11 mei 2025, 20:18:27

staartveren gekruld.

Gestart door Marianne, 8 februari 2003, 14:05:23

« vorige - volgende »

Marianne

Hoi,

Bij ons in een winkel (BB) zit een lutino valkparkiet met gekrulde staartveren.
Wat is hier de oorzaak van?
Komt dit nog goed?
Deze valkparkiet heeft eerst een tijdje met een dwergpapegaai in de kooi gezeten, en in die tijd zag je hem achteruit gaan. Nu zitten er parkietjes bij hem in de kooi en knapt de valkparkiet ziender ogen op. Alleen zijn staart ziet er nog zo vreemd uit vandaar mijn vragen.
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groetjes Marianne en Jacco
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Natalie

8 februari 2003, 16:08:37 #1 Last Edit: 8 februari 2003, 16:10:24 by Natalie
Hallo,

Ik heb dat ooit ook eens gezien bij een valkje, maar ik heb het idee dat dat komt doordat dan andere vogeltjes die bij de valk in de kooi zitten aan de staart zitten te frunnikken, en dat dat daardoor dan gaat krullen. Dan krijg je zo;n soort cadeaulinteffect  ;D Dat is toevallig toch niet de Boerenbond in Dongen? Want daar zit nl. ook een valkparkiet met gekrulde staartveren, een gele Lutino

Lique

[shadow=pink,left,300]Hoi,
Als een valk op zijn nest zit, krijgen ze ook een gekrulde staart, omdat het voor een langere tijd in 1 houding staat.
ook als een valk in een veel te klein kooitje wordt gedrukt krijg je dit effect.

groetjes @ngelique
[/shadow]

yentl

Inderdaad, misschien is het kooitje te klein. Mijn eerste valkje Flupke veegde met zijn staartje al het zand uit zijn kooitje  :D.
Maar zijn staart krulde nooit, onze kooi was niet te klein.

Marianne

Hallo,

De valkparkiet zit in een grote kooi dus dat is niet de oorzaak van de gekrulde staartveren.
Ja, het is inderdaad de valkparkiet bij de boerenbond in Dongen.

groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Natalie

Wat toevallig, mijn ouders wonen in Dongen, dus ik heb die valk daar wel eens zien zitten in de Boerenbond  :) , maar die heeft echt geen klein kooitje hoor, want die zit in een grote voliere. Hij zit er dan weer eens alleen in, en dan weer eens met een stel parkieten. Dat beestje ziet er wel een beetje gehavend uit, dus ik heb wel het idee dat die parkieten aan hem zitten plukken