16 april 2024, 09:51:04

Punky buiten laten met een tuigje?

Gestart door Roosje, 27 augustus 2004, 15:49:36

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Inger,

Ik heb ook begrepen dat je die pakjes ongeveer 2 uur maximaal aan mag hebben dus zeker niet de hele dag.
In zo'n pakje kan de ontlasting ook vaak niet weg omdat dat word opgevangen en dat zou te veel gaan ophopen en ik denk dat de vogels ook te weinig ventilatie krijgt op zijn lijfje en misschien te warm kan worden bij langdurig gebruik.
Met kortwieken heb ik ook gehoord dat ze niet de veren afknippen maar langs de schacht een stukje weghalen bij een aantal veren.
Je ziet dan amper dat een vogel gekortwiekt is maar hij heeft minder draagvermogen en kan ook minder goed vliegen.
Dat lijkt me zelf wel de mooiste methode.
Je hebt dan ook geen scherpe uiteinden van de veren waar de vogel last van kan hebben.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Voor dat pakje wat jij gebruikt is daar zeker wat voor te zeggen, zoals jij het beschrijft, lijkt mij ook. Ik zag daar tuigjes, die gewoon uit riempjes bestonden met aan de borstzijde een riem.

Ik heb overigens weleens een tuigje geprobeerd te gebruiken bij mn konijn, naief als ik toen was, knoopte ik gewoon het tuigje om, waarna het konijn, nadat het doorhad dat het niet meer wegkon en vastzat, keihard begon te krijsen (doen ze alleen bij echte angst) en spartelen, erg rot gezicht...dus heb ik nog trauma's van  ;) Mijn zusje neemt haar fretten weleens mee aan een tuigje met wandelen, maarja dat zijn ook best nuchtere en relaxte beesten...
De papegaaien aan tuig zaten er overigens ook gewoon rustig bij.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Als je een papagaai voor het eerst een tuigje omdoet gaan ze ook wel tekeer hoor maar ze wennen er wel snel aan.
Als ze doorhebben dat ze het niet los krijgen stoppen ze er na een tijdje wel mee om eraan te trekken.
Daarom is het het beste om het bij een jonge vogel meteen aan te wennen dan weten ze niet beter en ze zijn er dan niet bang van.
Een Fret is weer anders dan vogels denk ik die laten als ze tam zijn best heel veel toe en die vinden het prachtig om buiten te lopen.
Maar ik denk dat als een valkje een tuigje gewend is dat ie het ook prachtig vind als ie mee naar buiten kan zeker in een rustige omgeving.
Op die papagaaiendag werd verteld dat mensen hun papagaai mee namen met winkelen ook.
Als je papagaai dan wat lekker ziet heb je natuurlijk wel kans dat ie er meteen op duikt en dat lijkt me in een winkel niet echt handig hahahaha
Dan zie je allemaal afgeknaagde broden liggen in de schappen als veel mensen hun vogel meenemen.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Haha papegaaien hebben een intelligentie niveau vergeleken met kleine kinderen, dus je kunt je wel voorstellen hoe dat in een winkel moet gaan  ;)

Wat betreft het konijn had ik het gelijk gehad met het tuigje (was behoorlijk geschrokken) en heb dat niet meer durven proberen. (Ik was denk ik een paar stappen te ver gegaan, want dit konijn was echt in blinde paniek geraakt). Nu hebben mijn konijnen dat niet nodig ook, want ze zitten in heel ruime hokken, waarin ze kunnen rennen, graven en springen etc....

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Valerie

Stom vraagje... Als je nou 2 ringetjes hebt, aan elk pootje een. Kan je dit dan ook niet verbinden met elkaat met een stevig touwtje waaraan je nog een stevig langer touwtje hangt zodat ie kan vliegen? Dit doen ze bij roofvogels. Heb wel gehoord dat als je een ketting aan een ringetje maakt, de vogel zich kan verletsen.



Raikiri

nou.... volgens mij liever niet.......... een harde trek en *krak* pootjes gebroken/gekneust..... dat doet au he.......
ik heb het liefst zo'n tuigje van paul of zo'n tuigje van mij.... die lijken mij het best.... Enne paul..... laat me eens meer weten van de resultaten;)
ik zal wel eens een foto laten zien van chrissy in tuig

Groetjes Chrissy

Cheers, Quynh & Raikiri~

Paul

Hoi Valerie,

Zoals Chrissy al zegt nooit iets aan een pootje vast maken.
Het is zelfs verboden in nederland om een valkje of parkiet aan de pootjes vast te zetten geloof ik.
Vroeger werd dat wel gedaan maar de pootjes van een valkje zijn niet echt sterk en in het gunstigste geval trek je ze alleen uit de kom maar ze kunnen ook breken :-(
Dus ik zou het zeker niet proberen.
Een lijn ook nooit heel lang maken want als je valkje eenmaal vaart heeft en de lijn houd ineens op dan krijgt ie een behoorlijke ruk aan zijn lijfje.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Het is in Nederland idd verboden een papegaai aan de poot te binden, en dat is niet voor niets. Het idee om een valkparkiet aan de poten te binden kun je het best zsm uit je hoofd zetten.

Roofvogels worden idd wel aan de poten gebonden met twee leren riempjes. Aan deze riempjes kan via een ringetje (wartel) een touw bevestigd worden om de vogel te laten vliegen (training). Bedenk wel dat valkeniers in het algemeen professionals zijn en dat roofvogels hele sterke poten hebben, hiermee vangen ze nl prooidieren.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Valerie

Ok, bedankt voor de info. Niet dat ik het echt van plan was, hoor. Maar ik dacht gewoon. ;)