19 april 2024, 17:53:43

Punky roept me...een beetje hard....

Gestart door Roosje, 7 september 2004, 23:24:05

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Inger,

14 jaar geleden was er nog veel minder bekend van valkjes en niemand zei dat 2 bij elkaar beter was.
Er werd toen juist aangeraden om er een te nemen.
Maar als je ziet hoe de koppeltjes met elkaar om gaan is dat wel een heel lief gezicht vaak.
Dat ze elkaars kopje met de veren verzorgen en als een popje in problemen komt dan komt het mannetje er meteen aan om haar te helpen.
Ik merk dat nu ook als ik het popje aanhaal in het broedhok ze maakt dan wat piepgeluidjes en de man komt er dan meteen aan om je hand aan te vallen  :D
Ze zijn beide best wel tam maar als ze een nest hebben zijn ze gewoon wat feller.
Taco mag ook nog steeds kiezen als ie een popje wil hebben hoor maar hij lijkt er geen interesse in te hebben.
Stan zit er dan net tussenin die heeft wel contact met zijn popje maar weet alleen niet hoe hij moet wipwappen als ie haar versiert heeft eant dat kan ie wel goed :-)
Die heeft ook een aantal jaren alleen gezeten en is ook erg op mensen gericht.
Dus ik ben wel met je eens dat het niet echt natuurlijk gedrag is wat ze dan vertonen.
Maar of ze dan ongelukkig zijn weet ik niet want als ze een mens als partner zien zijn ze daar ook heel gelukkig mee.

Groetjes, Paul

Roosje

Bedankt voor de reacties. Het gaat steeds beter, hij roept me nu maar een paar keer als ik wegga en daarna niet meer. Sinds een tijdje fluit ie ook 's ochtends als ie ziet dat ik wakker ben en hij nog in zn kooi zit. Dat doet ie dan heel zachtjes, echt schattig. Dan haal ik hem er ook even uit en gaat ie zitten fluiten, je hoort echt dat ie aan het oefenen is. Ik dacht persoonlijk ook niet dat hij ongelukkig zou zijn door alleen te zitten, volgens mij heb ik best een blij vogeltje, ook is ie super nieuwgierig, dat vind ik nog het leukste  :)

marion de kuijer

Hallo Roosje ,
ben blij voor je dat het al wat beter gaat met punky
Dat het een erg nieuwsgierig vogeltje is kan je mooi gebruiken om hem te leren fluiten en praten ,mijn sammy was ook heel nieuwsgierig en toen hij 6 maanden was kon hij al een deuntje fluiten dus veel het zelfde liedje fluiten dan heb ie het ook zo onder de knie
de informatie van Paul daar kan je teminste ook wat mee
dat zijn mensen van de praktijk en niet van de boekjes
Ik vraag me trouwens af of Inger zelf ook valkparkieten heeft of er alleen maar studie naar doet
ik heb ook andere commentaren gelezen van haar maar dat komt volgens mij allemaal uit boekjes
Ik lees nl liever de berichtjes van mensen die dagenlijks met hun vogel bezig zijn ,daar leer je teminste wat van
sorry hoor maar dat moest er ff uit
maar  goed Roosje ga zo door met je vogel dan word hij vast gelukkig
groetjes Marion

luukluuk

ik wil ff op deze berichtjes reageren
ik heb ook steeds 2 valkjes ,om te proberen of mijn valkje koppie het leuk zal vinden, die ook erg tam is en ook kan praten ,maar hij toont een beetje het gedrag waar Paul het ook over had ,nu had ik wel steeds ipv een pop een man voor hem ,maar nu heb ik eindelijk een popje ,maar hij bekijkt haar nog niet zo hoor ,nu heb ik haar wel pas van gisteren hoor ,dus wie weet ,
wel had ik een valkje snoopy ,hier voor die net als jou valkje ,als jij weg ging dit ook ging doen als koppie mijn andere valkje  bv op mijn hoofd zat en ik liep met hem uit zijn zicht ,dan ging hij heeel hard krijssen ,dus met 2 valkjes doen ze het ook hoor ,als ze elkaar niet zien
ik ben het er ook niet mee eens dat een valkje dat tam is en alleen met mensen in contakt komt en niet beter weet wat mist of eenzaam is ! ,vaak krijgen ze veel aandacht van de mensen juist ,
maar ja dat is ieder zijn eigen mening denk ik
gr Margot

Inger m

13 september 2004, 11:45:23 #19 Last Edit: 13 september 2004, 12:13:47 by Cinnamon_valk
Hoi Marion,
Ik doe GEEN studie naar valkparkieten. (lees stukje terug even goed).
Ik heb zelf al 16 jaar valkparkieten en andere vogels. Op dit moment heb ik er 15 zitten, in totaal zo'n 30 vogels en vele andere dieren. Ik ben zelf dagelijks een paar uur bezig met het verzorgen van mijn vogels en steek ook tijd in het bezoeken van symposia over vogels en praten met deskundigen hierover (zie nieuws). Enne binnenkort ga ik wilde valkjes kijken in Australie (zie divers). Ik ga daar speciaal heen om vogels te kijken (andere hobby van mij).

Ik probeer mensen hier te helpen met advies en natuurlijk hoef je het er niet mee eens te zijn, maar om me dan gelijk de grond in te trappen dat ik zelf niet met vogels bezig ben?!
Wat zou ik dan hier op het forum te zoeken hebben?
Je mag hier best komen kijken hoor om zelf de situatie te beoordelen ipv op basis van mn berichten (stuur maar een IM).

Ik lees idd boeken over vogels, omdat ik van die mensen (en dat zijn iha ook ervaringsdeskundigen) kan leren, echter niet de dierenwinkelboekjes, daar geloof ik het inmiddels wel mee....

Ik begrijp niet dat er zo moeilijk wordt gedaan, ook Paul geeft aan dat de vogel beter samenzat, maar hij 14 jaar geleden niet beter wist.

Ik geef vooral aan dat de valkparkiet een sociale vogel is en van nature in groepen leeft en ik daarom vind dat je de vogel beter niet individueel moet houden, maar minimaal met zn 2-en. Ik zie nl dat ze de hele dag met elkaar bezig zijn en ontzettend sociaal zijn. Tuurlijk kun je er als mens prima voor zorgen en veel aandacht geven (maar nooit de hele dag), maar je zult nooit een soortgenoot kunnen vervangen.
Ik zeg dus niet dat de vogel ongelukkig is, dat kan ik geeneens beoordelen, maar wel dat ik naar het natuurlijk gedrag kijk. Om even over op kennis terug te komen, er is uit een wetenschappelijk onderzoek bij papegaaien wel gebleken dat de vogels die alleen gehuisvest werden meer afwijkend gedrag vertoonden dan de dieren die samenzaten. Voor meer info hierover kun je me IM sturen. Dit is overigens wel praktijkonderzoek geweest.

Een vogel alleen of met zn tweeen houden is een persoonlijke keus en ik kies er dus voor om alle sociale dieren met minimaal twee of groepen te houden (dus ook mijn konijnen en cavia's zul je niet alleen in een zielig hokje aan treffen, maar in ruime rennen).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Anita1

ooow wat vind ik dat naar marion dat je zo cru doet naar inger.
inger is echt een heel goede en bekwaam valkliefhebber.en ik denk dat zelfs jij nog veel van haar kan leren!
ik vind het ook echt een vervelend voor oordeel!!.
helaas maar hier bescherm ik inger echt in..ze is echt een deskundige op gebied van allemaal ervaring! daar kunnen we nog wat van leren.ik vind het maar naar kritiek.zo en dat moest ik ff kwijt! anita :-/

marion de kuijer

Hallo Inger
Sorry hoor maar ik vind als je advies aan mensen geef dat je misschien ook wel eens mensen tegen komt die het daar niet mee eens zijn
en ik weet uit ervaring dat als je tegen mensen zegt "dan had je maar eerst moeten nadenken voor je er aan begint " dat een heleboel mensen hun vogel weg doen
of omdat ze er dan een tweede vogel bij nemen en dan met twee schreeuwende vogels zitten
Kijk maar eens op marktplaats.nl
Elk beest geeft op zijn tijd wel eens problemen maar niet iedereen heeft het geduld om even door te zetten
dat weet ik uit de praktijk
zo ook kennissen van mij hadden een papegaai een grijze roodstaart een prachtig beest maar hij schreeuwde nog al is
maar hij kon ook prachtig praten en fluiten en hij had een hele goede band met
 de man in huis
Er werd haar geadviseerd om haar vogel naar de pape
gaaien opvang te brengen daar kon hij dan met andere vogels in een grote buiten kooi
Daar is hij dan na een maand overleden uit heimwee
Ze waren er kapot van dachten dat het beter voor de vogel was
maar nog meer boos was ik dat zo'n man het hun niet vertelt had dat het niet goed ging met de vogel
Je zou toch denken dat zo'n iemand er veel verstand van zou moet hebben
Ik heb er misschien vogeltechnies niet veel verstand van
maar ik doe alles op gevoel en met veel liefde
en daar heb ik alsnog veel plezier van met al mijn beesten
Daarom kijk ik ook altijd naar advies van mensen die dat ook uit gevoel doen ik vond het advies aan Roosje ook cru
omdat je niet op dat advies zit te wachten als je een probleem met je vogel hebt
En je ook niet weet of iemand zich wel verdiept hebt in de vogels
Er word trouwens ook op de site gezegd dat als je een vogel tam wilt maken hem beslist alleen moet houden anders word hij niet tam
Maar goed het was beslist niet bedoelt om iedereen boos te maken maar ook mijn mening te laten horen
vr gr Marion











 

Inger m

13 september 2004, 19:31:52 #22 Last Edit: 13 september 2004, 19:33:10 by Cinnamon_valk
Hoi,
Het advies aan Roosje is niet cru bedoeld. Het gaat om een jonge vogel die haar roept als ze weg is. Een aantal leden schrijven dat het bij hun vogel minder geworden is nadat er een vogel bijgeplaatst werd. Ik schrijf dat het sociale vogels zijn, die niet graag alleen zijn. Mss schreef ik het een beetje hard op, maar het was vrij algemeen bedoeld.

Over dumpdieren ken ik maar al te goed. Ik loop zelf al jarenlang op een kinderboerderij en daar worden schrikbarend veel dieren gedumpt, onder het mom: dan krijgt hij/ zij het beter...tja ben het er niet mee eens, bovendien is dumpen een vrij makkelijke oplossing, waarbij mensen hun problemen niet hoeven op te lossen (vaak agressie of idd erop uitgekeken).

Wat betreft papegaaienopvang is dit nog een vrij ingewikkeld probleem. Veel papegaaien worden idd individueel gehouden en hechten zich daardoor sterk aan de verzorgers/ mensen. Omdat ze behoorlijk oud worden, is dat vaak ook een behoorlijk lange periode. Wanneer er bv problemen ontstaan, zoals plukken, bijten, schreeuwen etc. wordt idd wel gezegd dat het beter is ze naar een opvang te brengen. Maar is dat wel zo? Plotseling tussen de mensen vandaan en in een grote voliere met grote groep papegaaien (na quarantaine) en geen echte aandacht meer van mensen. Ik ben een aantal keer naar verschillende opvangen geweest en heb er ook mensen gesproken. Ik ben van mening dat dit voor bepaalde papegaaien (aantallen/ percentages geen idee, maar afh van voorgeschiedenis) een negatief effect kan hebben. Veel probleemgedragingen kunnen gewoon in thuissituatie opgelost worden of hebben een medische achtergrond. Het is daarom naar mijn mening idd beter een dier niet zonder meer naar een opvang te brengen, maar (sorry) van te voren er goed in te verdiepen (ik zag op kinderboerderij ook veel te veel impulsaankopen, terwijl mensen de diersoort nauwelijks kennen). Dus nu ben ik weer terug op mijn vorige punt, maar bij alles wat ik hier opschrijf spreek ik zelf helaas ook uit ervaring.

gr Inger

nb. een vogel hoeft niet alleen om tam te maken. Er zijn namelijk veel leden die meerdere tamme vogels houden.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

CitaatHallo Roosje ,
ben blij voor je dat het al wat beter gaat met punky
Dat het een erg nieuwsgierig vogeltje is kan je mooi gebruiken om hem te leren fluiten en praten ,mijn sammy was ook heel nieuwsgierig en toen hij 6 maanden was kon hij al een deuntje fluiten dus veel het zelfde liedje fluiten dan heb ie het ook zo onder de knie
de informatie van Paul daar kan je teminste ook wat mee
dat zijn mensen van de praktijk en niet van de boekjes
Ik vraag me trouwens af of Inger zelf ook valkparkieten heeft of er alleen maar studie naar doet
ik heb ook andere commentaren gelezen van haar maar dat komt volgens mij allemaal uit boekjes
Ik lees nl liever de berichtjes van mensen die dagenlijks met hun vogel bezig zijn ,daar leer je teminste wat van
sorry hoor maar dat moest er ff uit
maar  goed Roosje ga zo door met je vogel dan word hij vast gelukkig
groetjes Marion

hier lach ik eens goed mee.... :D :D :D :D

Roosje

Bedankt marion. Ik wil hier geen discussie topic van maken, maar ik ben wel erg blij dat ik ook wat andere reacties krijg. Ik kan namelijk denk ik niet op een aardige manier uitleggen wat ik van sommige dingen vind, ook al bedoel ik het niet zo slecht. Dus nogmaals bedankt voor het vertalen van wat ik denk!

Inger m

13 september 2004, 21:08:47 #25 Last Edit: 13 september 2004, 21:11:03 by Cinnamon_valk
Bedankt Roosje...

*loopt tegen keiharde betonnen muur...ouch*
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Roosje

Zoals ik al zei, zo slecht bedoel ik het niet, maar misschien kun je alles wat je weet, (en ik neem het echt wel serieus!) op een andere manier brengen, dat zou een stuk beter aankomen.

Roosje

Soms kan ik gewoon niets met bepaalde info en dan is het dus ook zonde om het uit te leggen.

Inger m

hmm mss kwestie van goed lezen... En ik heb het idee dat je me gewoon niet begrijpt...want dit is mijn schrijfwijze en als je er niet zo goed tegen kunt is dat heel jammer...

Het deel van Marion is ook niet echt lekker op mij overgekomen. Het is behoorlijk bevooroordeeld en als ik ergens niet tegen kan is het wel vooroordelen (op basis van berichten?), want ze sloeg de plank echt volledig mis...

Ik ben best bereid daarover in discussie te gaan, indien goede argumenten...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Roosje

Okee sorry, ik kan niet goed tegen je schrijfwijze dan. Ik heb helemaal geen zin in discussies en zeker niet hier op het forum, dat vind ik een beetje zonde van mijn tijd. Ik ben het wel met je eens dat iemand beoordelen op berichten niet helemaal eerlijk is, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik dat ook wel eens doe, iedereen denk ik wel. Maar nogmaals, ik heb helemaal niet de behoefte om hier over te discussieren, dat vind ik niet nodig, iedereen mag een mening hebben en dat accepteer ik ook. Jaaaa...echt waar  :)