19 april 2024, 00:51:15

Punky buiten laten met een tuigje?

Gestart door Roosje, 27 augustus 2004, 15:49:36

« vorige - volgende »

Roosje

Kun je me misschien vertellen waar ik die verstelbare tuigjes kan halen, want dit is echt een onding, 20 euro naar de *****. Ik had hem trouwens van papegaaieninfo.nl en dacht dat die wel kwaliteit spullen hadden, maar dat valt vies tegen, punky is nu al heel snel bang voor dat ding en al helamaal als ik m probeer om te doen.

Paul

Hoi Roosje,

Dat omdoen vinden ze meestal niet fijn en ze moeten er ook aan wennen.
Als je een beetje handig bent kan je er ook zelf een maken die zitten dan vaak beter omdat je ze echt op maat maakt.
Het goedkoopste tuigje kan je krijgen bij happaybird en ook via de site bestellen.
http://www.happy-bird.nl/
Alleen staat het tuigje voor de valkparkiet er niet bij dat is namelijk een nog kleinere dan de small die heet extra small zie ik hier op de verpakking staan.
Bij Dennis papagaaien zijn de tuigjes iets beter vond ik omdat het van soepeler materiaal gemaakt is maar echt een groot verschil zat er niet in.
Maar misschien kan je er van iemand een overnemen die hem niet gebruikt want er zijn zeker mensen die er een hebben en hem niet gebruiken omdat het niet gelukt is.
Waar woon je in de buurt want bij bijvoorbeeld dierensuperland in winkelcentrum alexandrium in Rotterdam kan je ze ook kopen ik dacht voor 10 euro.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

als ik het zo lees, ik zou er gewoon niet aan beginnen om m'n valkje aan een leiband te hangen.
Dat is ieder zijn eigen keus natuurlijk maar ik zou er nooit aan beginnen.  Stel dat je valkje uit het tuigje raakt, heb het nog gelezen, 20 keer binnen geprobeerd en dan 10 keers mee naar buiten gegaan en alles ging goed tot die ene keer dat het valkje uit het tuigje losraakte, nou dan ben je wel je valkje kwijt.
Je kan toch ook de kooi buitenzetten?  Daar heeft je valkje net zoveel aan als aan een leiband lopen hoor en hij kan zich dan geen pijn doen of wegvliegen.
Jouw keuze hierin is natuurlijk vrij maar ik zou er never nooit aan beginnen.

groetjes
Annouschka

Roosje

Ik heb er even over nagedacht, en ben er ook flink op afgeknapt, ik wil mn valkje dat echt niet meer aandoen. Dus de kooi naar buiten dan maar :) Was wel 20 euro, balen!

Paul

Hoi Roosje,

Als je zelf handig bent kan je er ook een maken.
Ik ben ook nog steeds bezig iets te vinden wat een beetje lekker zit en wat makkelijk om gaat.
Ik heb hier een soort pakje wat je ze aan kan doen.
De vleugeltjes gaan door gaatjes in het pakje heen en het zit ook met elastiek vast en op de rug met klitteband en dat zit ook muurvast.
Hier kan je dan een ring aan maken en dan daar een lijntje aan vast maken.
Zo ziet het er in elkaar uit.


En zo als het open ligt.

Ik heb er al eens een valkje in geprobeerd en die was er na een uurtje toch al aardig aan gewend.
Maar het blijft toch even lastig om ze erin te krijgen maar dat is denk ik ook een beetje oefenen.
Het is een beetje een verbeterde versie zeg maar van de flightsuit die je in Amerika kan bestellen.
op www.birddiaper.com kan je die pakjes en nog veel meer voor vogels bekijken.

Groetjes, Paul

Roosje

Dat ziet er stukken beter uit dan dat ding wat ik heb! Heb je gekeken op papegaaieninfo.nl , dan zie je het een beetje, maar in het echt is het een onhandig ding, ik raad het iedereen af. Ik ben niet echt handig met het maken van dat soort dingen helaas, maar is misschien wel een goed idee voor als ik iets in de winkel zie wat erop lijkt, ik kan het nu wat beter afwegen. Toch heb ik er nog wel moeite mee, maargoed ik was ook bijna punky kwijt en dat wil ik dus echt niet.

Roosje

hij ziet er ook veiliger uit dan van die andere tuigjes. Moest ik nog ff kwijt  :P

Paul

Hoi Roosje,

Iets wat ze een flightsuit noemen is dus in Amerika te koop en je kan op hun sites ook filmpjes bekijken en dan zie je hoe simpel ze dat bij een kakatoe omdoen.
Het Flightsuit voor het valkje bestaat bij hun uit 1 deel dus heel anders en daar moet je echt je valkje in huisen met heel veel moeite volgens mij.
Barbara had er een gekocht en dat was een ramp om het om te doen.
Met dit pakje wat ik heb valt het omdoen reuze mee en je kan desnoods met een veiligheidsspeld het klitteband nog extra beveiligen.
Dit is ook nog een expirimenteel model hoor ik moet er nog mee verder namelijk om het nog valkvriendelijker te maken.
Het is van Licra gemaakt en behoorlijk rekbaar dus het zit mooi om het lijfje heen in elk geval.
de pootjes en de vleugels gaan door de gaatjes heen die je ziet en de lusjes zijn van elastiek dus dat kan je oprekken om het makkelijker om te doen.
Het zit voor het valkje in elk geval wel minder naar dan dat tuigje met die bandjes en om zijn nekje zit niks dus daar hebben ze ook geen last van.
Ze kunnen nog wel prima vliegen met dit pakje aan en met dat tuigje met die lusjes kwamen steeds de pootjes onder die lussen omdat ik het niet goed had afgesteld denk ik.
Maar ik ga er wel weer een keer mee verder en als ik echt een goed model heb kan ik er misschien wel laten maken voor andere liehebbers.

Groetjes, Paul

Roosje

Dat is een heel goed idee, gooi het maar in de handel als ie goed is  ;D

Paul

Hoi,

Vandaag was Stan dus de klos hij moest het tuigje uitproberen.
Hij was er in het begin niet echt blij mee hij bleef eerst heftig pikken in het tuigje maar behalve wat losse draadjes van de garen waar het mee gemaakt is kreeg ie niks kapot en hij kreeg het ook niet los.
Nu een half uurtje was ie het al redelijk gewend en leek er amper meer last van te hebben.
Er zit nog geen lijntje aan maar dat is een kwestie van een oogje eraan maken en je kan hem vasthaken.
Hier even wat foto's hoe het om zit bij hem zoals ik beloofd had.

Hier zie je hoe het op zijn borstje zit.


Hier even een shot van zijn rugje het ziet er dik uit omdat het met klitteband vast zit en er zit een brede strook aan omdat het niet makkelijk los mag gaan.


Hier nog even twee keer een vooraanzicht hij kan prima vliegen nog met het tuigje aan.





Groetjes, Paul

Roosje

Dat ziet er echt goed uit! Lijkt me ook minder vervelend voor het parkietje. Ik heb vandaag geprobeerd met het tuigje in de buurt van punky te komen, maar hij rende meteen hard weg. Moet het denk ik samen met iemand doen hoewel ik het niet zo zie zitten. Ik ben benieuwd wanneer dat soort tuigjes als de jouwe in de handel gaan, zou beter zijn.

Paul

Hoi Roosje,

Alleen in Amerika kan je dat soort tuigjes krijgen alleen die van mij is bij een valkje makkelijker om te doen dan die uit amerika omdat die niet open kan daar moet je je valkje in wurmen wat me niet makkelijk lijkt.
Die pakjes zijn dan ook bedoeld om ook de ontlasting op te vangen maar dat is bij mij minder belangrijk vind ik.
Mijn schoonmoeder helpt me ermee en misschien gaan we binnenkort weer even verder om de tafel zitten om het nog beter en confortabeler voor de valkjes te krijgen.
Ik kreeg het in elk geval makkelijk aan bij mijn valkje maar ik blijf het nog wel eng vinden om hem ermee naar buiten mee te nemen zeker omdat het nog een proefmodel is en daar wacht ik dus nog wel even mee.
Nadeel van die tuigjes is ook dat de veren beschadigen want die lusjes zitten toch wel strak om en tussen de veren.
Zo'n pakje beschadigd de veren minder alleen kunnen ze niet hun veren verzorgen zolang ze het pakje aan hebben.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Toch kortwieken? Op de papegaaien en parkietendag liepen ook mensen met valkparkieten. Tuigjes werden in principe afgeraden (er liepen wel mensen met een tuigje).
Ik vind het persoonlijk ook maar niets om een vogel in een tuigje te stoppen als ik het zie. Zeker omdat ze of niet goed zitten of omdat vogels toch kunnen wegvliegen. Kortwieken is overigens ook een heel persoonlijke keuze.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Kortwieken zal ik niet doen dan neem ik liever mijn vogel niet mee naar buiten als dat zou moeten.
Als een vogel goed in een tuigje of in zon pakje wat ik heb zit komt ie er echt niet uit hoor alleen moet je zorgen dat de lijn ook goed vast zit en desnoods dubbel beveiligen want die musketon haakjes waar je ze mee vastmaakt vertrouw ik toch ook niet helemaal die kunnen toch losraken en dan kan je met een veiligheidsspeld de lijn nog dubbel zekeren.
Maar voor ik mijn vogel naar buiten mee zou nemen moet et binnen wel uitgebreid getest zijn.
Hij moet er dan ook niet echt last van hebben anders vind ik het niet waard om hem mee te nemen want hij moet er wel lol aan beleven en het moet geen kwelling voor hem worden.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Ik denk dat het ook uitmaakt hoe je het precies gebruikt. Ff uurtje wandelen met tuigje en dan weer af, zal mss niet heel hinderlijk zijn, maar de hele dag om is minder (was daar soms ook). Verder moet het wel om een heel tamme en vertrouwde vogel gaan.

Wat betreft kortwieken, heb ik daar foto's van. ik moet het nog ff goed bekijken, maar ze halen op de afbeelding maar een klein deel van de slagpen zelf af, het lijkt 1/3 deel ofzo. Ik weet niet of het bij valkparkieten ook zo weinig is (ik heb weleens gekorwiekt, maar toen veel groter deel verwijderd :o), omdat valkparkieten heel goede vliegers zijn.

Maar ik geloof ook niet dat ik er snel toe over zal gaan om mijn vogels te kortwieken danwel in een tuigje te stoppen. Maargoed ik heb eigenlijk ook vrijwel alles in voliere en niet echt tam, dus dat is een heel andere situatie dan bij jou thuis of bij vele anderen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.