jonge valk kan niet op z'n pootjes staan

Gestart door ♪ Marlies, 26 augustus 2004, 14:21:16

« vorige - volgende »

♪ Marlies

Hallo ,
Mijn valkje van 5 weken kan niet op z'n pootjes staan. Hij kan ook niet lopen.Als ik voorzichtig zijn pootjes strek dan trekt hij ze wel terug en de tenen bewegen ook. Een valkje uit hetzelfde nest zit ook niet echt normal op z'n pootjes, maar die kan wel lopen. Herkent iemand dit ? Wat zou hiervan de reden kunnen zijn? Ik kweek al drie jaar met dit koppel en dit is de eerste keer dat dit gebeurt.

Groetjes Marlies

Paul

Hoi Marlies,

Hoe ziet dat met die pootjes eruit?
Het kunnen spreidpootjes zijn en daar kan je alleen als ze jong zijn wat aan doen door de pootjes met een touwtje bij elkaar te binden dan groeien ze weer goed terug dus als dat het is moet je snel actie ondernemen misschien komt het dan nog goed.
Ik heb hier een voorbeeldje met foto's hoe dat in dit geval bij een grasparkiet eruit ziet maar bij een valkje werkt het net zo.
Hier zie je de vogel voor de behandeling:


Hier zie je hoe je het moet doen met dat touwtje.
Je kan twee knijpringen nemen die je tijdelijk ok elk pootje doet en daartussen dan het touwtje.


En hier hupt ie gezellig na de behandeling het heeft hier goed geholpen.

Met dank aan Mandy voor de foto's

Groetjes, Paul

♪ Marlies

Hoi Paul,

Het zijn geen spreidpootjes, alles ziet er normaal uit. Het valkje zit niet op z'n pootjes maar op z'n buik, het is net of hij geen kracht heeft om op z'n pootjes te zitten.

Groetjes Marlies

Paul

Hoi Marlies,

Dat is dan wel vreemd want normaal kunnen ze met 3 a 4 weken al aardig op de pootjes staan.
Heeft ie het nooit goed gekund dat op de pootjes staan of is dat ineens gekomen?
Het kan bijvoorbeeld door een ziekte zijn dat ze zwak zijn en niet de kracht hebben om op de pootjes te staan.
Heb je de mogelijkheid om de jongen te wegen?
Je hebt ook kans dat als ie wat ouder is alles ineens weer beter gaat en dat ie gewoon kan lopen.
Als je nog niet eerder jongen had gehad die wel goed liepen zou ik zeggen dat je mogelijk inteelt hebt bij je valkjes dan kan je namelijk ook problemen met de pootjes hebben.
Vaak lopen ze dan op de hakjes en ze staan dan erg wankel.
Maar als de vorige jongen helemaal geen probleem hadden lijkt me dat toch niet het geval.

Groetjes, Paul

♪ Marlies

Hoi Paul
Het zijn twee valkjes van ongeveer 6 weken. ze eten goed kijken helder . Ze kunnen niet lopen en klimmen. Inteelt lijkt me niet want tot nu toe hebben we steeds de jongen weggedaan. De man en de pop komen ook van heel verschillende kwekers.

groetjes Marlies

Paul

Hoi Marlies,

Omdat je al een paar goeie nestjes had gehad leek me inteelt ook uitgesloten hoor anders had je daar al meer problemen mee gehad.
Hopenlijk knappen ze toch op misschien als ze wat ouder zijn dat ze wel gaan lopen ineens.
Zorg in elk geval dat ze toch bij de voerbak kunnen komen want eten en drinken hebben ze zonder meer nodig als ze zlef gaan eten of al zelf eten.
Verder heb ik geen idee waar het van zou kunnen komen alleen dat ze een beetje zwak zijn en dat ze dan als ze wat sterker worden wel kunnen gaan lopen.
Het kan ook een ziekte zijn zoals een polyoma virus maar meestal hebben ze dan juist problemen met vliegen en niet met lopen.
http://dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Polyoma/polyoma.html
Zien de veren er verder wel goed uit en maken ze al aanstalte om de vleugels te gebruiken?

Groetjes, Paul

♪ Marlies

Hoi Paul,
 Vliegen doen ze wel, met de veren is ook niks mis. Ik heb ze nu in de huiskamer staan en voer ze verder met de hand dus eten en drinken dat krijgen ze wel. Ze kijken ook heel nieuwsgierig in de rondte dus ze zijn ook niet geheel verzwakt.Misschien dat ze toch no op krachten komen en gaan lopen. Ik hoop van wel, want ik had ze al aan een jongetje beloofd.

Gr Marlies

Paul

Hoi Marlies,

Je zou ook even naar dr Feld kunnen bellen die weet erg veel van vogels.
Dan bedoel ik niet er meteen heen gaan maar even bellen wat hij ervan denkt.
Dr. Feld
van Bemmelstraat 1 - hoek Kapelweg
Amersfoort-Zuid
Tel 033-2864772
Hij geeft hele goeie informatie via de telefoon en dit is een raar geval dus misschien heeft ie een idee wat je er aan kan doen.
Het zou heel erg zijn als ze hun hele leven op hun buikje moeten doorbrengen lijkt me.
Mischien is er nu nog wat aan te doen op jonge leeftijd hoe later je met een oplossing begint hoe minder kans dat het goed komt.
Dus een telefoontje eraan wagen kan nooit kwaad lijkt me.

Groetjes, Paul

♪ Marlies

Bedankt Paul, dat ga ik zeker doen groetjes Marlies

Paul

Hoi Marlies,

Laat even weten als je iets nieuws weet over je valkje dat is wel interresant om te weten.
Ik hoop dat ze snel op de pootjes zullen gaan zitten.

Groetjes, Paul

♪ Marlies

Hoi Paul,

Dat zal ik zeker doen

Groetjes en bedankt Marlies

♪ Marlies

27 augustus 2004, 17:35:03 #11 Last Edit: 13 december 2005, 21:11:42 by marlies
 :) Hoi Paul,

Ik heb naar Dr. Feld gebeld en daar kreeg ik het advies om CALCI-TAD 50 te geven i.v.m.  een eventueel kalkgebrek. De dierenarts bij ons in het dorp wist dat dit ook weleens bij kuikens voorkomt en gaf me het advies om er vitamine B bij te geven. Hij adviseerde om de pap niet met water aan te maken, maar met donkerbruin  malt bier omdat hier veel vitamine B in zou zitten. Ik ben het aan het proberen en ze eten er heel goed van, we zullen dit maar een tijdje volhouden en maar hopen dat het helpt.
Ik houd je op de hoogte.

Groetjes Marlies

Paul

Hoi Marlies,

Het lijken me goeie tips die je gekregen hebt dus laten we hopen dat het inderdaad daaraan ligt en dat ze weer kunnen lopen straks.
Dat van dat bier lijkt me wel lachen worden ze daar niet dronken van?
Er zit natuurlijk niet zo veel alcohol in malt maar ik dacht toch wel iets.
Maar voor de rest kunnen er inderdaad wel goeie stoffen in zitten.

Groetjes, Paul

♪ Marlies

30 augustus 2004, 04:44:39 #13 Last Edit: 13 december 2005, 21:12:15 by marlies
 :P Hoi Paul,

Ik ben nu vanaf donderdag middag bezig met calcitad 50 te geven en ik denk dat het toch nog goed gaat komen. De geparelde(  die was er het ergst aan toe, want die kon niet vooruit komen ) probeert nu met behulp van z'n snavel te lopen , en het gaat steeds beter. De grijze (die kon wel zelf uit het blok komen, maar die kon ook niet echt lopen ), probeert al te klimmen en hij gaat ook steeds meer rechtop zitten. je voelt hem ook steeds meer knijpen met z'n tenen als hij op je hand zit. Met het bier ben ik gestopt, dit heb ik maar vervangen door een multi -vitamine


Groetjes Marlies

Paul

Hoi Marlies,

Wat fijn dat er verbetering is nu :-)
Het zou dus heel goed gelegen kunnen hebben aan wat dr Feld vertelde dus.
Zo zie je hoe nuttig een simpel telefoontje soms kan zijn.
Het bier lijkt me inderdaad niet echt nodig en om elke dag een fles open te trekken voor een paar druppels dan heb je aardig wat kratjes nodig  :D
Je kan het niet lang bewaren als de fles open is denk ik.
Viamines kunnen geen kwaad die geef ik ze ook altijd hier door het water.
Ik hoop dat het steeds beter zal gaan en dat ze straks helemaal goed kunnen gaan lopen maar het begin is er in elk geval :-)

Groetjes, Paul