19 april 2024, 14:13:39

Twijfel

Gestart door Roosje, 23 augustus 2004, 01:44:03

« vorige - volgende »

Roosje

Ik zou graag een parkiet willen die wat groter is dan de standaard parkietjes, ik heb er niet echt veel verstand van dus ik twijfel heel erg. Een valkparkiet lijkt me toch het leukste, maar zijn ze wel goed tam te krijgen? Of is er misschien een soort in de richting waarbij het makkelijker gaat. Ik heb een tijdje geleden een gewone parkiet gehad en die had ik erg tam gekregen en die zat ook altijd los, totdat ik per ongeluk een keer mn kamerdeur open liet staan en mijn lieve husky manoe haar kans schoon zag :( Nu, een deurdranger, 2 traphekjes, en een kamerruil verder, begin ik er toch weer aan te denken en wil ik dus iets (niet veel) groters dan mijn eerste parkietje. Kan iemand mij hier wat advies over geven? Op dit moment staat de valkparkiet toch wel bovenaan mijn lijstje na alles wat ik gelezen/gezien heb.

Cobie

Hoi Roosje.

Ook ik heb voor ik aan valkparkieten begon altijd getwijfeld.
Maar ik kan het je zeker aanraden hoor. Het zijn ontzettend lieve en vooral nieuwschierige vogels. Ze zijn zeer makkelijk tam te krijgen. Maar dan moet je wel een jong valkje nemen.
Ik ben nu besmet met het valkenvirus  :D :D :D :D.
Nooit heb ik spijt gehad van mijn keus. Maar ook bij de valkparkiet moet je altijd opletten. Supersnel zijn ze, en een ongeluk zit in een klein hoekje. Dus mijn advies is een jong valkje liefst bij een kweker vandaan. Dit zeg ik omdat er in de dierenwinkel vaak oudere valkjes als jonkies verkocht worden.
En iemand die nog nooit een jonge valk heeft gehad ziet dat verschil niet. Momenteel heb ik ook jonge valkjes zitten die op het punt staan van uitvliegen. Dus je kunt me altijd even mailen. Verder kan ik je alleen maar veel steun wensen bij je keus.

Groetjes Cobie.
Groetjes van Cobie en de valkjes

[/glow]
Cobie's valkjes klik hier

Roosje

Bedankt, ik denk dat ik er toch aan moet geloven. Ik hoorde van iemand dat ze een dierenwinkel kenden waar de jonkies vanaf het begin tam worden gemaakt, dus ik ga daar maar eens kijken, en hopen dat ik ze kan weerstaan :) Ik kan wel een beetje zien hoe jong zo'n beestje is, heb ik van mn papa geleerd, jammer dat ie er nu niet meer is om me te assisteren. Ik ben wel heel benieuwd en heb er zin in :) Als ik in die winkel niets vind, ga ik idd bij een kweker kijken, kan ik je daarover emailen?

Roosje

Ja, dus , dat stond er al  ::) Ik laat nog horen hoe het verder loopt.

Kolkkie

Hoi Roosje,

Het is heel erg leuk om een valkparkiet te hebben. Vroeger heb ik grasparkietjes gehad, maar ik kwam tot de conclusie dat een maatje groter ook leuk zou zijn.
Ik kwam toen uit bij een valkparkiet.

Zoals Cobie al zei kan je het beste een valkje bij een kweker vandaan halen omdat dat betrouwbaar is ivm leeftijd ed.
Sommige kwekers maken ze zelfs handtam op verzoek.
En ook ga ik er helemaal in mee dat valkjes verslavend zijn :D :D.

Groetjes,

Mariska

p.s. je kan Cobie het beste een Instand Messsage sturen want de e-mailadressen zijn hier onzichtbaar.
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Cobie

Hoi Roos.

Succes met het uitzoeken van een valkje. Ik weet zeker dat je er heel veel plezier aan zult beleven. hou ons op de hoogte hoor.

Cobie.
Groetjes van Cobie en de valkjes

[/glow]
Cobie's valkjes klik hier

Roosje

ok bedankt! Wat een goede site trouwens, ik krijg vrijwel meteen antwoord op mijn vragen, super! Die gaat in mijn favorieten :)

Roosje

Nu heb ik er helemaal zin in. Kan niet meer wachten :)

Cobie

Heeeee Roos.

Als het gaat reageert er meteen iemand hoor. Soms kan het ook wel even duren. Even een vraagje waar kom je vandaan?
Of ben ik nu brutaal?

Cobie.
Groetjes van Cobie en de valkjes

[/glow]
Cobie's valkjes klik hier

Roosje

Mag je best weten hoor. Ik ben Roos (je) 17 jaren oud en ik woon in Leidschenveen (Den Haag)

Kolkkie

Hoi Roosje,

Ik was nog een ding vergeten te zeggen. Hoe groot is je kooi?

Valkjes hebben een wat grotere kooi nodig als grasparkieten, min. 60cmx40cmx40cm.
Het liefst natuurlijk groter, want hoe groter hoe beter.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Roosje

Ik ga morgen en dinsdag kijken voor een nieuwe kooi, degene die ik nu heb is veel te klein voor een valkparkiet :) Nog tips?

Roosje

Of vraag ik nu teveel  :-X Ik wil namelijk zo ongeveer alles weten voordat ik eraan begin om er zeker van te zijn dat het niet misgaat.

Kolkkie

CitaatIk ga morgen en dinsdag kijken voor een nieuwe kooi, degene die ik nu heb is veel te klein voor een valkparkiet :) Nog tips?

Ik schrijf ze hieronder neer. Denk ik punt voor punt overzichtiger als een langdradig verhaal.

Mijn tips:

- goede zitstokken van de juiste maat (diameter tussen de 18-20 mm)
- niet te wijde tralies, als ze te wijd zijn kunnen ze het koppie er doorheen steken
- geen ronde kooi, daar kunnen ze niet goed de vleugels in strekken
- beukensnippers of corbokorels als bodembedeking (zand KAN ogen beschadigen of longproblemen veroorzaken)

Verdere benodigdheden:

-sepia
-mineralenblok
-voer --> grof of grote parkietenzaad (de een noemt het grof, de ander grote)
-evt. een speeltje om je valkje bezig te houden, geen spiegeltje ivm tammaken
-maagkiezel en grit (zonder rode steen en houtskool --> staat meer over in het onderdeel voeding)


Als ik iets vergeten ben dan zullen anderen het denk ik wel aanvullen. Bovendien kan je altijd vragen stellen hier.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Roosje,

Ik zou ook zeker een valkparkiet aanraden hoor.
Het is een van de makkelijkst tam te krijgen vogels en je kan er heel veel plezier mee hebben.
Ook kunnen ze erg oud worden ik heb er hier een van ruim 25 jaar en die is nog best in goede gezondheid :-)
Sommige dierenwinkels hebben inderdaad wel jonge en tamme valkjes die hebben dan een kweker waar ze ze meteen vandaan halen als ze zelfstandig zijn.
Maar koop er niet zomaar een omdat hij er zielig bij zit want vaak krijg je ze niet of heel moeilijk tam.
Je kan voor een kooi op marktplaats kijken ( www.marktplaats.nl ) daar vind je vaak mooie gebruikte kooien voor weinig geld.
Voor 1 valkje kan je een mooie gabber kooi nemen of een ferplast die hebben vaak mooie modellen voor valkjes met de juiste grootte.
De meeste valkparkietenkooien zijn 32 cm diep en het beste is 60 a 70 cm breed te nemen en de hoogte is minder belangrijk als die 60cm is is het prima.
Groter is natuurlijk altijd goed maar je moet er wel de ruimte voor hebben.
Je kan ook een kamervoliere nemen maar daar moet je dan wel de ruimte voor hebben maar voor je valkje is het wel leuk omdat ie veel ruimte heeft en als je er ooit een bij wil heb je meteen al genoeg ruimte.

Groetjes, Paul