10 juli 2025, 06:12:01

Help Trudy niet lekker

Gestart door Tara, 29 augustus 2004, 21:25:25

« vorige - volgende »

suus

31 augustus 2004, 00:51:01 #30 Last Edit: 31 augustus 2004, 01:33:46 by suzanne1
Hoi Tara,
Volgens mij is een kleine hoeveelheid coccidiose toch helemaal niet erg en zelfs redelijk normaal?

Heel veel succes in iedergeval!!
Groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

boezempje

hai tara

nou ik hadt er nog nooit van gehoordt van de Coccidiose
maar fijn dat je iets weet nu
succes ermee meis ;)

essie

claudjuh

hoi Tara,
Las het nu pas, ben niet elke dag online  :-/, maarruh..ik had er ook nog nooit van gehoord. Maar is dus niet heel erg ernstig en goed te behandelen...
Ik wens je veel succes met het medicijn en 'k hoop dat het snel over is!

groetjes claudia

robentru

Hoi Tara,
goed dat je naar de DA bent gegaan en nu iets hebt om Trudy, en de anderen te behandelen.
Hou moe en vol dat doe ik hier ook.
Je geeft ze wat ze nodig hebben en zoveel aandacht, komt vast goed. Hoor morgen wel hoe het met ze gaat.
Duim voor jullie.
Groet petemoei Trudy.
Geef ze maar een lekkere knuffel!

suus

Heb je trouwens nog wat gehoord van de DA over de tests van ppg ziekte en pbfd?
groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Tara

31 augustus 2004, 03:34:17 #35 Last Edit: 31 augustus 2004, 03:35:08 by tara_dewulf
CitaatHoi Tara,
Volgens mij is een kleine hoeveelheid coccidiose toch helemaal niet erg en zelfs redelijk normaal?

Heel veel succes in iedergeval!!
Groet
Suus

Wat bedoel je Suus? Ik ken niet veel van deze ziekte, had er eerlijk gezegd nog niet over gehoord, mijn moeder wel bij konijnen omdat ze die vroeger kweekte, morgen ga ik vanalles opzoeken.

CitaatHeb je trouwens nog wat gehoord van de DA over de tests van ppg ziekte en pbfd?
groet
Suus

Nee nog altijd niks!!! >:( Ben best boos hoor!!!

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Tara,

Hopenlijk kanppen ze snel op nu je weet wat het is.
Ik heb er wel eerder van gehoord en vooral bij duiven komt het volgens mij veel voor.
Lique heeft er zelf al enige tijd geleden een stukje bij ziek over geschreven.
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=zie;action=display;num=1078573457

Beterschap met de zieken.

Groetjes, Paul

suus

Hoi Tara,

Eind vorig jaar toen waren mijn valkjes ook aan het sukkelen. DA waar ik toen nog was (niet Feld dus) zag coccidiose in de ontlasting,of datgene wat maakt dat er coccidiose is.
Maar later heeft hij meer ontlasting gedaan en inderdaad vastgesteld dat het om een hele kleine hoeveelheid ging wat niet erg is. Hij zei mij dat het erg vaak voorkomt dat een valk een hele kleine hoeveelheid in zijn ontlasting heeft zitten, en dat dit ook wel een heilzame werking had. Houdt de boel schoon zal ik maar zeggen.
Maar niet voor niets ben ik overgestapt van dierenarts, wat natuurlijk niet wil zeggen dat deze bovenstaande info niet klopt. Ik zal nog eens op het internet gaan snuffelen naar coccidiose.
groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

suus

Na een rondje internet, (nou ja niet helemaal :D)leert het dat het een ziekte is die bij vogels en konijnen voor kan komen en incidenteel zie je andere dieren.
 Bij vogels dan vooral bij duiven.  
 De darmwand wordt aangetast waardoor het voedsel niet meer verteerd wordt. Daarmee wordt er en aanval op het afweersysteem gedaan waardoor er allerlei andere infecties kunnen ontstaan.  
 Er zijn kwekers bij bv kanaries maar ook bij duiven die eenmaal per jaar een preventief kuurtje geven met niet een ab maar wel een bestrijder van coccidiose. Dat middel heet baycox. Ook wordt ESB3 30% genoemd.  

De vogels hoeven niet ziek te worden van coccidiose. Het treft dan de zwakkere en de jonge vogels. Verder wordt een verminderde eetlust en de algemene verschijnselen genoemd van een zieke vogel.
 Hygiene is hier ook weer een hele belangrijke factor. (maar dat is natuurlijk altijd het geval!)

Wat ik nog weet van toen mijn valken het eventueel zouden hebben is dat het door de ouders doorgegeven wordt.  

Maar dit allemaal zo lezend Tara, denk ik zou dit misschien dan ook niet de oorzaak van jou sterfte bij de jongen kunnen zijn?
 Nou goed je kuurt in iedergeval elke valk. Dat wordt ook vaak genoemd dat dit beslist noodzakelijk is. Een ab kuur zou bestaan uit Baytril.  
 De ESB3 30% zou de coccidiose in elk stadium doden terwijl de Baycox het in een heel vroeg stadium doet. Maar wanneer het echt aangetoond is wordt gesproken over Baytril.

Heel veel succes
 groet
 suus

Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

Hoi Suus,

Die baytrill is antibiotica en die ESB3 en Baycox niet.
Antibiotica helpt niet tegen de Coccidiose maar zal dan zijn als er ontstekingen zijn om daar de bacterien weer bij te doden maar dat is alleen als het in een vergevorderd stadium is.
Er zijn voor en tegenstanders van het preventief verstrekken van die ESB3 het is niet altijd goed om het te geven als het niet nodig is.

Groetjes, Paul

suus

Hoi Paul,
Dat Baycox en ESB3 30% geen ab zijn, had ik gelezen. Maar ook dat het middel als er al wel geconstateerd is baytrill zou zijn. Maar dat is dan niet zo als het in een niet vergevorderd stadium is lees ik nu bij jou? Wat zou dan een goed middel kunnen zijn als het in een niet al te ver stadium is, maar wel geconstateerd. (weet dat je geen da bent  hoor  ;) maar je weet altijd wel zoo veel! en ter vergroting van mijn kennis! ;))
groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Tara

Hoi,

het is dus Esb3 dus die ik heb. In ieder geval Suus, ik zou niet zo gauw zeggen dat de sterfte daar van kan zijn hoor want Trudy is het enige jong die echt last heeft.

(De poep van de overleden jongen waren ook mooi)

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Suus,

Die ESB3 heb ik wel vaker over gelezen dat het veel gebruikt word vooral bij duiven word het ook veel toegepast.
Antibiotica dood bacterien en coccidiose dat zijn Protozoën en volgens mij gaan die niet dood van antibiotica maar dat kan ik natuurlijk ook mis hebben.
Ik denk dat ze die antibiotica geven omdat door die Protozoën ontstekingen kunnen ontstaan en dat word weer veroorzaakt door bacterien en die dood je dan wel met Baytrill.
Maar als ik het fout heb moeten de experts het even corrigeren natuurlijk :-)

Groetjes, Paul

suus

Ja paul die laatste zin geldt ook zeker voor mij hoor! (hoewel ik jou ook als er 1 beschouw hoor!!!) Maar dit is wel vreselijk off topic  Sorry Tara
 ;)
groet
Suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Tara

Maakt niks uit Suus want ik wou dat ook net zeggen hoor, jullie zijn zeker van de beste ;-).