10 mei 2025, 03:59:17

gebroken/gekneusde teen

Gestart door bren, 31 augustus 2004, 19:43:46

« vorige - volgende »

bren

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje.
Ons valkje Pino heeft een zeer pootje. We zijn ermee naar de dierenarts geweest (dierenkliniek 'De Wetering') en hij geeft aan dat zijn teentje gekneusd of gebroken is. Hij moet nu 5 dagen in zijn kooi blijven omdat hij het pootje niet teveel mag belasten, wat natuurlijk wel gebeurt als hij vliegt en er daarna op landt.
Hij heeft pijnstillers gekregen.
Als het binnen 5 dagen niet over is moet het gespalkt worden.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Hebben jullie ook met een van jullie valkjes meegemaakt dat het pootje/teentje gebroken of gekneusd was en hoelang duurde het voordat het over was?
Heeft iemand nog tips?

Alvast bedankt!

groetjes, Brenda

Inger m

31 augustus 2004, 22:28:45 #1 Last Edit: 31 augustus 2004, 22:30:02 by Cinnamon_valk
Hoi,
Een kneuzing is een onderhuidse bloeding (rood, gezwollen, warm, pijnlijk) en heeft rust nodig om te genezen. Er wordt weleens aangeraden om het te koelen, maar dit heeft vnl de eerste 10-20 minuten zin om de zwelling tegen te gaan, omdat door het koelen (met lauw water, geen koud!) de bloedvaatjes samenknijpen. Daarna zal het bloed stollen en wordt de zwelling uitzichzelf minder door afbraak/ afvoer van het gestolde bloed en heeft koelen daar geen echt effect op.

Omdat je niet weet of het een breuk of een kneuzing is, kun je er beter niks aan doen, juist omdat een breuk niet belast/ bewogen mag worden en als je er dan iets mee gaat doen, zal het erger kunnen woren. Een breuk gaat ook vaak gepaard met een kneuzing.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

1 september 2004, 07:57:27 #2 Last Edit: 1 september 2004, 07:59:59 by Paul
Hoi,

Ik ben een tijdje geleden met een bureaustoel over mijn valkje heen gereden.
Ik hoorde een gil en hij bleef eerst op zijn zij liggen.
Ik schrok me wild en nam hem voorzichtig bij me.
Zijn vleugel daar waren alleen wat veren beschadigd maar zijn pootje leek wel gespleten bij een teen in 2 delen :-(
Het bloedde niet maar zag er echt eng uit
Ik heb zijn pootje ook tegen een felle lamp gehouden je ziet dan soms een beetje de botjes en het leek me niet gebroken.
Dat het er zo gespleten uit zag dat was omdat het geribbelde vel er af was geschaafd.
Ik heb de dierenarts gebeld en die zei dat het eerst een dag moest aankijken en ik moest het koelen onder de koude kraan 10 minuten en dat drie keer per dag.
Dus weer heel anders als wat Inger aangaf onder lauw water daar zijn dus bij doktoren verschillende opvattingen over.
Hij kon zijn pootje echt niet meer gebruiken en zat alleen op 1 pootje.
Met 2 dagen begon hij het al weer te gebruiken en na drie dagen kon hij er weer voorzichtig op staan.
Een gekneusd pootje geneest dus best snel.
Of dat koelen er bij geholpen heeft weet ik natuurlijk niet misschien was het anders ook vanzelf zo gegaan.
Met een week was het weer als vanouds en het vel is later ook weer teruggegroeid dus je ziet er niks meer van nu.

Groetjes, Paul