19 april 2024, 10:00:19

Problemen met tam maken?

Gestart door Coot, 1 september 2004, 15:25:43

« vorige - volgende »

Coot

1 september 2004, 15:25:43 Last Edit: 1 september 2004, 15:27:11 by Coot
Hoi, ik ben Marco.

Ik heb sinds 1 week een Valkparkiet. Een mannetje, Rambo. Ik heb hem gekocht in een dierenspeciaalzaak, waar hij in een kleine (1,5m bij 2m) voliere zat met 2 andere valkjes. Hij is nu 9 weken oud. Hij staat bij mij in de woonkamer in een rustig hoekje.

Ik wil hem graag tam maken, maar als ik de verhalen hier zo lees is Rambo erg bang ten opzichte van andere valkparkieten.

Na aankoop heb ik hem eerst een dag rustig laten wennen aan zijn omgeving. Daarna ben ik begonnen met veel tegen hem te praten en zoveel mogelijk aanwezig te zijn in de buurt van zijn kooi. Na de eerste paar dagen wil ik hem gaan laten wennen aan mijn hand. Maar als ik met mijn hand in de buurt van de kooi kom gaat hij angstig op het einde van een zitsok zitten en kijkt hij angstig. Ik heb ook enkele malen geprobeerd om voorzichtig met mijn hand in de kooi te gaan en deze gewoon rustig te houden in het midden van de kooi. Zodra ik dit probeer begint hij als een gek een tijdje op en neer te vliegen en gaat dan in een hoekje zitten en begint te blazen.

Wanneer ik gewoon op de bank naast de kooi zit en tegen hem praat of fluit, kijkt hij me wel nieuwsgierig aan en fluit heel soms even terug.

De verkoper zegt dat ik hem gewoon in mijn hand moet nemen en met de andere hand moet aaien over zijn koppie en buik. Ik heb dat 1 keer geprobeert, maar toen raakte hij echt in paniek en krijste als een gek en probeerde zich constant los te rukken.

Nu mijn vragen: Is dit normaal gedrag? Doe ik dingen verkeerd? Of moet ik gewoon meer geduld hebben? Moet ik toch het advies van de verkoper maar gewoon opvolgen? Heeft iemand van jullie nog meer tips die ik kan uitproberen?

Ik wil hem heel erg graag tam maken, zodat ik hem ook los door de kamer kan laten vliegen en zo, want dat verdient ie toch wel. Vind hem een heel lief beestje.

Alvast bedankt.

Groetjes,

Marco


Inger m

1 september 2004, 15:36:34 #1 Last Edit: 1 september 2004, 15:38:09 by Cinnamon_valk
Hoi Marco,
Ws is hij bij de kweker niet echt aan mensen of mensen handen gewend, waardoor hij nog heel erg moet wennen aan de nieuwe omgeving en de nieuwe situatie. Belangrijk is vooral geduld, dus zoals je het al doet: veel praten en geef hem bv wat lekkers uit de hand, zoals trosgierts.
Laat hem rustig aan de hand wennen en als hij er angstig voor wegvliegt is hij er duidelijk nog niet aan toe. In dit geval een stap terugdoen en weer opnieuw beginnen.

Wat de valkparkiet doet in is zijn situatie normaal gedrag. Tam maken van een niet aan mensen gewende vogel kost geen week, maar moet je meer aan een maand of meer gaan denken.

Volg het advies van de verkoper NIET op! Een valkparkiet vastpakken en aaien is erg beangstigend voor een vogel. Een valkparkiet is een prooidier en dergelijke situaties zijn zeer beangstigend en kunnen de angst voor handen sterk laten toenemen, bovendien zul je hem dan elke keer moeten vangen en, geloof me, ook valkparkieten van 9 weken kunnen al hard bijten! Het aaien is iets wat veel vogels geeneens prettig vinden (zoals bv een hond of kat). Je kunt ze wel leren zich te laten kroelen en soms zullen heel tamme vogels het wel toelaten, maar in het algemeen vinden ze het onprettig.

Veel succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Guinevere

Hoi Marco,

Wat fijn dat je een valkje hebt ! Alvast proficiat met je aankoop.
Ik wilde ook ff reageren op het advies van de verkoper.
Ik heb een vriendin die een valkparkiet gekocht heeft op een markt waar ze dezelfde methode hanteerden.
Ze namen het valkje in in 1 hand stevig vast(met handschoenen) aan en dan wreven ze met de andere heel de tijd over zijn rug.
Het beestje stond zo stijf van angst dat het een valse indruk gaf van tam zijn !Veel mensen reageerden nog met "oh kijk hoe braaf en hij vliegt niet weg of niks" maar hij was ook zodanig geknipt dat hij nergens heen kon.
Mijn vriendin heeft de vogel nu een paar maanden en hij lijkt me gewoon mentaal gestoord.Hij laat alles maar over zich gaan en reageert helemaal anders op stimuli dan mijn eigen valkje.Volgens mij nog steeds de fout van die verkopers op de markt.
Ik hoop dat jij je valkje alsnog tam krijgt (dmv andere methode) en veel geduld en lekkers :-)
Alvast succes !!

Groetjes
Guinevere

Coot

2 september 2004, 18:05:28 #3 Last Edit: 2 september 2004, 18:09:05 by Coot
Ben nog maar eens teruggegaan naar de dierenspeciaalzaak en heb de verkoper het probleem voorgelegd. Ook heb ik hem jullie advies verteld.

Hij blijft adviseren om het toch zo te doen. Hij vertelde dat het een paar andere klanten niet gelukt was om op de rustige manier het valkje tam te maken en dat het hun wel gelukt was nadat ze zijn advies hadden opgevolgd. Hij heeft zelf ook op die manier zijn valkje tam gemaakt. En het diertje leek me gewoon vrij rustig, zoals ie ergens zat of los rondvloog. Ook heeft hij andere klanten zo geadviseerd en volgens hem nog geen klachten gekregen.

Ik weet op dit moment niet wat ik nu het beste kan doen. Ik wil maar één ding en dat is dat Rambo tam wordt en we van elkaar kunnen "genieten".

Heb gisteren maar wat trosgierst gekochten en ga hem proberen te belonen en zo. Misschien is dat net het zetje dat ie nodig heeft.

Groetjes,

Marco

Inger m

Hoi,
Tuurlijk zijn er altijd methodes die op een andere manier vogels tam maken. Ik vind het zelf nogal een brute methode en ik vind het niet goed een dier op die manier te overrulen, zegmaar. Ik heb hier hele discussies over gehad met iemand die het aanbeveelt om vogels tam te maken door ze in een zeer stressvolle situatie te brengen. Het werkt....maar ik wil niet weten wat je daarvoor de vogel aangedaan hebt.

Wat mij betreft gaat het niet alleen om het eindresultaat, maar ook om het proces waarmee je de vogel tam gemaakt hebt en het vertrouwen hebt gewonnen. Het is aan jezelf te bepalen wat je wilt:
-De vogel snel tam door het op te pakken en te strelen (dit gaat m.i. totaal tegen de aard van de vogel in)
-Er veel tijd insteken om de vogel tam te maken en op basis van vertrouwen de vogel tam te maken.

Ikzelf ben studente Dierwetenschappen en doe nu een afstudeervak Ethologie (gedragsleer). Ik volg zelf gedragstrainingen en bij mij past de laatste methode beter. Ik probeer me op diverse wijze te verdiepen in de aard van het dier zelf en het natuurlijk gedrag. Ik ben zelf (helaas) van mening dat veel mensen voorbij gaan aan het natuurlijk gedrag van het dier en het daartoe ook verkeerd benaderen.
Verder laat ik het even hierbij en is het aan jou om zelf te beslissen wat het beste bij jou past...

gr Inger


Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Coot

Ik denk dat ik eerst nog maar eens even mijn geduld op de proef ga stellen en inderdaad de rustige manier ga proberen. Zodra ik dan vorderingen merk, zal ik beter gemotiveerd worden om het geduld te blijven opbrengen.
En als dan echt na een hele tijd nog totaal geen vorderingen te merken zijn, kan ik dan misschien nog altijd een methode proberen.

De tijd zal het leren.

Groetjes,

Marco

zazu

wat bedoelen jullie met oppakken. alleen op de vinger, of met de hele hand vasthouden zodat de valkparkiet niet weg kan vliegen, want ik houd mijn vogel op mijn vinger, kan natuurlijk wel wegvliegen:P

Inger m

Hoi Marco,
Veel succes met tam maken. Het goed tam maken van een vogel kost nu eenmaal veel tijd, maar daarna heb je er ook heel veel lol van...

Hoi Zazu,

Marco schreef:
De verkoper zegt dat ik hem gewoon in mijn hand moet nemen en met de andere hand moet aaien over zijn koppie en buik. Ik heb dat 1 keer geprobeert, maar toen raakte hij echt in paniek en krijste als een gek en probeerde zich constant los te rukken.

Dus dat zal wel met oppakken worden bedoeld en niet op de vinger nemen...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Carla_en_Yoshi

Hallo Marco.

gefeliciteerd met je valkje.
Gelijk in je handen nemen zou ik ook niet doen.
Mijn valkje is nu 3 maanden en laat zich nu wel goed vastpakken en aaien.Nu kan ik eigenlijk alles met mijn valkje doen :).
Ik heb het in het begin gedaan door trostgierst te geven uit mijn hand.Zo heb ik zijn vertrouwen gewonnen.
Als dit goed gaat kun je trostgierst geven en met je andere hand een vinger boven de pootjes tegen zijn buikje houden,zo stapt het valkje vanzelf op je vinger.Doordat hij aan het eten is heeft hij :o niet inde gaten dat je hem op je vinger pakt.Dit kun je doen als hij gewoon in zijn kooi zit.
Met mijn valkje was het wat makkelijk ,ik heb hem van een vriendin gekregen en zij had hem al vaker in de hand genomen,dus was al aan handen gewend.
Veel succes met het tam maken van je valkje.Heb je mischien een foto,en hoe heet je valkje.

Groetjes van Carla.

Paul

Hoi Marco,

Als ik jonge valkjes heb dan pak ik die vanuit het nest al vast in mijn hand en ze zijn dat dan ook later gewend en raken zeker niet in paniek als je dat doet.
Ook mijn minder tamme valkjes hier pak ik altijd met de hand vast als ze terug de kooi in moeten en die wennen daar ook aan alleen vinden de niet tamme dat vaak niet zo fijn.
Maar dat ze bang zijn in het begin is normaal hoor als je ze veel aandacht geeft word dat steeds minder tot ze gewoon tam zijn.
Wat ook helpt is met je hoofd op gelijke hoogte voor de kooi gaan zitten en dan gewoon heel rustig tegen hem praten.
Aangevuld met de methode van de trosgierst uit je hand voeren gaat dat zeker lukken.
Als je een mannetje hebt zal hij ook woordjes na gaan zeggen en kleine melodietjes nafluiten dus fluit ook eens tegen hem kijk hoe hij erop reageert.
Vaak vinden ze dat heel leuk en reageren ook terug.

Groetjes, Paul

Coot

Hoi allemaal,

Ik wil iederen bedanken voor hun tips. Als beginnende liefhebber van valkjes, kan ik hier zeker heel veel van opsteken. Ik zal zeker alles uitproberen. Iedereen heeft zo zijn eigen ideeën, maar je weet nooit van te voren welke het beste zijn voor je eigen valkje. Vandaar ook dat ik mijn vragen hier op dit forum gesteld heb.

Het gaat ons tenslotte allemaal maar om één ding: Het valkje

Wanneer iemand nog andere ideeën heeft, zijn die zeker nog altijd welkom.

Iedereen nogmaals bedankt voor jullie hulp.


Groetjes,

Marco

Inger m

Hoi Marco,
Ws is jouw valkje in het nest nog niet zo aan mensen gewend. Ikzelf begin al heel jong met regelmatig even de jongen vast te pakken, dan wennen ze er al op heel jonge leeftijd aan (=gevoelige periode). Als dit bij jouw valk niet gebeurd is kan het daardoor nog veel angstiger reageren op de hand en er juist banger voor worden. Verder denk ik dat je met de gegeven tips wel verder kunt.

Veel succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Marco,

Voordat je een valkje echt in je hand kan nemen moeten ze echt behoorlijk tam zijn.
En dan heb je nog verschillende manieren van vastpakken.
Wat veel valkjes helemaal niet toelaten is vastpakken en de pootjes los in de lucht laten bengelen dat is namelijk een heel onnatuurlijke houding voor ze.
Ik heb hier 1 valkje waar ik dat zonder problemen mee kan doen maar een ander kan dat weer niet met hem hij is heel erg op mij gericht.
Kijk maar eens hoe ik hem hier vast heb dat moet je dus niet met een valkje doen wat niet echt heel erg tam is.


Maar Stan heeft er helemaal geen problemen mee die geeft vanzelf wel aan als ie iets niet fijn vind met zijn snavel :-)
Maar ik zou het gewoon rustig opbouwen met je valkje als je eenmaal zijn vertrouwen gewonnen hebt gaat het steeds beter.
Maar dat gedwongen vastpakken zou ik niet doen daar raken ze helemaal gestrest van als ze niet tam zijn en het werkt vaak juist averechts met het tammaken.

Groetjes, Paul


Coot

Hi,

Ik ben sinds afgelopen vrijdag van het idee afgestapt om hem in mijn handen te nemen. Die paniek die bij hem onstaat vind ik het niet waard om hem sneller tam te krijgen. Ik ben dus definitief overgestapt op de rustige methode. Dan maar lang wachten of misschien zelfs helemaal niet tam krijgen. Hij hoeft in ieder geval niet meer die paniek te beleven.

Er zijn intussen wel al andere vragen bij me opgekomen en die zal ik dan binnekort ook op het forum hier stellen.

Nogmaals iedereen bedankt voor de tips.


Groetjes,

Marco

Paul

Hoi Marco,

De rustige manier vind ik zelf veel beter hoor.
Ik had ook een wild valkje en besteede daar niet echt veel aandacht aan omdat ik toch niet verwachtte dat ie tammer werd.
Maar na een jaar kwam ie wel op mijn hand zitten als ik die voor hem hield en dat deed ie dus zonder dat we hem echt veel aandacht gaven.
Dus de meeste valkjes zeker als ze nog jong zijn krijg je met aandacht echt een heel stuk tammer.

Groetjes, Paul