apparte valkparkiet die niet tam wilt worden

Gestart door nynke, 4 februari 2003, 17:56:47

« vorige - volgende »

nynke

Hallo
Ik heb dit allemaal een beetje zitten lezen en nu heb ik een 14 weken oude valkparkiet een mannetje genaamd dinkie ik kreeg hem toen hij 8 weken was.
Vanaf het begin steek ik mijn hand in de kooi (sinds ie natuurlijk aan zijn kooi is gewend)en heb op advies zo afentoe het voer er eens uitgehaald en een uurtje later het in me hand aangeboden, niks helpt alleen hij komt op geen enkel voer in me hand af trosgierst moet hij niet en hij kijkt me aan alsof hij nog liever dood van de honger gaat dan bij me te komen.
Ik heb wel wat met hem berijkt zo fluit hij al gezellig en fluit ook om mijn aand8
Alleen is hij nog steeds bang voor me ik mag zo`n 2 cm voor hem mijn hand houden wel blaast hij en word het hem teveel dan gaat hij als een gek door die kooi heen vladderen.
Hoeveel tijd per dag word aangeraden aand8 aan hem te besteden? (ik ben namelijk niet de hele dag thuis, wel heb ik als ik weg ben een c,d met vogelmuziek opstaan)
En wat kan ik nog meer doen ik ben namelijk een beetje radeloos en word er zelfs verdrietig van dat dit niet helpt allemaal, straks word hij nooit tam dat zou voor hem rot zijn maar ook voor mij.
Als iemand raad heeft pleaseeeee reageer dan
met vriendelijke groet nynke

Paul

Hoi Nynke,
Je valkje is nog erg jong dus je hebt nog wel alle kans om hem tam te maken gelukkig.
Je kan proberen met een stukje trosgierst, dan een lang stukje nemen dan komt je hand niet dicht bij hem en gaat ie het waarschijnlijk wel van je aanpakken.
Daarna elke dag iets korter maken tot ie misschien dan eindelijk uit je hand gaat eten.
Dat werkt vaak beter als meteen voer op je hand aanbieden.
Misschien is die cd met vogelgeluiden ook niet zo goed om elke dag te draaien als je er niet bent.
Het beste kan je proberen met de radio met praatprogramma's anders trekt ie mischien teveel naar die vogelgeluiden en minder naar jou toe.
Dat ie om je aandacht fluit is wel een teken dat ie je wel wil zien dus dat is een goed teken.
Als je minimaal elke dag een uurtje aandacht aan hem besteed moet je toch een heel eind komen maar langer is altijd beter.
Als ie tam is en je laat hem eruit komt ie bij je zitten en krijgt ie natuurlijk nog veel meer aandacht.
Je kan elke dag met je hoofd op dezelfde hoogte als je valkje een hele tijd rustig tegen hem praten dit helpt ook vaak wel om hem goed aan je te laten wennen.
Je valkje is gelukkig nog erg jong dus het moet zeker lukken, bij het ene valkje duurt het gewoon langer als bij de ander.

Groetjes,  Paul

nynke

Hoi
Dankjewel voor je tips er is alleen 1 probleem hij eet geen trosgierst! dit had ik al in zijn kooi hangen zodat ie eraan zou wennen en van zou eten zodat ik dat kon gebruiken maar hij eet er niet van :-(
Bedankt voor de tips over dat praatprogamma enzo ga ik zeker proberen
groetjesssss nynke

Tara

Hallo Nynke :)
wat dat trosgierst betreft kun je ook gewoon de trosgierst wrijven zodat de bolletjes eraf vallen, dat kun je dan bij zijn eten doen, want hij is waarschijnlijk bang van de grootte van die gierst, groetjes Tara

nynke

Hoi wat een goeie tip dat ik daar zelf niet op ben gekomen hahaha, ohw enne degene die me heeft aangeraden voor de radio aan te zetten, thanks! nu is dinkie helemaal wauws van tina turner :-( nou ja wel lachen hij reageerd op mij nu effies iets beters als eerst
bedankt voor jullie tips.
Alleen als hij bang is voor de grote en ik doe het door zijn voer hoe weet hij dan dat het hetzelfde is als ik die sliert naar hem toesteek om van te eten?
gr nynke

Dana

Hallo,

Misschien ook een idee. Je kan de trosgiers ook in kleine stukjes knippen en dan ophangen in de kooi en dan steeds iets grotere stukjes. Kan hij er langzaam aan wennen.
Dan hangt er niet in 1keer een groot ding in zijn kooi.

Paul

Hoi Nynke,
Ik ben in elk geval blij dat mijn tip met de radio al goed heeft gewerkt :-)
Als je die kleine gierst zaadjes bovenop je voer legt en hij eet ze en vind ze dan lekker dan zal ie ze ook zeker daarna herkenen als ie ze aan een stengel ziet daarna.
Valkjes kunnen heel goed zien en wat ze lekker vinden onthouden ze zeker dus dat kan je in elk geval proberen.

Groetjes,  Paul

nynke

hoi
nou de trosgierst heb ik net in zijn geheel over zijn stok gelegd en al fluitend zit hij ervan te snoepen jippie!!!
(hij heeft gisteren een hele trosgierst die ik in zijn voerbakje had gedaan opgegeten)
Dus ik ga van de week proberen of ie hem uit me hand wilt eten, is het dan verstandig een uurtje van te voren effe al het voer eruit te halen zodat hij honger heeft?
dankjullie wel voor de tips allemaal ik vind het echt te gek
gr nynke

Tara

Zie je wel, een klein meisje kan goede ideeën hebben ;D. IK ben erg blij dat je valkje nu lekker trosgierst eet, is lekker gezond voor hem :)
Groetjes Tara