23 april 2024, 21:29:32

valkparkieten zien niets op beeldscherm?

Gestart door Mirjam-Moniek, 6 februari 2003, 03:06:13

« vorige - volgende »

Mirjam-Moniek

Hallo

Erger hier op de site werd gezegd dat valkparkieten geen tv konden kijken en op het beeldscherm van de pc ook niets kunnen zien. Ze zouden alleen streepjes zien, maar geen beelden. Nou zat mijn valkparkiet net heel duidelijk het pijltje van mijn muis over het beeldscherm te volgen. Ik heb het pijltje van links naar rechts, omhoog en naar beneden en in rondjes gedraaid en hij volgt het pijltje echt duidelijk. Zien valkparkieten dan misschien toch meer op een beeldscherm dan gedacht wordt? Of heeft iemand hier een andere verklaring voor? Hij doet het nu alweer, waarschijnlijk vindt hij het echt een leuk spelletje.

Paul

Hoi Mirjam-Moniek,
Valkjes en de meeste andere vogels denk ik kunnen in elk geval niet zo tv kijken als mensen.
Ze zien niet wat wij zien zoals bij een film.
Bewegende dingen zullen ze wel zien in elk geval maar als je op je beeldscherm een foto van een valkje hebt zal ie dat niet herkennen als een valkje.
Als je met je oog helemaal voor je beeldscherm gaat kijken zie je ook een soort puntjes en van afstand maakt je oog daar een compleet beeld van maar valkjes zijn veel scherper dan mensen dus die zien van afstand nog steeds puntjes en maken daar verder niks van.
Bij je muiscursor zal je valkje gewoon iets zien wat beweegt en dat vind ie misschien wel leuk :-)

Groetjes,  Paul

Speedy

 :D  :D wat leuk, Speedy volgt ook de muiscursor op het beeldscherm.
En ook een laser lampje , die we over de muur en plafond laten gaan.
Pas op, nooit in hun oogjes richten !!!!

Frederik Thoelen

Valkparkieten zien geen tv of pc op dezelfde manier als wij. Zij zien per seconde veel meer beelden dan wij, wat ze nodig hebben om fatsoenlijk te kunnen landen en waardoor ze zo wendbaar kunnen vliegen. Bijvoorbeeld als wij heel snel rondjes draaien, zien we ales in een waas voorbijflitsen, omdat wij niet genoeg beelden per seconde zien om alles scherp waar te kunnen nemen. Vogels zien veel meer beelden.
Op een tv- of pc-scherm worden een welbepaald aantal beelden per seconde getoond, zodat wij alles vloeiend zien verlopen, maar vogels zien dit op dezelfde manier als wanneer wij heel snelle dia's zouden tonen.
Je moet maar eens proberen met een gewone camera een tv-scherm te filmen. Wanneer je die video dan bekijkt, dan zie je dat het scherm flikkert, dit is volgens hetzelfde principe.

Franka Breteler

Hallo

die van van kan ik elk geval wel wat zien op het beeldscherm van de pc. Onze Dali ziet het muispijltje bewegen, maar ze volgt ook bijvoorbeeld poppetjes van computerspelletjes.
Of ze tv kan kijken weet ik niet.

Er is wel iets anders raars met de tv...Wij kijken altijd naar Baantjer op vrijdagavond, en als het muziekje van Baantjer begint doet Dali net of ze vermoord wordt. ze begint heel wild rond te vliegen en heel erg hard te schreeuwen (anders schreeuwt ze niet,alleen zachtjes fluiten en kwetteren)
Ze doet dit alleen bij het muziekje van Baantjer, verder doet ze net of de tv niet bestaat, ze reageert ook niet op kwetterende vogels op discoverychannel...

groetjes Franka