Help dit echt tegen plukken ???

Gestart door Marianne, 9 september 2004, 02:21:48

« vorige - volgende »

Marianne

9 september 2004, 02:21:48 Last Edit: 9 september 2004, 02:23:36 by Marianne
Hallo,

Ik heb net tijdens het surven op het net iets gevonden wat misschien wel help tegen het plukken.
Ik heb er geen ervaring mee maar misschien iemand anders wel of is iemand bereid het uit te proberen.

Brandnetelthee met knoflook
Ik kan u vertellen dat wij hiervan een thee maken samen met de knoflook. Waarom? Nu een vogel wil zich wel eens plukken. Dit kan verschillende redenen hebben maar vaak ook is dit een gewoonte die ontstaat na stress. Zoals mensen nagels bijten, kunnen vogels gaan plukken. Maar het vervelende is dat de vogels de zoetige smaak van zijn veren wel eens lekker zou kunnen gaan vinden en dus blijft plukken. Wij geven hiervoor een thee van brandnetels en knoflook. Ten eerste omdat het gezond en bloedzuiverend maar het geeft de huid en de veren een 'smaakje' waardoor de vogel van de veer afblijft! Het is bij ons getest, het is gezond en het werkt. Tenminste bij ons. En omdat het een gezond product is, telt de regel baat het niet dan schaadt het niet. Ons recept: 20 brandnetelkoppen (jong blad zit altijd bovenaan de brandnetel deze hebben we dan ook nodig) en 1 vers knoflookteentje. Advies: draag een handschoen. Doe de brandnetelkoppen in een pan met circa 2 liter water. Het knoflookteentje in schijfjes snijden en erbij doen. Laat deze samenstelling circa 30 minuten trekken net als een bouillon. Dan afkoelen. Dan zeven om het vocht te scheiden van de overige bestanddelen. Dit vocht kunt u nu zo aanbieden i.p.v. water. Het overige vocht bewaar ik in de koelkast in een fles met schroefdop. Het waterbakje van de vogel kunt u dan dagelijks verversen met deze 'thee'.

Ben benieuwd, en jullie?!

Groetjes Marianne

ps: deze info heb ik gevonden op //www.pakara.nl
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Irene

whahah geen idee of het echt zal helpen, ik zou er zelf niet voor kiezen denk ik; maar :o :o :o :o wat zullen ze gaan stinken ;D ;D ;D ;D Wie durft zijn valkje dan nog te knuffelen?
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes

Paul

Hoi Marianne,

Ik had pas dat recept ook al op het forum hier ergens neergezet.
Ik heb er nog geen ervaring mee maar wil het gaan proberen bij een van mijn plukkende valkjes en als het daarbij zou helpen is het echt een wondermiddel want hij plukt al 3 jaar nu ongeveer denk ik.

Groetjes, Paul

Inger m

9 september 2004, 03:30:55 #3 Last Edit: 9 september 2004, 03:31:39 by Cinnamon_valk
Hoi,
Zal er ook vanaf hangen wat de oorzaak van het plukken is (bv onderliggende ziekte). Ik doe nu onderzoek naar papegaaiengedrag, waaronder verenplukken en je wordt er eng van als je de lijst met mogelijke oorzaken (hypotheses) ziet. Ook is het vaak niet 1, maar meerdere oorzaken die het plukgedrag veroorzaken, daarom denk ik niet dat er 1 wondermiddel voor bestaat, maar wel dat sommige vogels hier baat bij hebben.

Bij verenpukken is het ten eerste heel belangrijk om medische oorzaken uit te sluiten, pas dan mag een gedragsmatige oorzaak gezocht worden (psychogeen plukken). Het is ws een behoorlijk complex probleem...

Het plukken van jongen is weer ander probleem met andere mogelijke oorzaken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Die van mij zijn al onderzocht en bleken een schimmelinfectie te hebben en daar is Taco waarschijnlijk door gaan plukken.
Dat zou nu zeker over moeten zijn maar het is nu gewoon een aangewend gedrag geworden denk ik.
Dus ik wil toch een keer proberen of ik hem zo wel van het plukken af kan krijgen.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Dat zou idd best een rol kunnen spelen. Vermoedelijk is het gedrag ook 'belonend'. Er wordt beweerd dat ze het na 3 maanden geplukt te hebben, dat het dan een gewoonte is geworden...

vraagje: hoe reageer je als je de vogel ziet plukken?

gr inger
problem.

Paul

Hoi Inger,

Als we hem zien plukken geven we vaak een harde brul dat ie het niet mag doen.
Dan stopt ie vaak wel even maar even later zie je het hem weer doen dus dat is ook geen oplossing.
Ik heb 1 dag een kraagje geprobeerd maar dat doe ik nooit meer bij hem want hij heeft ruim 24 uur niks gegeten en gedronken toen.
Toen we het afdeden begon ie meteen te eten terwijl hij er met kraagje om ook goed bij kon daar hadden we speciaal rekening mee gehouden.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
In de enquete stel ik deze vraag ook. Papegaaien zijn nl een meester in manipulatie en als ze merken dat ze ergens aandacht door kunnen krijgen dan zullen ze het proberen. Zo ook negatieve aandacht als schreeuwen of iets anders. Ze leren het pluk gedrag (indien manipulatie) dus niet af door schreeuwen. Maar ik denk dat dit een logische reactie is van de eigenaar, die niet veel oplost (of op korte termijn idd).

Anderzijds kan het idd een gewoonte zijn of mss opnieuw infectie?

Naja je kunt het recept iig proberen  ;)

gr Inger
problem.

Paul

Hoi Inger,

Vorig jaar heb ik ze behandeld met imaverol dat was echt een ramp.
Maar dat heeft achteraf niet geholpen.
Een paar maandjes terug hebben ze trisporal gehad en ze zouden er toch vanaf moeten zijn daardoor.
Maar ze hebben niet allemaal die schimmel want er zijn er ook maar een paar met kale plekjes.
Verder weet ik ook niet wat ik er aan moet doen dus kan het nooit kwaad om die thee te proberen dat helpt misschien tegen plukken en misschien ook zelfs tegen andere dingen waar dat plukken een gevolg van is.

Groetjes, Paul

Karin

Ik wilde dit jaar speciale thee uit Amerika importeren wat allerlei goede invloeden op valkjes had, o.a. tegen het plukken van jongen. Ik "ken" iemand die het gebruikte en vanaf dag 1 stopte de ouders met plukken. Ze had het eerst echt als thee gegeven en later gewoon wat over het voer gestrooid. Maar ja, de bezorgkosten lagen zo hoog dat ik er nog even mee gewacht heb. Ik hoop gewoon dat mijn valkjes nooit gaan plukken  ;D En ik kan natuurlijk ook zelf die thee samenstellen, maar dan is het waarschijnlijk nog duurder, want het zijn een heleboel verschillende theesoorten door elkaar heen  ::)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Karin,

Als die thee echt een wondermiddel is zal dat hier in Nederland binnenkort ook wel te koop zijn lijkt me.
Ik had begrepen dat gewone thee slecht is voor valkjes net als koffie dus het zullen dan wel speciale theesoorten zijn denk ik.
Heb je een recept welke theesoorten het zijn dan omdat je het erover had om het zelf te maken?

Groetjes, Paul

Karin

Het zijn kruidentheetjes, dus dat kan geen kwaad, is zelfs gezond  ;D Ik heb het ergens staasn, maar dat wordt wel zoeken, vogelzolder is een zooitje, omdat we net een nieuw kantelraam geplaatst hebben. Alles staat nu op een hoopje  ;D

Groetjes, Karin
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

andre28

Hoi, mijn jonge gloster kanaries en twee valkparkieten zaten ook elkaars veren te plukken.
Sinds ik twee keer per week komkommer geeft is het over.
In kommommer zit een stof dat lijkt ook op de stof wat in de veren zit.
Je moet ze dan geen andere fruit of groente erbij gaan geven.
De kans is dan groot dat ze de komkommer laten liggen.

Karin

Goede tip Andre, gaan we zeker proberen. Bijna al mijn valkjes lusten komkommer. Ik hoop natuurlijk niet dat het nodig is, maar bijna iedereen heeft last van plukkende ouders, dus ik denk niet dat ik er zelf aan zal ontkomen  ::) Maar ik heb pas 2 nesten gehad, over een maand hoop ik weer eitjes te hebben  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Andre,

Ik heb hier een koppel dat altijd de jongen plukt en die hebben nu een nestje.
Dus ik ga dat zeker proberen en ik hoop dat het ook hier helpt en natuurlijk dat ze het eten.

Groetjes, Paul