29 maart 2024, 07:57:42

Moeilijk tam te krijgen enzo

Gestart door Daisy, 6 februari 2003, 16:39:45

« vorige - volgende »

Daisy

Hallo!
Ik heb sinds begin december een nieuwe valkparkiet (de vorige is zomaar ineens doodgegaan, waarschijnlijk ergens heel erg van geschrokken). Deze nieuwe is waarschijnlijk nu ongeveer een half jaar oud (van september) volgens de dierenarts. Nu probeer ik haar (?) al een tijdje tam te krijgen maar ze moet nog steeds niks hebben van handen in de kooi. Wel reageert ze op fluiten enzo. Heeft iemand goede tips hiervoor en is het slim om haar gewoon een keer uit de kooi te laten om te zien hoe dat gaat? Ik hoop dat iemand wat tips heeft, want ik mis de handtamme parkiet die ik hiervoor had wel en beetje!

Ook moet ze niks weten van ander voer dan de standaard zaadjes, alleen trosgierst en snoepstokjes vint ze lekker. Maar dan niet die grove harde stokken. Kan het zijn dat dat voer gewoon nog te hard is voor haar? Ook pellets wil/kan ze niet eten. Of is dit gewoon gewenning? Tips zijn welkom!!!

Kiko en Daisy

Paul

Hoi Daisy,
Als je valkje gek is op trosgierst (zoals de meeste) kan je proberen hem dat met je hand te geven.
Eerst een stukje van 10 cm en elke dag korter maken.
Dan went ie aan je hand en een lekker stukje gierst kunnen ze vaak niet weerstaan dus dat pakken ze vaak dan wel :)
Ook veel op gelijke hoogte van je valkje met je hoofd voor de kooi elke dag een tijdje tegen hem praten dan wennen ze ook aan je.
Als je valkje geen pallets eet is dat geen ramp, veel valkjes willen dat niet omdat ze het niet kennen, dat moeten ze echt leren eten.
Je kan hem wel extra vitamine's geven door het drinkwater, dat geef ik hem ook.
Eet je valkje wel zonnepitten?
Hoe kan die dierenarts trouwens zien hoe oud je valkje is?
Normaal is dat niet te zien behalve als ie jong is en nog de jeugdrui moet krijgen.
Als ie toch ouder is kan het tam worden wel wat meoilijker worden maar het kan nog wel hoor met veel geduld.

Groetjes,  Paul


Maaike Wander

Hoi Paul,

Bedankt voor je tips! Ik had inderdaad inmiddels ergens op dit forum gelezen dat je met trosgierst een boel kunt bereiken, dus ik ga dat verder proberen. Het lijkt te werken... :) Verder is ze inderdaad ook gek op zonnepitten, maar uit de hand is dat nog te eng. Ook heb ik inmiddels vitamine druppels. Ze vond het gele water in het begin wel vreemd maar ze drinkt het nu wel!

We hebben haar in december gekocht en volgens de dierenarts (daar zijn we geweest omdat ze last had van haar oogje) zijn de meeste valkjes die ze dan verkopen van september. Ze zag er ook nog erg jong uit (kuif nog niet helemaal volgroeid enzo). Vandaar dat we schatten dat ze nu dus ongeveer 5 maanden oud zal zijn. Volgens de dierenarts (die zelf ook valkjes heeft) is het waarschijnlijk een vrouwtje, maar we wachten de jeugdrui nog af.

Groetjes, Daisy

Daisy

Hoi Paul,

Ik reageerde even onder een andere naam, foutje! Ben dus wel dezelfde als van het eerste bericht. :-/

Daisy

Kiko en Daisy

Paul

Hoi Daisy,
vaak kan je met 5 maanden al aan het gedrag zien of je een mannetje of een vrouwtje hebt.
Mannetjes zijn vaak veel drukker en hakken met de snavel vaak met roffelgeluiden tegen de tralies en op de zitstokken.
Ook leren mannetjes vaak veel makkelijker melodietjes na te fluiten en soms zelfs praten.
Als je valkje dit allemaal niet doet wil dat niet meteen zeggen dat je een popje hebt maar de kans is wel groter.
Ik heb hier ook mannetjes die heel rustig zijn en zich bijna als een vrouwtje gedragen terwijl ik zeker weet dat het een mannetje is.
Wat heb je trouwens op de bodem van de kooi liggen?
Vaak hebben valkjes namelijk last van hun oogjes als je schelpenzand op de bodem gebruikt, ze krijgen dan zandkorreltjes in hun oogje en ze kunnen daar erge last van krijgen helaas.
Als je zand gebruikt kan je beter iets anders proberen als beukensnippers of corbo bodemkorrels die zijn ook heel erg goed en het verschonen van de kooi is ook veel makkelijker :-)
In elk geval veel succes met het tam maken nog en het moet zeker nog lukken als je valkje nog zo jong is :-)

Groetjes,  Paul

Daisy

Hoi Paul,

Ik heb houtsnippers op de bodem liggen, dus dat zit wel goed. Het probleem was dat ze nogal onhandig eet en altijd de achterste pitjes uit het bakje moet hebben, zodat ze dan met haar oogje in het voer komt. En dan blijven er lege schilletjes aan hangen. Nu verplaatsen we het bakje regelmatig van de ene naar de andere kant van de kooi en dat helpt wel.

Groetjes, Daisy

Kiko en Daisy