7 mei 2025, 18:37:28

nestkastjes

Gestart door balocco, 9 februari 2003, 23:31:49

« vorige - volgende »

balocco

hoi allemaal,

ik krijg een voliere maar ik wil niet speciaal gaan kweken, maar ze mogen het wel is het dan slim om er nestkastjes in te hangen of is het beter dat niet te doen en is het waar dat rosella's als je z laar broeden ze dan argresief worden daartegen?  
                   groetjes balocco

Tara

Hallo, valkparkieten kunnen erg agressief zijn t.o.v. andere vogels als ze dicht bij hun nestje komen. Dus, kun je de volière niet in 2 splitsen ofzo?

Mandy

Hallo Balocco  :)

In een voliére kan je in principe allerlei kromsnavels bij elkaar zetten.
Sommige hebben ook wel kanaries/zebravinken bij gras-/ valkparkieten zitten en dat ging toen ook goed.
Maar vaak alleen tot de broedperiode aanbreekt en je met ze gaat kweken. Dan doen ze instinctief alles om hun nestje met hun genen te beschermen en dat kan ver gaan. Ik heb alleen ervaring met gras- en valkparkieten. Mijn ervaring is dat de grasparkieten erg fel hierin kunnen zijn. Ook al zijn ze kleiner, de valkparkieten laten zich vaak door die kleine opdondertjes intimideren. Zo had ik een nestje met 4 jonge valkjes verloren nadat een grasparkiet (pop) die had afgeslacht omdat ze het blok in wilde pikken nadat ik die van haar na 3 nestjes had weg gehaald (is maximum)... :o
Ze zitten het hele jaar bij elkaar, maar over een paar weken gaan de grasparkieten in aparte broedkooitjes en als het kweekseizoen voorbij is gaan ze weer bij elkaar in de voliére.
Mijn advies is dus om tijdens het broeden verschillende soorten uit elkaar te houden. Hoe het kweken met rosella's gaat, weet ik niet, misschien dat je daar beter eerst naar informeren kan.
Succes in ieder geval en veel plezier met je voliére straks. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl