18 april 2024, 08:00:44

eitjes leggen

Gestart door Sonja Vermeulen, 10 februari 2003, 14:17:34

« vorige - volgende »

Sonja Vermeulen

 ::)
Hallo allemaal,

Mijn valkparkiet legt eitjes en deze zijn niet bevrucht.... wanneer kan ik de eitjes het beste uit haar kooitje halen, want ze blijft er maar op broeden?

groetjes Sonja

Tara

Hallo, ik heb wel eens gehoord dat je de eitjes na een weekje broeden mag wegdoen als ze niet bevrucht zijn :)
groetjes Tara&Co

Mandy

10 februari 2003, 21:31:20 #2 Last Edit: 10 februari 2003, 21:38:50 by Mandy
Hallo Sonja :)

Het is inderdaad het beste om dit eitje en de volgende die ze gaat leggen te laten liggen en haar hier in totaal een dag of 18 op te laten broeden.  
Ze zal dit misschien niet meteen fanatiek doen, maar wel vaak vanaf het 2e of 3e eitje.  
Stel dat ze er nou 6 of meer gaat leggen dan zal ze blijven proberen om alle eitjes onder d'r buikje te krijgen. Dit kost haar (onnodige) moeite dus dan mag je er wel een aantal weghalen tot er nog 3-4 overblijven.
Na die 18 dagen kan je alle eitjes weggooien. Ze zal dan wel even in de war zijn die dag, maar is dan vaak de volgende dag weer de oude.  
Als je een broedblok gebruikt moet je die weghalen om te voorkomen dat ze een 2e legsel begint.
Aanvulling met kalk is inderdaad belangrijk, verder kan je ze wat extra's geven zoals eivoer, vitaminedruppels in het water, wat groente of vers fruit als ze daar van houdt, trosgierst, alle extra aanvullingen zijn goed en kunnen geen kwaad.  
Dit broeden kost haar veel energie, zeker omdat ze het alleen moet doen, in de natuur lost de man haar af. Je zal dus ook merken dat ze er weinig van af komt, enkel om inderdaad gauw wat te eten en te drinken, d'r eigen te ontlasten, (pas op als ze een vlucht in huis maak! Ze laten dan vaak grote, dunne, stinkende ontlasting vallen! :o ), even vliegen als ze dat kunnen en dan weer verder met broeden.
Een collega die bij mij een valkje heeft gehaald was al aan haar derde legsel bezig. Ze heeft alles gedaan wat hierboven ook al is genoemd, maar bleef dus kort achter elkaar door leggen.
Een patiënt die bij ons lag en veel ervaring met vogels heeft gaf de tip om de onbevruchte eitjes goed te schudden zodat de eidooier kapot zou gaan. Een pop draait instinctief de eitjes om, om de zoveel tijd, en zou dan voelen dat het eitje niet goed was en met broeden stoppen.  
Dit werkte niet en toen is ze naar de dierenarts geweest die de tip gaf om het aantal lichturen te verminderen. Deze valk zit binnen en heeft samen met dag- en kunstlicht veel lichturen op een dag. Toen moest ze 's avonds een doek over de kooi hangen en hopen dat ze een "wintergevoel" zou krijgen en stoppen met eieren leggen en broeden en dat heeft geholpen.
Hopelijk ben je nu een beetje geholpen. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Sonja Vermeulen

 :P Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik zal de goede raad opvolgen.... de stand op het moment is 5 !!! ppppfffffffff hahaha

groetjes Sonja