7 mei 2025, 05:06:53

vleugel van kakariki gebroken??

Gestart door filip.verspeelt, 25 augustus 2004, 02:50:30

« vorige - volgende »

filip.verspeelt

Deze morgen lag een kakariki mijn zijn rug tegen de grond, volledig bebloed, zijn rechtervleugel hing naar beneden.  Weet niet of dit komt door ergens aan te blijven hangen, of door een vechtpartij met mijn jong koppel prachtrosella's.
Kan er mij iemand vertellen of mijn kakariki nog ooit zal vliegen, hoe ik zijn vleugel het best kan verzorgen zodat hij nog kan vliegen
Dank bij voorbaat.

Tara

Hoi Filip,

het beste kan je voor medische verzorging zorgen van een DA. Als het vleugeltje gebroken is kan het helemaal verkeerd hechten en is de kans er dat ie niet meer zal kunnen vliegen.

Sterkte.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Filip,

Een koppel Rosella's kan heel aggresief zijn tegen andere vogels zeker als ze broeds zijn.
Eigenlijk moeten rosella's per koppel appart tijdens het broeden.
Ik heb hier ook een rosella en nu hij ouder en volwaasen begint te worden word hij wel wat bijteriger naar mij toe.
En ik heb hem met de hand grootgebracht maar zo tam als mijn valkjes is hij nooit geworden.
Alleen als ik hem vastpak om in de kooi te zetten is hij rustig en heel lief en bijt dan totaal niet maar owe als ie los is en ik houd mijn hand in zijn buurt.
Als een vleugel gebroken is moet er zeker wat mee gebeuren het moet dan in een bepaalde stand vastgezet worden anders zal de vogel nooit meer kunnen vliegen als het verkeerd vastgroeid.
Is het alleen gekneusd dan komt de vleugel vanzelf wel weer goed maar je kan beter naar een goeie vogelarts gaan.
Ik denk namelijk dat hij ook antibiotica moet hebben in verband met infectie als hij een open wond heeft.
Kijk even in de lijst bij dierenartsen links even of er een bij jou in de buurt zit.
Die hebben allemaal verstand van vogels.

Groetjes, Paul

filip.verspeelt

gisterenavond is de dierenarts geweest.  Volgens hem is de vleugel niet gebroken, maar is er kans dat ofwel een zenuw geraakt is, ofwel is de vleugel uit de kom.  Dit moet langzaamaan genezen, en er is kans dat de kakariki nooit meer zal kunnen vliegen.  Helaas.

Paul

Hoi Filip,

Als het niet gebroken is zal hij inderdaad of gekneusd of uit de kom zijn.
Vaak geneest dat wel maar het heeft even rust nodig.
Met een weekje zal je zeker wel verbetering zien denk ik en hij zal wel proberen zijn vleugel te gaan bewegen en dat doet nu nog pijn denk ik.
Hopenlijk knapt ie snel op en gaat weer vliegen.
Beterschap met je Kakariki.

Groetjes, Paul