18 april 2024, 05:54:07

Problemen met tam maken?

Gestart door Coot, 1 september 2004, 15:25:43

« vorige - volgende »

luukluuk

mischien kan je het ook met een stokje proberen bij zijn buikje ? ,maar eerst moet je hem zo ver hebben dat hij niet meer bang is als je met iets in zijn kooi komt ,en bij zijn kooi ,
veel sucses verder met tam maken
gr Margot

Daisy

10 september 2004, 18:07:26 #16 Last Edit: 10 september 2004, 18:09:56 by Daisy
Een van mijn twee valkjes (Daisy) is en blijft ook bang voor handen. Maar ze wil wel op een stokje komen zitten als je die voor haar houdt, en op die manier krijg ik haar dus makkelijk terug in de kooi als ze rond heeft gevlogen. En ja, als je iets lekkers (bij voorkeur chips...) zit te eten, dan zijn handen ineens niet eng meer, als ze maar iets te pakken krijgt! ;D Hiermee wil ik dus maar aangeven dat een redelijk tam valkje toch bang voor handen kan blijven, maar dat dat helemaal niet zo erg is.

Groetjes, Maaike

Kiko en Daisy

Coot

Hi,

Zou ik 'm wel al eens los kunnen laten vliegen? Of moet ik daarmee wachten tot ie toch een stuk tammer is? Wordt hij hierdoor misschien sneller tam? Gaat ie vanzelf terug in de kooi, of moet ie "gevangen" worden? Of inderdaad met zo'n stokje proberen terug te zetten in de kooi?

Zomaar een paar vraagjes die bij me opkomen na jullie reacties.

(Ik blijf hier op het forum elke dag bijleren  ;D. Tijd om binnenkort toch maar eens een donatie te doen)


Groetjes,

Marco

Inger m

Hoi,
Ik zal even wachten tot hij op de hand komt zitten of op een stokje. Als je hem moet gaan vangen kan hij juist schuwer worden. Laat hem eerst vertrouwt raken met jou en de situatie.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Marco,

Als je valkje eruit is en al redelijk gewend kan je hem ook met wat lekkers vaak de kooi wel weer in lokken.
Als je trosgierst in de kooi hangt en ze zien het gaan ze vaak vanzelf weer de kooi in.
Ik pak hier zelf al mijn valkjes met de hand vast ook degene die niet tam zijn.
Meestal zijn ze er in de avond uit en als ze dan gaan suffen kan je ze vaak zo pakken.
En ze wennen er op een gegeven moment wel aan hoor aan het vastpakken en vinden het steeds minder eng.
De meeste zijn hier wel tam en vinden handen al helemaal geen probleem.

Groetjes, Paul

Coot

Dus Paul, ik zou het volgens jou gewoon eens moeten proberen? Of begrijp ik dat verkeerd?

Gr,

Paul

14 september 2004, 05:33:49 #21 Last Edit: 14 september 2004, 05:34:32 by Paul
Hoi Marco,

Als je je valkje een week a 2 weken hebt is ie de ruimte al aardig gewend en kan je het best wel proberen.
Zorg dat ie zijn kooi goed kan zien en dat ie er makkelijk op kan landen.
Pas wel op met ramen en het beste is de gordijnen of luxaflex ervoor dicht te doen in het begin.
Als je hem in de avond eruit laat en het word donkerder gaan ze ook vaak naar hun vertrouwde plekje terug dus naar de kooi.
Ook zal ie in de schemer sneller op je vinger gaan zitten omdat ze in het donker minder zien dat merk ik hier ook als ik de niet tamme pak.

Groetjes, Paul

Coot

Thanks,

Ik ga het één dezer dagen eens proberen. Is toch wel spannend hoor.


Groetjes,

Marco

karmen

hoi,

zelf heb ik ook een valparkietje gekregen een paar maanden geleden en ook oh zo bang van men vinger. Maar heb toen andere kooi en zo gekocht en de deurtjes laten openstaan en zo heb ik toch wel het gevoel dat ie vlugger tam geworden is ( komt nu al zelfs op men hoofd zitten en men haar opeten en zo) dag en nacht geen verschil kooitje blijft open  ;D maar is een beetje rare vogel noemde hem packo en reageert nie moet hem schatje  noemen :D dan komt ie zo naar me toegelopen vele groetjes van karmen

Coot

Mijn haar kan ie gelukkig niet opeten  :D ;D

Coot

17 september 2004, 13:44:07 #25 Last Edit: 17 september 2004, 13:44:41 by Coot
Hoi,

Ik heb mijn valkje nog niet los laten vliegen, maar hij begint wel al wat rustiger te worden. Ik mag mijn hand nu gewoon tegen de kooi leggen, zonder dat ie als een gek door de kooi begint te vliegen. Hij blijft wel dan heel stil zitten, maar dat lijkt me niet meer dan normaal.
Hij is op een gegeven moment zelfs al een paar keer naar mijn vinger toegekomen en heeft er even aan gesnuffeld.

Zo zie je maar dat geduld meestal toch wel beloond wordt.

Ik ben er alleen bang voor, dat wanneer ik hem een dezer dagen de eerste keer los laat vliegen hij niet meer terug gaat in z'n kooi en dat ik hem dan alsnog moet vangen waardoor ie weer banger wordt. Maar zal die stap toch een keer moeten zetten.
Heeft iemand soms nog ideeën hoe ik dat het beste aan zou kunnen pakken, want ik wil hem niet weer zo bang maken als hij eerst was


Groetjes,

Marco

karmen schouppe

hoi,

heb de deurtjes van het kooitje gewoon laten openstaan, en toen vloog ie eruit, als het donker is kanje hem heel goed op je vingertje laten zetten en hem in zen kooitje steken, en nu na zoveel dagen later kruipt ie in zen kooitje en uit zen kooitje wanneer ie maar wil als het avond wordt kruipt ie vanzelf in zen kooitje en komt er niet meer uit tot smorgens vroeg zit zelfs al op men hoofd en ook al uit men hand gegeten  :D dus ik zou zeggen deurtjes open want bij mij heeft het geholpen om hem beetje tam te maken al vele groetjes van karmen

Coot

Hoi,

Ben alweer een stapje verder. Heb gisteravond het deurtje open gezet. Na een 20 minuten had ie toch door hoe hij bij de opening moest komen. Hij heeft toen zelfs trosgierst uit mijn hand gegeten :).
Alleen heeft ie nog niet door hoe hij moet vliegen, want hij is niet verder dan het deurtje geweest. Ik neem aan dat ook dit gewoon tijd nodig heeft.

Vanmiddag mocht ik zelfs al met mijn hand in de kooi om hem zo trosgierst te voeren. Beetje bij beetje begint het er toch al op te lijken. :D

Ga nu maar weer eens even het deurtje openzetten.


Groetjes,

Marco

luukluuk

leuk dat het al zo goed gaat hoor  :D
gewoon veel met hem bezig blijven helpt echt hoor ,
gr Margot

Paul

Hoi Marco,

Als je al zo snel bereikt dat hij uit je hand eet gaat het zeker wel lukken hoor om hem tam te krijgen :-)
Gewoon zo doorgaan en het zal steeds beter gaan.
Op een gegeven moment zal ie ook toelaten dat je hem in zijn nekje aait dat vinden ze bijna allemaal heerlijk.

Groetjes, Paul