3 mei 2025, 19:23:21

Valkparkiet samen met grasparkiet

Gestart door betty, 21 augustus 2004, 20:33:04

« vorige - volgende »

betty

Hallo,

Van de week is heel triest mijn valkparkietje overleden, ze was nog niet eens oud, bijna 7. Nu is het toch wel erg stil op m'n kamertje en zou ik graag een nieuwe valkparkiet willen.
Ik stak altijd heel veel aandacht in mijn valkje (ze zat altijd op m'n schouder en vloog iedere dag rond) maar door studie heb ik daar straks misschien wat minder tijd voor. Nu vroeg ik me af of je een valkparkietje samen zou kunnen houden met een grasparkietje?
Blijven ze dan misschien ook iets meer op mij gericht omdat ze niet van dezelfde soort zijn dan wanneer je 2 valkparkietjes neemt? Graag zou ik horen of iemand hier al wat ervaring mee heeft.

Mijn vorige valkje kwam uit de dierenwinkel en nu denk ik erover om een valkparkietje te kopen bij een kweker waarbij ze al handtam zijn (voor zover dat mogelijk is). Wat moet ik me voorstellen bij handtam (weet dat er tussen kwekers natuurlijk ook verschil zit :) zijn ze dan wat minder schuw of zijn ze echt meteen stukke tammer.

Alvast heel erg bedankt voor de tips!!
groetjes Shalina.

Paul

21 augustus 2004, 21:22:10 #1 Last Edit: 21 augustus 2004, 21:23:05 by Paul
Hoi Shalina,

Wat erg dat je valkje overleden is en 7 jaar in inderdaad niet zo oud ze kunnen makkelijk 15 tot 20 jaar worden.
Zelf ouder kan soms ook ik heb er hier eentje van ruim 25 jaar.
Onder handtam worden verschillende dingen verstaan de een vind het handtam als ze alleen al op de vinger zitten en een ander vind het handtam als je hem ook aan kan halen.
Ik vind handtam als je ze zo kan pakken en dat ze bij je blijven zitten en dat je ze kan aaien op hun kopje.
Ik wen mijn valkjes er zelf vanuit het nest al aan om vastgepakt te worden dan vinden ze dat later ook minder erg.
Een valkje met een grasparkiet vind ik zelf geen goed idee.
Soms gaat het prima met elkaar ik heb ook een grasparkiet bij mijn valkjes omdat zijn popje dood was gegaan want hij zat eerst appart met een soortgenoot.
Maar hier heeft hij het bij de valkjes nu ook best naar zijn zin.
Maar als je eerst een tam valkje neemt en die geeft je alle aandacht tot ie echt heel tam is en je neemt er dan weer een jonge tamme bij dan blijven ze ook beide naar jou toe goed tam hoor.
Ik heb er hier 21 en niet allemaal even tam maar mijn tamste is nog net zo tam als vanaf het begin die kan ik gewoon vastpakken met de volle hand en overal aaien en die komt altijd meteen naar me toe als je hem uit de kooi laat.

Groetjes, Paul

Kilian

Hallo,

Je kan best grasparkieten en valkparkieten samen houden maar je moet wel opassen hoor ik had vroeger 3 grasparkieten en een valkparkiet samen zitten in een volière en mijn valkparkiet heeft met een grasparkiet gevochten en hem je weet wel (vermoord) :(
Maar normaal is het een proberen waard je kan best twee vrouwtjes nemen die blijven kalm en vechten niet zoveel!
Veel succes,  8)Kilian 8)