28 maart 2024, 18:38:06

Mijn eerste nest

Gestart door Paul, 5 februari 2003, 06:04:57

« vorige - volgende »

Paul

Hoi allemaal,
Sinds vorige week hebben mijn twee valkjes Peppie en Kokkie nu 3 eitjes gelegd, het eerste donderdag en met een dag ertussen elke keer een erbij.
De eerste is gelegd op 30 januari en vanavond heb ik met een snel zelf gemaakt schouwlampje even gekeken en ons geluk kan niet meer op :-)
In elk geval duidelijk bij 2 eitjes te zien dat ze bevrucht zijn en het derde is pas 1 dag oud dus dat was nog twijfelachtig maar toch dacht ik daar ook al iets te zien :-)
Ze beschermen hun eitjes echt heel erg ik heb ze ook niet uit het broedhok (kunnen) hoeven halen omdat ik een lampje met een pijpje erop had gemaakt en ze perfect in het hok kon belichten en er waren heel duidelijk rode adertjes zichtbaar.
Voor het eerst dat ik dit zag want bij een vorig legsel van twee andere valkjes zag ik totaal niks.
Nu is het afwachten of het broeden verder goed verloopt maar ze doen alles wel volgens de regels.
Ik zal in elk geval regelmatig vertellen hoe het verder met het nestje gaat.

Groetjes,  Paul      en natuurlijk Taco, Kippie, Sjakie, Pini, Peppie, Kokkie, Tippie, Beppie en Nickie

Mandy

HHHHEEEEE da's wel gaaf Paul!!! ;D

Ik zei het toch, wat ontzettend leuk voor je! :)
Nou hopelijk gaat het verder goed, het broeden doen ze zo te lezen prima, nu maar hopen dat de eitjes zich verder goed ontwikkelen en je ongeveer rond 17 februari je eerste jonkie kan verwachten (18 dagen na 30 januari)!!!
Het is zo mooi om mee te maken en zeker de eerste keer, dan is het helemaal spannend. Het is ook zo mooi dat je ongeveer een dag vantevoren vaak al gepiep uit het ei hoort komen, een typisch hartverwarmend geluidje, heerlijk. Ik kan ook al haast niet meer wachten... :D
Lekker van genieten joh! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Tara

Hallo Paul :) Fijn voor je dat je na zo lang wachten bevruchte eitjes hebt, gisteren zou je nu het derde bekijken, nou, is het nu bevrucht? Ik hoop het wel voor je :)
Groetjes Tara&Co

Peter

Hoi Paul,

Mooi he zo'n nestje :) Toen wij voor het eerst een nestje hadden met jonkies kon ons geluk niet !!! Als je over een paar weken jonkies hebt dan voel je je echt super, (het is echt fantastisch die kleintjes,) dat weet ik zeker :):)

Enne ze zullen bijna gelijk uit komen met de eitjes die we hier nu hebben !!! Vanaf 6 dagen kun je duidelijk zien of ze bevrucht zijn.

Groetjes,
Peter

Paul

Hoi Allemaal,
Ik heb vandaag weer even naar de eieren gekeken en twee zijn er heel duidelijk bevrucht, je ziet de felle rode adertjes duidelijk door het ei lopen en aan de onderkant van het ei denk ik een luchtbel want die kant is iets lichter zo te zien.
Bij het derde ei is er heel licht iets te zien en ik denk dat het veel duidelijker had moeten zijn want het tweede ei was na 3 dagen al veel duidelijker te zien en het derde ei is al 5 dagen oud nu.
Ze hebben er geen vierde eitje bijgelegd maar dat vind ik geen ramp, het is het eerste nestje en dan kunnen ze het beter rustig aan doen.
Ze zitten wel allebei steeds in het broedhok en meestal broed volgens mij de pop maar de man zit er ook af en toe op als we kijken.
Weet iemand misschien na hoeveel tijd je meer in het ei kan zien zitten dan alleen die rode aders, het oudste ei is nu 9 dagen oud en ik zie alleen nog rode aders en hoop dat dat goed is.

Groetjes,  Paul

Tara

Wat jammer van dat derde ei, als het toch uitkomt zal het vast een zwakkelingetje zijn :( Dus je zal het wat beter moeten verzorgen dan, maar bij zo'n goeie verzorger zal dat vast dan goed komen :) Ik hoop dat alles goed verloopt voor je, veel succes!
Groetjes, Tara

Mandy

Hoi Paul  :)

Mooi dat die 2 eieren in ieder geval goed gaan en wat die derde betreft, tja, dat lijkt er inderdaad op dat het zich toch niet zo best ontwikkelt, maar wacht maar rustig af, meer kan je toch niet doen... :-/
Je ziet nu inderdaad meer bloedvaatjes en over een aantal dagen zie je het ei alleen maar donkerder worden omdat het vruchtje zich steeds meer ontwikkelt. En als je dan dus met je lampje erop schijnt is het alleen maar donker en is het afwachten op de uitgerekende datum...spannend!!! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Lique

[shadow=pink,left,300]Hoi Paul,

Dat je bij het 3e eitje nog niet goed wat kan zien kan wel kloppen, dat gebeurt vaker, dat het pas echt na 6 dagen goed te zien is, maar als er al kleine adertjes lopen, zou ik me er geen zorgen over maken.
Waarschijnlijk komt het gewoon nog.

Groetjes Angelique
[/shadow]

Paul

Hoi Allemaal,
Gisteren heb ik naar de eieren gekeken maar het zag er niet echt goed uit, ze leken nergens op en had het idee dat het echt niet goed zat :-(
Vandaag heb ik weer met een lampje gekeken en toen zag ik gelukkig toch beweging in het eerste ei wat ik oppakte :-)
Op een gegeven moment voelde ik zelfs het jong bewegen, een soort schudgevoel :-)
Dus dat  was een goed ei, toen het tweede ei, dat lijkt een stuk achter bij het eertse ei wat ik oppakte.
Het was lang nog niet zo donker en je zag zelfs nog wat aders lopen wat je in het eerste ei niet meer zag want dat was veel donkerder.
Ik denk dat dit het laatste ei is wat gelegd is en dat zal wel een week later uitkomen.
Toen ik het laatste ei oppakte leek ik wat gepiep te horen :-)
Toen ik goed luisterde kwam het geluid inderdaad uit het ei en dit ei bewoog nog meer dan het eerste  :D
Echt een raar gevoel maar ook een hele opluchting dat er in elk geval al 2 levende jongen in de eitjes zitten.
Als alles dus meezit komt er binnen 2 dagen het eerste ei uit :-)
Voor het eerste nestje van Peppie en Kokkie is het in elk geval tot nu toe heel goed gegaan en het zal zeker wel goedkomen want het zijn voorbeeldige ouders :-)
Zo gauw als er meer nieuws is laat ik het horen.

Groetjes,  Paul

Tara

Wat ben ik blij voor je :) je wacht hier al zo lang op :)
Wou dat ik ook eens jongen had :( zal er gewoon nooit van komen :(

Mandy

OOO Paul, wat ik vind ik dat leuk voor je!!!  ;)

Geweldig hé om nu zelf ook die ervaringen te krijgen!
Nu kom je echt zeker te weten nooit meer van de valkenziekte af!  :D

Volgens mijn berekeningen had 17 mei het eerste ei uit moeten komen, ws dat dat het ei is dat er niet zo best uit ziet en ws niet uit zal komen... :(
Het ei waar je gepiep uit hoort komen zal ws morgen (19-2) uit komen en uit dat andere ei zal je ws overmorgen gepiep gaan horen dat zal dan ws de dag daarna (21-2) uit komen. ;)

En Tara als je goeie koppeltjes hebt krijgen die ook nog wel jonkies hoor, de moed niet opgeven, we krijgen nog een heel voorjaar. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Allemaal,
Vandaag is het eerste ei uitgekomen :-)
Een heel klein bolletje met wat dons erop en het is echt een heel schattig gezicht om zoiets kleins te zien.
Ik heb een foto gemaakt maar hij is alleen niet zo erg scherp maar het is wel te zien.

De moeder zat net op het jong en de vader op de twee overgebleven eieren.
Wel heel erg leuk dat ze er toch beide moeite voor doen om de jongen groot te brengen.
Hier volgt nog even een foto van de trotse ouders :-)

Dit is dus het koppeltje valkjes wat zo ontzettend kaal was laatst en nu nog een beetje maar dat zal met de rui wel allemaal terugkomen.
In elk geval voelen ze zich wel op hun gemak anders maken ze geen nest :-)
Gefeliciteerd aan de ouders , Peppie en Kokkie  ;) met de geboorte van hun kleine .

Groetjes, Paul

Tara

Oh Paul, ik ben zo blij voor je :) Ik hoop echt dat het goed gaat, dat zal vast en zeker wel! Zo'n goede verzorger als jij ...
Veel succes en laat veel weten hoe het gaat ermee hé :)
Groetjes, Tara

Mandy

GEFELICITEERD!!! :) ;) :D ;D 8) ::) :P

Ik vind dit echt geweldig voor je!
Ik hoop dat alles goed zal gaan
en heel veel plezier met je kleintje!
Lekker genieten! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

GEFELICITEERD PAUL!!!!!!!!

Fantastisch leuk dat kleintje.
Je zal er vast ook niet meer vandaan te slaan zijn.
Zou ik ook niet kunnen dan hoor.

Veel succes ermee.

Groetjes,
Trudie