7 mei 2025, 23:00:13

boos valkje

Gestart door peter95, 22 augustus 2004, 04:33:28

« vorige - volgende »

peter95

Wie kan ons helpen?
OP woensdag 4 augustus jl. hebben wij een valkje gekocht. Wij besteden veel tijd en aandacht aan hem. Het tam maken verliep dan ook zeer voorspoedig. Hij leek erg aanhankelijk en lief . Zat graag bij ons als hij los was uit de kooi.
Tot afgelopen donderdag. Opeens was het gedaan met zijn goede humeur. Als hij in zijn kooi zit is hij erg druk, ophet argressieve af. Valt zelfs zijn voerbak aan. Als hij uit de kooi is, is zijn gedrag al niet veel vrolijker. Hij komt niet meer bij ons zitten en als we bij hem in de buurt komen, valt hij zelfs af en toe onze handen aan. Hij blaast, en haalt uit.
Wat moeten wij doen om ons boze valkje te kalmeren?
we weten niet of het er mee te maken heeft, maar we zijn sinds een een paar dagen overgeschakeld op ander voer. We gaven hem normaal voer, aangelengd met totaalvoer, waarbij we de verhouding van het totaalvoer per dag verder opvoerden. na een paar dagen gaven we hem alleen nog het totaalvoer. Dit was ook wat ze ons bij de dierenzaak aan raadden. Hij eet helemaal niet van het totaalvoer, dus zijn we maar weer overgeschakeld naar het normale voer, aan gelengd met eivoer. Zou dit eventueel met zijn neerslachtige en boze humeur te maken kunnen hebben?
Groeten, Peter en Karine.

Paul

Hoi Peter en Karine,

Wat vreemd dat zijn gedrag ineens zo omgeslagen is terwijl hij eerst zo lief was.
Het zou best wel eens met het voer te maken kunnen hebben dat hij nu zo doet.
Blijf hem in elk geval toch aandacht geven en probeer hem met trosgierst te paaien misschien dat zijn gedrag dan weer beter word.
Sommige valkjes eten wel dat totaalvoer of pellets zoals sommige ze noemen en andere willen er echt niks van weten.
Met gewoon zaad en de nodige aanvullingen (groente, fruit, vogelgrit, maagkieze, mineraalblok en sepia)krijgen ze ook veel goeie stoffen binnen hoor daar kunnen ze zeker oud van worden ik heb er hier een die altijd gewoon zaad gegeten heeft en die is ruim 25 jaar al.
Hoe oud is jullie valkje want soms als ze in de pubertijd komen worden ze ook weleens wat anders van gedrag.
Ik hoop in elk geval dat het gedrag weer normaal word maar ik denk wel dat dat weer goed gaat komen met het normale voer wat ie gewend is en de nodige aandacht.

Groetjes, Paul

peter95

We weten het niet zeker maar denken dat hij ongeveer 6-9 maanden oud is.

Tara

Hoi Peter,

met 6 maanden is ie ongeveer in de jeugdrui, dus het kan daar mee te maken hebben, alleen heb ik hier nooit last als er een in de rui is van het karakter.. Het is vaag dat ie plots veranderd is, en heel jammer, maar het lijkt me zo raar als dat aan het voer zou liggen..

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi,
Ik denk dat het mogelijk meer te wijten is aan het in de puberteit raken, omdat ze dan onder invloed van hormonen ander gedrag kunnen gaan vertonen, dit zie je ook bij papegaaien, die gaan dan soms bijten/ schreeuwen. Bij de ene vogel meer dan de andere en mogelijk merk je het meer bij huiskamervogels, omdat die meer op mensen ingesteld zijn en je er meer mee bezig bent.

Het voer lijkt me minder waarschijnlijk, vooral omdat je schrijft dat hij het andere voer geeneens eet.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Peter

Hallo,

Waarschijnlijk zijn er hormonen in het spel, dit hebben we al bij meerdere valkparkieten meegemaakt. Het zijn vooral mannen die dit gedrag vertonen. Dit kan twee tot drie maand aanhouden. Meestal veranderd dit gedrag als de valkparkiet een partner krijgt.

We hebben dit zelf laatst nog meegemaakt met een valkparkiet die we vorig jaar verkocht hadden aan Irene, dit was een man die op een leeftijd van zo'n 9 maanden bij haar thuis zeer druk werd en agressie vertoonde tot bijten aan toe, vervolgens hebben we de valkparkiet bij ons terug geplaatst en hebben geen problemen. Zelf hebben meerdere valkparkieten waardoor deze man zijn hormonen kwijt kan op poppen en als hij wat agressie vertoonde werdt het door een man direct de kop ingedrukt. Het werd weer een lieve valkparkiet.

Vervolgens is de valkparkiet daarna weer terug gegaan naar Irene maar naar enkele dagen was zijn gedrag bij Irene thuis weer hetzelfde als daarvoor, dus onthoudbaar. De valkparkiet zit nu weer bij ons en alles gaat erg goed.

Hopelijk kun je hier iets mee!

Groeten,
Peter

Peter

Hoi Inger,

We hadden beide dezelfde gedachte :)

Groetjes,
Peter