15 mei 2025, 11:16:05

vraag

Gestart door Dude, 22 augustus 2004, 14:40:56

« vorige - volgende »

Dude

ik had ff een vraag over wanneer de pop kan broeden. ik heb er een 2-3 weken geleden gekocht maar ik weet niet wanneer die geslachtsrijp word. ik had nog een, wanneer weet ik dat zij wil broeden. ik bedoel hoe kan ik da zien? en nog een ding  :) ik had gelezen dat een pop niet echt veel geluiden maakte maar de mijne zit af en toe wel eens flink te fluiten.

Tara

Hoi Dude,

popjes kunnen best krijsen hoor, mijn Piko (een van m'n popjes) is ook een van de enige poppen die altijd maar blijft roepen ;-).

Maar hoe oud is ze? Je kan best tot volgend jaar wachten met kweken nu, als ze een jong van dit jaar is moet je toch zowiezo wachten.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Dude,

Zoals Tara al zegt kan je als het popje van dit jaar is beter wachten tot ze ouder is.
Een popje moet minimaal een jaar zijn en liefst nog iets ouder voor je haar laat broeden.
Ze zijn al wel geslachtsrijp na 8 maanden ongeveer maar als je dan gaat kweken heb je een grotere kans dat het fout gaat en het popje kan op jonge leeftijd meer kans hebben op legnood en daar kunnen ze aan doodgaan.
Je houd ze niet echt tegen als ze bij elkaar zitten natuurlijk ik heb hier ook pas een nestje gehad met een popje van een jaar oud en dat is heel erg goed gegaan.
Als je een pop en een man bij elkaar hebt kan je zien dat ze een nestje willen als ze gaan paren met elkaar.
Je kan dan besluiten een broedhok neer te hangen.
Als je binnen een nestje hebt kan dat het hele jaar door maar buiten zou ik nu niet meer doen dan word het straks te koud voor de jongen.
Ik heb wel eens twee popjes ergens gehaald en die gilde de hele straat bij elkaar dus popjes kunnen ook best geluid maken.
Alleen fluiten de mannetjes vaak melodietjes na en popjes doen dat heel weinig of niet.

Groetjes, Paul