Kopje laten hangen tijdens slapen.  Ziek?

Gestart door Patousch, 5 september 2004, 05:07:30

« vorige - volgende »

Patousch

Hallo

Ik heb een valkje van een week of 5 oud, echt een schatje. vanaf het begin doet hij om beurten één oogje dicht en de ander open, dit wisselt nogal. Als hij slaapt zijn beide oogjes dicht. Sinds gisteren wil hij inene nog maar heel weinig eten, weigert het soms echt. Het kropje is dan ook bijna verdwenen maar eten ho maar. Wat me ook zorgen baart is dat hij er vaak bij zit als een eend, plat op de buik. Als hij gaat slapen rekt hij zijn nekje helemaal uit en laat deze in een boog naar beneden zakken, vaak leunt hij dan ook op zijn koppie tijdens het slapen. Heel af en toe duikt hij in zijn veertjes/vleugel weg (die hij nog maar net een paar dagen heeft) en soms slaapt hij eventjes rechtop maar toch wordt dan dat nekje weer uitgerekt en blijft hij zo zitten om vervolgens weer naar beneden te buigen. Hij slaapt ook wel eens plat op de grond met de vleugeltjes iets wijdt en nekje gestrekt.  De ontlasting is soms zeer waterig (of alleen water) en soms een bruin/groene kleur (zoals het voer er uitziet) met een wit stipje en toch wat waterig, de ontlasting verschilt nogal. Verder is het wel een levendig en lekker nieuwsgierig valkje. Kan het zijn dat mijn valkje ziek is??? Of maak ik me teveel zorgen en is dit jongigheid?

Alvast bedankt, Patousch

Paul

Hoi Patousch,

Een valkje met de hand voeren kan heel goed gaan maar het gaat ook heel erg vaak helaas fout :-(
Dat ie levendig is als ie wakker is dat is wel een heel goed teken in elk geval.
Het kan zijn dat je de pap wat te waterig hebt dat daarom de ontlasting zo waterig is.
Met 5 weken moet het echt een dikke brei zijn wat niet van de lepel af loopt als je die schuin houd.(als je met een lepel voert)
Wat voor merk pap gebruik je?
Jonge valkjes slapen soms wel op een vreemde manier maar met 5 weken is dat meestal wel redelijk normaal dacht ik.
Heb je al geprobeerd of ie zelf trosgierst eet bijvoorbeeld?
Zeker na het voeren moet je altijd de krop kunnen voelen dat er wat in zit.
Hoe voelt zijn borstje aan hij moet niet te ver ingevallen zijn naast het borstbeen namelijk anders is ie echt te mager.
Als je het niet vertrouwd kan je altijd even een goeie vogelarts bellen wat je er verder aan kan doen.
Dr Feld is een van de beste vind ik zelf die staat hier links in de lijst bij dierenartsen.
Sterkte met je valkje in elk geval.

Groetjes, Paul

Patousch

Hoi Paul

Dankjewel voor de snelle reactie.
Ik voer hem met een spuitje maar dat accepteerd hij niet meer, ik heb het ook met een lepeltje geprobeerd maar wat hij daarvan eet is echt miniem.
Hij is inderdaad mager geworden, veel te snel, bij zijn buikje voelt het scherp en het kropje is klein.
Het voer wat ik tot nu toe gegeven heb is Kaytee Exact.
Ik probeer inmiddels ook krachtvoer en eiervoer te geven in combinatie met pap en wat appel. Maar hij eet nauwelijks van het lepeltje.
Ik probeer zo gelijk trosgierst.
Ik ga meteen een dierenarts in de buurt bellen, hopen dat ik op zondag terecht kan?

Patousch

Paul

Hoi Patousch,

Dat klinkt in elk geval niet goed als je echt duidelijk voelt dat ie mager is.
Kaytee is in elk geval prima handvoeding en zou zeker voldoende moeten zijn.
Bij Cede moet je er eivoer doorheen mengen dat weten een hoop mensen niet vandaar dat ik het merk vroeg maar bij Kaytee hoeft dat dus niet gemengd.
Ik hoop dat je vandaag een dierenarts hebt kunnen bereiken die kunnen er toch heel vaak wat aan doen of desnoods dwangvoeding geven.
Laat even horen hoe het bij de dierenarts is afgelopen.

Groetjes, Paul

Patousch

Hoi Paul

Nou, een heel avontuur, hij weigerde te eten vanochtend, dus ik in tranen en paniek :-[. Mijn vader en broertje hebben hem zo ongeveer gedwongen met eten waarna hij begon te braken, dus bij mij nog meer tranen en nog meer paniek. We zijn gelijk naar een dierenarts gegaan (die toevallig zelf parkieten gekweekt had, was ik wel blij mee om te horen). Bleek hij een kleine ontsteking in zijn bekje te hebben en zijn darmpjes van streek te zijn ???. Goede nieuws: hij is in prima conditie en zijn borstspieren zijn goed ontwikkeld  :) Ik heb druppeltjes meegekregen (stom genoeg weet ik niet eens wat het is en heeft de dierenarts het ook niet gezegd). Na 1 druppeltje kwam het valkje in aktie en zit volop trosgierst te eten! Ook zit hij volop geluidjes te maken, zelfs harder dan ervoor.
Laat in de middag...klimt die gekkerd zo omhoog in zijn mand maakt fladder bewegingen alsof hij wil vliegen !  :) Hij doet het nu prima, geeft aan wanneer hij wil eten, het zijn wel kleine beetjes per keer maar wel zeer geregeld.
Ik ben helemaal happy.   ;D
Even afwachten hoe het gaat, maar ik denk dat het wel goed komt. ;D
Heel erg bedankt voor de hulp !!

Groetjes, Patousch

Paul

Hoi Patousch,

Heel goed dat je naar de dierenarts gegaan bent en ook fijn dat die verstand van vogels heeft want velen weten daar weinig vanaf.
Je kan ook wat zaad voor hem neerleggen en een bakje water dan kan ie daar ook langzaan aan beginnen te pikken.
In het begin spelen ze alleen met de zaadjes dus niet meteen denken dat ie dan al eet want hij moet ze echt leren pellen.
Als je die hulsjes vind dan kan ie zelf eten.
Dat ie trosgierst eet is al heel goed dat eten ze als eerste.
Hoe eerder hij zelf eet des te beter maar als ik dat zo hoor is ie al flink opgeknapt na het bezoek bij de dierenarts.

Groetjes, Paul