28 maart 2024, 12:31:47

1 jaar oud...en dan?

Gestart door Claire, 25 augustus 2004, 22:37:27

« vorige - volgende »

Claire

Heej!

Ik heb een vraagje...
Ik heb nog nooit een valkparkiet gehad maar ik koop er nu 1.
En hij is een jaar oud, is niet zo tam vertelde die meneer. Maar hoe lukt het mij om hem wel tam te maken of is daar helemaal geen beginnen meer aan??
Claire

Inger m

Hoi Claire,
Als je een valkparkiet tam wilt maken kun je er het beste eentje nemen die 7-8 weken oud is en net uitgevlogen. Op deze leeftijd wennen ze nog het beste aan mensen en kunnen ze heel tam worden.

Of de vogel van een jaar nog tam wordt, hangt er ook van het verleden af. Als het altijd in een buitenvoliere heeft gezeten en er is weinig mee gedaan, zal het niet meevallen.

Indien het een huiskamervogel is en wel bv tam geweest, zal het wel wat makkelijker gaan, maar toch...

Het is best mogelijk om de vogel wat vertrouwelijker te maken, kost wel veel moeite en geduld. Verder zal het ook van de vogel zelf afhangen hoe het reageert op mensen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Claire,

ikzelf heb een valkje gekocht vorig jaar in januari van '94. Hij was allesbehalve tam maar ik wou dolgraag een witmasker en dat was mijn kans. In ieder geval zag ik later pas dat ie zo oud was.. Maar goed, nu heb ik 'm al anderhalf jaar en zou 'm toch niet meer willen missen, hij's aardig tam, ook al zit ie in de volière hier. Als ie er uit is komt ie op mijn hand zitten, en in de volière zelf kan ik tegen 'm praten en dan gaat ie fluiten :-).

Verder heb ik een eerste valkje 7 jaar geleden ongeveer gekregen, hij was ook al best oud, alleen wist ik dat toen niet want had nog geen ervaring.. Maar ik heb 'm nog enkele jaren gehad, hij was ook niet tam, maar hij had veel meegemaakt.. In ieder geval, na een goed jaar won ik zijn vertrouwen, hij had ook alle aandacht, praatte voortdurend tegen 'm en zo, hij was ook eens ontsnapt en belandde in een vijvertje in de veranda van vroeger, dat was de eerste keer uit zijn kooi, toen had ik 'm 'gered'. Toen ik 'm dik 2 jaar had was ie supertam, kon overal mee, met een soort tuigje zat ie op mijn schouder terwijl ik gewoon wegging. Maar tot een keer dat ie schrok van een vrachtwagen... Toen was het soort tuigje niet goed genoeg en vloog ie weg.. Echt alles gedaan en na enkele dagen had ik 'm terug, maar toen was ie echt boos. Ik heb 'm in totaal bijna 5 jaar gehad en het was de tamste valk ooit, dus je moet gewoon erg veel aandacht geven eraan, en veel tegen praten :-).

Groetjes, Tara

Joyce28

alles is al gezegt,maar inderdaad met veel tijd en een dosis geduld en kilo's trosgierst moet het lukken ;D

Paul

Hoi Claire,

Als je echt een tam valkje wil hebben kan je beter een hele jonge nemen die net is uitgevlogen of misschien een die al is tamgemaakt vanuit het nest dat is nog makkelijker.
Een valkje van een jaar zal zeker wel wat tammer worden maar dat kan best lang duren en kost heel veel geduld.
Ik heb een wild valkje gehad die kreeg ik na een jaar eindelijk zover dat hij op mijn vinger ging zitten.
Maar het verschild ook nog heel erg per valkje hoor de ene zal veel sneller tam worden dan de ander.

Groetjes, Paul