29 maart 2024, 11:08:19

Vogeltjes aan het seksen

Gestart door -Stef-, 24 augustus 2004, 19:33:13

« vorige - volgende »

-Stef-

 :DOnze vogeltjes hebben er wel zin in :D

Sinds afgelopen week zijn wij erachter gekomen dat onze lieve parkietjes ook graag een nummertje maken.

Nu rest mij de vraag. Komen er dan snel eitjes? Of gebeurt dat niet wanneer de vogels in een kooi zitten zonder broednestje. Welke maatregelen moet ik eventueel treffen?



Tara

Hoi Stef,

het is niet altijd zo, dat wanneer ze paren er eitjes komen, maar vaak wel. Ze kunnen zonder probleem op de bodem leggen, maar toch is een broedblok beter, als je die eventueel aan kan schaffen, ivm veiligheid en hygiƫne voor de jongen en eitjes.

Na het paren kan het vaak 2 weken duren, maar heel vaak is dat veel vroeger, ik heb hier soms als ik ze zie paren dat er na ong. 3 dagen al een eitje was, dus dat gaat wel snel.

Ze leggen sneller eitjes als ze een blok hebben, maar als ze echt willen kan het dus gewoon op de bodem van de kooi.

Als je een nestje wil moet je zorgen voor voldoende voer, water, eivoer, grit, kiezel, mineraalsteen en sepia. Kan erg noodzakelijk zijn voor de conditie van de jongen.

Ook groenvoer en fruit kan heel goed zijn.


Groetjes, Tara

Paul

Hoi Stef,

Ik heb zelf ook regelmatig valkjes die paren maar ik wil maar 1 nestje tegelijk dus die geef ik dan geen broedhok en er komen hier geen eitjes.
Wil je eitjes dan moet je gewoon een broedhok neerhangen ik heb nu ook wee een broedhok in een apparte kooi en ze leggen dan meteen eitjes.
Als je een koppel appart hebt zonder broedhok leggen ze eerder eitjes op de grond dan dat je er meerdere bij elkaar hebt.

Groetjes, Paul