn he.

groetjes
marianca

Paul

Hoi Marianca,

Taco is altijd als enige los ook als de andere valkjes eruit zijn maar Taco zit dan meestal appart ergens in een hoekje of hij hangt in de lamp.
De laatste tijd leek het wel of er soms een andere mannetje in zijn buurt kon komen en ze floten dan wat naar elkaar.
Ik zal het wel in de gaten houden als er meer los zijn wat ie precies doet nu.
Maar hij is weer redelijk rustig en kwam vandaag zelfs even bij me.

Groetjes, Paul