5 mei 2025, 12:21:24

kweken

Gestart door opeltigra, 29 augustus 2004, 22:25:42

« vorige - volgende »

opeltigra

ik heb een paartje in een voliere in de huis kamer ze paren en wel maar hebben totaal geen intresse in het broedhok wat kan ik daar aan doen. al vast bedankt

joeri

Karin

wat voor broedblok heb je (vorm, maat ), waar hangt hij in  de kooi, wat voor vulling zit er in het broedblok, waar staat de kooi, hoe oud zijn de valkjes ?

groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

opeltigra

het is een 6 hoekige en 20 bij 30cm hij hank zo een meter boven de grond de vulling lijk op een zoort van touw vesel
midden van de huiskamer teggen de muur het vrouwtje is ongeveer een jaar en het manetje is ongeveer 7 jaar \

groete joeri

Karin

Dat touw vezel kan ik niet plaatsen, bedoel je hennepvezel ? Dat is wel goed. Misschien vinden ze het broedblok niet geschikt. Ik gebruik langwerpige, iets van 25 cm diep en hoog en 30 cm lang. Is het gat groot genoeg ( of klein genoeg  ;D ), zo'n cm of 8. Verder moet je het broedblok zo hoog mogelijk hangen en probeer de kooi zo in de kamer te zetten dat er én goed daglicht in schijnt én dat het op een rustig plekje staat. Verder goed op de voeding letten : eikrachtvoer, kalk ( sepia én mineraalblok ), groente, fruit enz. Het mannetje is wel wat oud als het zijn eerste keer is. Dan kan het ff duren voor hij weet wat hij moet doen. Hoe lang hangt het blok al ?

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

30 augustus 2004, 04:07:52 #4 Last Edit: 30 augustus 2004, 04:09:19 by Paul
Hoi joeri,

Die touwvezel vinden ze niks dat kan je er beter uithalen.
Je kan een klein laagje zaagsel op de bodem leggen of hennepstrooisel dat gebruik ik zelf dat heet Aubiose of hempfax.
Dat touwvezel is vaak voor kanaries en dat soort vogels.
hoe groot is het gat in het broedhok?
Dat moet minimaal 65 mm in doorsnede zijn anders gaan ze er ook niet in.
Voor de rest lijkt me het broedhok wel goed.
Als het popje een jaar is kan het al wel om ermee te paren maar soms hebben ze even de tijd nodig en leggen ze vanzelf.
Ik heb zelf een liggend broedhok dat lijkt me prettiger voor de valkjes.
Hier zie je hoe een van mijn valkjes zit te broeden :-)

Je moet er rekening mee houden dat je toch soms 5 of meer eitjes hebt en dat de jongen voor het uitvliegen bijna net zo groot zijn als de ouders.
Zie je dan hier al 6 of 7 valkjes naast elkaar in zitten?
In sommige kleinere broedhokken lukt dat dus al helemaal amper dan liggen ze echt opgestapeld :-(

Groetjes, Paul

opeltigra

30 augustus 2004, 21:41:00 #5 Last Edit: 30 augustus 2004, 21:43:19 by opeltigra
ja er schijnt genoeg licht is hij staat zelf eve in de zon als die schijnt teminsten:D maare ik denker over na om een ander broed hok tekopen de zelften die jij hebt

groete joeri

Paul

30 augustus 2004, 22:07:07 #6 Last Edit: 30 augustus 2004, 22:07:38 by Paul
Hoi Joeri,

Hier zie je nog wat duidelijker dat ze hier lekker de ruimte hebben en nog gaan soms de staarten dubbel kan je nagaan hoe  dat gaat in een kleiner broehok.

Ik ben in elk geval erg tevreden met deze maten.
Het is ongeveer 35x25 cm en 25 cm hoog.
Hier zie je trouwens nog meer foto's en de maten mocht je handig zijn en het zelf willen namaken:
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=Huisvesting;action=display;num=1076953746

Groetjes, Paul