5 mei 2025, 06:04:41

Vraag aan PAUL

Gestart door Reshma, 29 augustus 2004, 05:46:17

« vorige - volgende »

Reshma

Beste Paul,

Afgelopen donderdag heeft mijn vriend (Jayson) bij Mandy Smiegel (cinnamon geparelde witkopje) opgehaald. Echt een schatje en al erg tam!
 Gisteren is Smiegel helaas al overleden. Hij zat de hele ochtend rustig op zijn stokje buiten zijn kooitje. Aangezien Jayson niet dacht dat hij al van plan was lange afstanden te vliegen, heeft hij er niet aan gedacht de gordijnen te doen. Daarbij komt dat onze Japie (valkje, 10 jaar) ook altijd rondvliegt met de gordijnen open, waardoor wij niet zo allert zijn op gordijnen.
Plotseling vloog Smiegel op, recht tegen het raam aan, toch zo'n 6/7 meten van waar hij zat, hij viel meteen dood neer!
ECHT HEEL ZIELIG! We hebben hem vandaag maar in het park begraven  :'(

Aangezien Smiegel een kadootje was voor Jayson zijn verjaardag, vind ik het ook erg sneu voor hem.
Ik wil nu alsnog een ander valkje voor zijn verjaardag kopen.

Nu begreep ik dat jij ook valkjes kweekt. Heb jij misschien nog jonge valkjes. Jayson vindt vooral de witkopjes erg mooi en dan met name cinnamon geparelde witmaskers of albino's.
WE ZULLEN ER ERG GOED VOOR ZORGEN, KOOITJE DICHT OF GORDIJNEN DICHT!!

Paul

Hoi Reshma,

Wat erg dat jullie valkje zich tegen heet raam heeft doodgevlogen tegen het raam :-(
Ik had het al gelezen in het dagboek van Mandy inderdaad.
Heel vaak gaat het net goed als ze tegen een raam vliegen ik heb het zelf bij een vriend van me ook meegemaakt dat ie zijn nekje gebroken had en heb die vriend huilend aan de telefoon gehad en hoorde zijn valkje verschrikkelijk gillen op de achtergorn voor ie dood was
Dat vergeet ik ook echt nooit meer dat is gewoon heel erg.
Heel veel sterkte met het gebeurde.
Zelf heb ik op het moment geen jongen zitten maar wel een nestje waar ik jongen uit verwacht.
Alleen dit zijn geen witmasker jongen die hoop ik in een volgend nestje te krijgen.
Wat ik verwacht wat hier uit gaat komen zijn wildkleur, cinnamon en lutino jongen.
De eitjes komen over een week of 2 uit dan weet ik of er lutino bij zit of dat het andere kleuren gaan worden.
Dus je zou wel even geduld moeten hebben of als je echt een witmasker wilt zou het bij mij veel later dit jaar worden.

Groetjes, Paul

bannanne

hoi,
mssch kan je aan daniel vragen of hij nog een witmaskertje over heeft
'kga het mijne ophalen 4 september maar je kan het al vroeger ophalen maar dit is de enigste dag dat past
z'n adres voor info te vragen is parakeet@dixie.be
'k hooop voor jou dat hij nog eentje heeft
en wat sneu voor je valkje :(

Reshma

Heb ik nog een vraagje over de aanschaf van valkjes.

Een kweker vertelde mij dat het eigenlijk heel zielig is als je een jong valkparkietje neemt, terwijl je overdag niet thuis bent vanwege je werk. Volgens haar zou je zeker een paar weken lang thuis bij het valkje moeten zijn. Wat vinden jullie hiervan?

Japie is ook altijd alleen geweest en lijkt hier geen problemen mee te hebben. Nu moet ik wel zeggen dat we hem pas gekregen hebben toen hij ongeveer een jaar oud was.

Is het volgens jullie beter om meteen twee valkjes uit een nest te nemen en die bij elkaar te laten, zodat ze, zeker als ze jong zijn, nog lekker warmte aan elkaar kunnen bieden.

Aan de andere kant lijkt het gevaar hiervan dat ze misschien minder tam worden/zijn, omdat ze voornamelijk gewend zijn/blijven aan elkaar. Daarnaast krijg je misschien te maken met incest, wat me ook niet de bedoeling lijkt.

Kortom: Wat is beter? 1 of 2 valkjes uit hetzelfde nest aanschaffen (met oog op tam worden naar mensen toe en incest als het een koppel is of dominantie (vechten) als het twee valkjes van hetzelfde geslacht betreft)

Karin

Als het valkje zelfstandig is dan heeft het geen warmte meer nodig van de nestgenoten hoor. Het is natuurlijk wel gezelliger voor de jong als hij / zij een maatje heeft, zeker als je veel weg ben. Jullie  hadden toch ook een oudere valk van een jaar of 10 ? Het is de vraag of die het valkje gaat accepteren als vriendje. Je kunt het eerst aankijken met 1 valkje en als het oude valkje er echt niks aan vind er nog eentje bij nemen. Dan heb je de eerste in de tussentijd goed tam gemaakt en als je ze voldoende aandacht geeft blijven ze wel tam hoor. Zorg wel voor een ruime kooi ! Koop geen valkje wat nog niet zelfstandig is, want de kans is groot dat het mis gaat als een onervaren iemand met de hand gaat voeren. ook al beweren veel kwekers dat het "heel makkelijk" is  ::)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Reshma,

Karin heeft het meeste al verteld inderdaad :-)
Maar 2 mannetjes of 2 popjes gaat ook bijna altijd wel goed hoor.
Ik ken iemand die 4 mannetjes heeft bij elkaar en die zijn de beste vriendjes.
Mijn eerste valkje was 10 jaar toen ik er een tweede bij nam.
Dat ging helemaal niet goed want mijn eerste valkje wilde helemaal niet eens een soortgenoot erbij :-(
Nu een paar jaar later heeft ie nog steeds geen contact met de andere valkjes hij accepteerd ze wel maar gaat ze echt uit de weg.
Het kan natuurlijk altijd goed gaan dat licht gewoon aan het valkje.
Het beste vind ik altijd eerst 1 jong nemen en een maand later de volgende dan is de eerste al aardig gewend en tam en dan blijven ze dat ook vaak.
Meteen 2 valkjes zijn soms wat moeilijker tam te maken maar met genoeg aandacht lukt dat ook wel alleen wat moeilijker.
Als je broer en zus bij elkaar hebt en ze zouden eitjes leggen kan je gewoon zorgen dat ze niet uitkomen door er een gaatje in te prikken met een naald dan komt er lucht in en kan het ei nooit meer uitkomen.

Groetjes, Paul