1 mei 2025, 23:27:19

valkparkiet valt aan...

Gestart door roeckie, 27 juli 2004, 23:59:54

« vorige - volgende »

roeckie

Bedankt aan iedereen die reageerde op mijn "spoed" berichtje van heden 27/07.
ik heb echter niet vermeld dat ik vier weken geleden een jong popje heb gekocht.
ze zit in een afzonderlijk hok, maar ze kunnen mekaar zien.
het popje kan vrij in en uit haar hok, waar ze eet en slaapt.
tijdens de dag zit ze op Tim's (het boze mannetje) hok.
Hij kust en praat met haar,maar als ik binnenkom heeft hij enkel belangstelling voor mij.
in zijn hok roept hij steeds op mij, geeft kusjes op mijn hand, maar als ik hem loslaat wil hij enkel vrijen met mijn rechterhand.
als ik hem laat doen is alles o.k., maar als ik rechtsta of iets anders wil doen met mijn hand valt hij aan,hij is erg agressief en vliegt recht in mijn gezicht, ook als ik mij verweer blijft hij aanvallen, ik moet me dan echt beschermen met een handdoek en kan hem enkel terug in zijn hok krijgen als ik hem kan vangen met de handdoek.
ik ben echt een beetje radeloos
het jonge popje weet niet wat ze ervan moet denken en zit nu al, na enkele weken te roepen: "timmeke,timmeke..." telkens als ze mij ziet.
misschien denkt ze dat IK timmeke ben, omdat Tim altijd zijn naam ligt te roepen tot ik reageer...!

Inger m

28 juli 2004, 00:11:51 #1 Last Edit: 28 juli 2004, 00:14:14 by Cinnamon_valk
Hoi,
Hoelang heeft je valkparkiet alleen gezeten? Ws heeft hij zich alleen tot jou gericht en ziet jouw hand (!) als partner. Het vreemde is dat hij jou aanvalt (mogelijk ziet hij jou en je hand los van elkaar, daar durf ik verder niets over te zeggen, maar tegenstrijdig is het wel). Gezien zijn leeftijd en gedrag zal dit hormonale agressie zijn en dit veroorzaakt broeds gedrag bij vogels. Hiertoe behoort ook agressie die vogels vertonen als ze broeds zijn om hun pop en nestkast etc te beschermen. Laat niet toe dat hij met jouw hand paart en zet hem terug in de kooi.

Hoe gedraagt hij zich ten opzichte van de pop?
Hoe oud is het popje?
Weet je 100% zeker dat dit een pop is?
Kunnen ze wel goed samen?

Ik zou proberen hem een tijd samen te zetten met de pop en je even weinig bezighouden met hem. Dus niet en/ of kort loslaten, hem niet met je hand laten paren en op die manier ervoor proberen te zorgen dat hij zich tot de pop gaat richten.

Als het idd hormonale agressie is zal dit na een bepaalde periode vanzelf minder worden, maar zorg wel dat hij dit gedrag ten opzichte van jou en je hand ook niet kan vertonen (zie hierboven).

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.